سه شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۷
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۷۰۳۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

درخواست تولیدکنندگان روغن زیتون از وزیر جهاد کشاورزی برای احیای طرحی که در دولت قبل متوقف شد

تولیدکنندگان روغن زیتون از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردند طرح زیرکشت بردن 640 هزار هکتار از اراضی ملی که در دوره وزارت در دولت هشتم آغاز کرده و در دولت گذشته متوقف شد - را پیگیری و احیا کند.

انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران، «محمدرضا هاتفی مینایی» سرانه مصرف سالانه روغن زیتون در ایران را 200 گرم اعلام کرد و گفت: این در حالی است که این رقم برای اسپانیا 11 کیلوگرم، ایتالیا 12 کیلوگرم و یونان 15 کیلوگرم است.
وی با بیان اینکه برخی استان های کشور مناسب کاشت زیتون در مقیاس وسیع است و زمینه فرآوری آن در کشور وجود دارد، گفت: در زمان وزارت محمود حجتی در دولت اصلاحات، طرحی با عنوان طرح زیتون در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شد که بر اساس آن قرار بود تا سال 1394 حدود 640 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت زیتون برود تا بتوانیم در سال 1400 سالانه 500 هزار تن روغن زیتون تولید کنیم.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن زیتون افزود: اما با آغاز دولت نهم، مسئولان وقت وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفتند این طرح متوقف شود آن هم در حالی که تا آن زمان 104 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت زیتون رفته بود.
وی افزود: به این ترتیب و با توقف این طرح و در اثر بی توجهی، 25 هزار هکتار آن خشک شد و از بین رفت و اکنون 75 هزار هکتار از آن موجود است.
هاتفی مینایی اضافه کرد: بتازگی بار دیگر در دوره وزارت حجتی این طرح در مقیاس کوچکتر آغاز شده و چهار هزار هکتار از اراضی به زیرکشت زیتون رفته است. اما این طرح نیز بسیار کند پیش می رود و در مقیاس های طرح ملی که همه تحقیقات و کار کارشناسی آن انجام شده بود، نیست.
وی گفت: درخواست ما در انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران از دولت یازدهم و شخص وزیر جهاد کشاورزی این است که طرح زیر کشت زیتون بردن 600 هزار هکتار از اراضی ملی را با جدیت پیگیری کند.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح ملی نه تنها می تواند کشور را از واردات روغن بی نیاز کند و ارزآوری مناسبی داشته باشد، باعث اشتغال زایی نیز خواهد شد.
به گفته این فعال صنعت غذایی، با توجه به اینکه ایران واردکننده انواع روغن است و همچنین توجه به این نکته که روغن زیتون برخلاف روغن های نباتی با استفاده مجدد خاصیت پلیمری و سرطان زایی پیدا نمی کند، اجرای این طرح می تواند موجب بی نیازی از واردات روغن در کشور شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین سیاست های دولت و بخش های مختلف اقتصاد کشور است، گفت: برای ایجاد اشتغال و رفع وابستگی به واردات زیتون و روغن خام آن، پیشنهاد کردیم دولت اراضی وسیع کشور در مناطقی که آب مورد نیاز آن نیز وجود دارد را در قطعات پنج هکتاری به همراه نهال زیتون در اختیار فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی رشته ها مختلف قرار دهد؛ در زمانی که آنها آموزش های کوتاه مدت پرورش زیتون را می بینند با همکاری سیستم بانکی به این افراد وام داده شود. / ایرنا
(سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها