سه شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۰۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جلوگیری از تولید خوراک دام در مرغداریها برای رعایت مسائل بهداشتی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تفاهمنامه انجام شده با معاونت امور دام برای تولید صنعتی خوراک دام گفت: به دنبال آن هستیم که تولید خوراک دام را با استفاده از تکنولوژیهای روز و در داخل کارخانجات به جای تولید در داخل مرغداریها انجام دهیم.

مهدی خلج در مراسم افتتاحیه نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان اظهار کرد: بهداشت خوراک دام از جمله مواردی است که باید در کشور ما بیشتر به آن توجه شود. ماینوتکسین و تکسینها و فلزات سنگین و طیف گسترده‌ای از موارد انگلی وجود دارد که در مصرف خوراک دام باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: کشور آمریکا در فاصله زمانی سالهای 1966 تا 1999 بر روی مواد آنچه باعث می‌شود که یک فرد دچار بیماری شود بررسی انجام داد و مشخص شد که خوراک دام، طیور و آبزیان استفاده شده در آنها نقش موثری در تامین سلامت افراد دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در این طرح 76 میلیون نفر که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و 325 هزار نفر که بستری شدند مشخص شد که 4 میلیون و 650 هزار نفر آنها به دلیل مشکلاتی ناشی از مصرف گوشت و مرغ و مواد پروتئینی دچار مشکل شده‌اند که منشاء اصلی آنها خوراک دام و طیور بوده است.

خلج گفت: وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی به عنوان شاکله اصلی در خصوص بهداشت خوراک دام باید حرکت دو سویه‌ای را آغاز کند هر چند که این امر هزینه بسیاری دارد و کشورها توجه لازم به مطالعه در این خصوص نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: محصول مورد نظر در خوراک دام باید از منظر سلامت تمام جهات آن مورد بررسی قرار گیرد و اطمینان لازم در این زمینه حاصل شود که این امر علاوه بر تامین سلامت بازار داخلی شرایط حضور در بازارهای صادراتی و تحقق صادرات غیرنفتی را فراهم می‌کند.

*بهداشت محصولات پروتئینی کلید اصلی صادرات است

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه برای صادرات محصولات مختلف از جمله دام و طیور باید سلامت به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود گفت: مقررات بهداشتی و اس پی اف به عنوان یک شرط مهم و اجباری است که تمام کشورها به آن توجه می‌کنند و حتی اگر موانع و مقرراتی در خصوص ورود یا صدور یک محصول یا تعرفه آن نداشته باشند به مسائل بهداشتی توجه می‌کند و در واقع بهداشت کلید اصلی صادرات محصولات پروتئینی است.

خلج در ادامه صحبتهای خود گفت: در خصوص واردات مواد اولیه بخش طیور دست ما زیر ساطور سازمان حفظ نباتات قرار دارد و ما محصولات خود را بر اساس استانداردهای موجود وارد می‌کنیم تا از طریق این واردات انجام شده و فرآوری که بر روی نهاده‌های وارداتی صورت می‌گیرد بتوانیم علاوه بر تامین بازار داخلی صادرات داشته باشیم اما باید در نظر داشت که مقررات اتحادیه اروپا در این خصوص سختگیرانه است و باید بر اساس این محورها حرکت کنیم.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به مواردی که برای تولید خوراک دام، طیور و آبزیان باکیفیت باید رعایت شود گفت: محصولی که از کشورهای مختلف وارد می‌کنیم به مبدا آن توجه شود که محصولی سالم و با کیفیت وارد کشور شود همچنین کشتی که برای حمل و نقل محصول خریداری استفاده می‌شود باید متناسب و بدون عیب باشد تا در مسیر واردات به کیفیت کالای وارداتی خدشه‌ای وارد نشود.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بعد از اینکه نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا به کشور وارد می‌شود باید در سیلوهای متناسب در بنادر ذخیره‌سازی شوند که اکنون شرایط خوبی برای ایجاد این سیلوها و بازسازی بنادر صورت گرفته است.

خلج خاطر نشان کرد: ناوگان حمل و نقل و اقلام خوراک دام در داخل کشور نیز باید به مکانیزاسیون آن توجه شود و در نظر داشت که مکانیزاسیون تنها مربوط به محصولات نباتی و زراعی نیست و ساختار طیور آبزیان، دام نیازمند توسعه مکانیزاسیون است.

وی افزود: در خصوص مکانیزاسیون ناوگان حمل انواع مواد پروتئینی اقداماتی در دستور کار است که امیدواریم با پیگیریهای وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه برسد.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه خوراک مصرفی طیور باید در کارخانجات تخصصی خود تولید و از تولید آنها در داخل مرغداریها پرهیز شود گفت: با تفاهمات صورت گرفته دنبال آن هستیم که تولید خوراک دام، طیور و آبزیان را در کارخانجات صنعتی و با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا تولید کنیم و در نهایت از تولید خوراک طیور با استفاده از آسیاب میکسرها در داخل مرغداریها جلوگیری شود.

خلج در پایان صحبتهای خود تصریح کرد: برای اجرای این طرح و ایجاد ضمانت اجرایی در این خصوص تفاهمنامه‌ای 12 بندی با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم تا از این طریق بتوانیم خوراک دام و طیور کشور را با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا به جای تولید آن در داخل مرغداریها تولید کنیم./ تسنیم
(سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها