سه شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۷۰۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد
20 نکته مطرح شده در نشست خبری وزیر صنعت به مناسبت هفته دولت

رشد 4.2درصدی صنعت در سال 95

به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد اقتصادی بخش صنعت در سال 1391 منفی 10 درصد بود که این رقم در سال 1393 به 5.6 درصد رسیده است.

 محمدرضا نعمت‌زاده امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، به ارائه گزارش عملکرد وزارت صنعت در سه سال گذشته پرداخت. 20 نکته اصلی سخنان او را در زیر می‌خوانید:

1. در سه سال دولت یازدهم 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی توسط شورای عالی سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن تجارت جذب شده که 1.5 میلیارد دلار آن در 6 ماه گذشته بوده است.

2. اکنون در روابط خارجی خود محدودیتی در روابط صنعتی بین المللی نداریم و فقط باید روابط بانکی تسهیل تر شود.

3. رشد اقتصادی بخش صنعت در سال 1391 منفی 10 درصد بود که این رقم در سال 1393 به 5.6 درصد رسید.

4. رشد بخش صنعت در سال گذشته صفر بوده و دلیل آن نیز فشار رکود و اجرای برنامه کاهش نرخ تورم بوده است.

5. رشد بخش صنعت در سال جاری 4.2 درصد است و رشد اعلامی توسط رییس جمهوری(4.4درصد) شامل کل گروه صنعت و معدن از جمله مسکن، نفت و گاز بوده است.

6. بارها در جمع و به صورت خصوصی اعلام کرده ام که نخستین منطقه اقتصادی که سیرجان است را من امضا کرده ام و در برنامه پنجساله اول در ماده 19 و 21 این موضوع را مطرح کردیم و در آن زمان این مناطق را «منطقه ویژه حراست شده» نام گذاشتیم.

7. موافق منطقه آزادیم اما اینکه چگونه انجام شود مساله است؛ با اینکه فروشگاه بزنیم و جنس از خارج بیاوریم مخالفم؛ اگر فردی به جزیره کیش می رود و سوغات می خرد مشکلی ندارد اما اگر این منطقه به مبادی وارداتی تبدیل شود با آن مخالفیم.

8. باید کمک کنیم که صنعت در مناطق آزاد پا بگیرد؛ من به عنوان عضو شورای عالی مناطق آزاد معتقدم که باید مدیرانی تولید محور و صادرات نگر برای این بخش تعیین کنیم.

9. اگر قرار است کالایی را به کشور وارد کنیم از غیر مناطق آزاد این کار انجام شود.

10. در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره) فقط تولید و صادرات انجام می‌شود. همچنین در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه فقط صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز برای صادرات تأسیس شده است و در آنجا فروشگاهی برای عرضه کالا وجود ندارد.

11. ما 10 سال قطع رابطه داشتیم و حتی برخی نظامات تغییر کرده و حتی مقررات بین‌المللی جدید در ارتباط با نظامات بانکی به وجود آمده که ما باید خودمان را با این مسائل تطبیق دهیم.

12. وزارت کشاورزی این اختیار را دارد که صادرات واردات و تنظیم کالاهای اساسی را به عهده بگیرد البته ما با این سیاست مخالف هستیم چون معتقد هستیم وقتی بخش خصوصی باید در صحنه باشد این بخش باید بداند که چگونه شفاف عمل کند.

13. با روی کار آمدن دولت حجم زیادی یعنی حدود 2 میلیون تن شکر در انبارها مانده بود که حتی دولت نمی توانست آن را بفروشد. لذا برای اینکه این کار تکرار نشود از واردات آن جلوگیری کردند. به امید اینکه فصل برداشت چغندر و نیشکر فرا می‌رسد که متاسفانه با اشتباه محاسباتی مواجه شدند.

14. در حال حاضر واردات انجام می‌شود و برداشت محصول داخلی هم یک ماه دیگر آغاز می‌شود.

15. کشتی‌های حمل شکر در حال تخلیه هستند و نگرانی از این بابت نیست. اتفاقاتی که در چند ماه اخیر در بازار شکر افتاد همزمان با افزایش 100 دلاری قیمت شکر در بازارهای جهانی بود و همین موضوعات منجر به افزایش قیمت این کالا در بازار داخلی شد.

16. ١٦٠ کشور در سازمان تجارت جهانی عضو هستند که برای الحاق ایران به این سازمان، باید با همه آنها مذاکره شود.

17. در حال حاضر وزارت جهاد می‌تواند ممنوعیت برای واردات برخی کالاها ایجاد کند، این در حالی است که سازمان تجارت جهانی این موضوع را نمی‌پذیرد و مغایر با سیاست‌های سازمان تجارت جهانی است که باید اصلاح شود.

18. اگرچه چند کشور عربی و همسایگان عرب مخالف الحاق ایران به این سازمان هستند؛ اما تعدادی زیادی از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی با الحاق ایران به این سازمان موافقت کرده‌اند.

19. بانک‌ مرکزی با صدور بخشنامه‌ای کار خرید و فروش ارز را به بانکها سپرده و ارزی که بانک‌ها خرید و فروش می‌کنند مطابق با نرخ روز است.

20. سایتی طراحی شده که تمامی صرافان در آن عضو هستند. در این سایت معدل قیمتی که صراف‌ها برای عرضه ارز در طول روز دارند ملاک قرار می‌گیرد و همان عدد به عنوان نرخ روز در بانک‌ها ملاک قرار می‌گیرد و پیرو آن صادرکنندگان و متقاضیان ارز می‌توانند با همین نرخ آن را خریداری کنند.
(سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها