دوشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۷۰۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

18 میلیون تن میوه و 19 میلیون اصله نهال استاندارد امسال در کشور تولید می شود

طهماسبی در مورد تولیدات محصولات باغبانی در سال جاری نیز پیش بینی کرد، از سطح دو میلیون و 600 هزار هکتار باغ های کشور، 18 میلیون تن میوه تولید شود

به گزارش فودنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمدعلی طهماسبی در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت، افزود: تولید نهال های استاندارد و شناسنامه دار زیر پوشش موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و سازمان حفظ نباتات انجام و در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.
وی گفت: از یک هزار نهالستان یا کانون های تولید نهال در کشور در حال حاضر 273 مورد با حاکمیت و زیر نظر موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال مجوز دار شده اند.
طهماسبی اظهار داشت:در برنامه چشم انداز،تولید 200 تا 300 میلیون اصله نهال در نهالستان های استاندارد هدفگذاری شده است.
وی در مورد تولیدات محصولات باغبانی در سال جاری نیز پیش بینی کرد، از سطح دو میلیون و 600 هزار هکتار باغ های کشور، 18 میلیون تن میوه تولید شود.
معاون امور باغبانی، اصلاح و نوسازی باغ ها را از برنامه های این معاونت در راستای افزایش عملکرد تولیدات دانست و تصریح کرد: سطح باغ های فرسوده و قدیمی 900 هزار هکتار برآورد شده که به دنبال اصلاح و جایگزینی آن با ارقام تجاری و اقتصادی هستیم.
وی با بیان این که نزدیک به 600 هزار هکتار از باغ های کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند، گفت: در برنامه ششم توسعه 500 هزار هکتار دیگر از اراضی باغی کشور تجت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار می گیرند.
طهماسبی در عین حال افزود: طرح های تجمیعی باغ ها در اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار مشمول 85 درصد بخشودگی در هزینه ها خواهند شد.
وی درباره پسته به عنوان محصول اقتصادی، تصریح کرد: سطح باغ های پسته کشور 390 هزار هکتار است و امسال پیش بینی می کنیم 250 هزار تن از این محصول تولید شود.
معاون امور باغبانی با اذعان به این که در گذشته سالانه 60 تا 70 هزار تن پسته ایرانی به اروپا صادر می شد، اظهار داشت: به علت تحریم های اقتصادی علیه ایران، بازار پسته عوض شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی،ارزش ریالی صارات پسته کشور را بیش از 1.5 میلیارد دلار عنوان و خاطر نشان کرد: پسته مرغوب ایران به 70 تا 80 کشور جهان صادر می شود.
وی آمریکا را رقیب پسته ایران عنوان و اعلام کرد: آمریکا به منظور حمایت از تولید کنندگان خود تعرفه 300 درصدی برای واردات پسته ایران تعیین کرده است.
طهماسبی ادامه داد: پسته در سال های اخیر به همه استان ها مهاجرت کرده و در مناطق کم آب استقبال زیادی از کاشت و سرمایه گذاری در آن می شود.
وی تولید پرتقال در سال جاری را دو میلیون و 700 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: برای صادرات مازاد تولید این محصول باید فکر کنیم.
معاون امور باغبانی در عین حال به افزایش تولید سیب در کشور و اتخاذ سیاست حمایتی از سوی وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر واردات موز در ازای صادرات سیب اشاره کرد و گفت: با این سیاست، صادرات سیب در چهار ماهه نخست امسال 418 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.
وی ادامه داد: در چهار ماهه امسال نزدیک به 159 هزار تن سیب صادر شده در حالی که در سال 94 میزان صادرات 30 هزار تن بوده است.
طهماسبی درباره قاچاق میوه نیز اذعان داشت: از سال گذشته بر اثر اقدام های نظارتی و اطلاع رسانی رسانه های جمعی قاچاق میوه به کشور محدود شده است.
وی در عین حال واردات کل میوه ها به غیر از انبه، آناناس، موز و نارگیل به کشور را ممنوع اعلام کرد و گفت: اغلب آفات و بیماری ها در باغ های کشور مانند مگس مدیترانه ای و جاروک لیمو ترش، سوغات قاچاق هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، قاچاق میوه را خسارت بار برای کشور دانست و تصریح کرد: بعضی از تولید کنندگان داخلی به علت قاچاق میوه توسط عده ای سودجو اکنون به نان شب خود محتاج شده اند.
وی در عین حال نسبت به ورود قاچاق گل و گیاه از مرز عراق به کشور ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: ورود این گل و گیاهان کنترل نشده است و بیماری های مختلفی همراه آن وارد کشور می شود.
طهماسبی توسعه گلخانه ها را از طرح های اقتصاد مقاومتی در بخش باغبانی دانست و گفت: در حال حاظر سطح گلخانه های کشور 10 هزار هکتار است که تا افق 1404 این سطح با 48 هزار هکتار افزایش به 58 هزار هکتار خواهد رسید.
وی تولید محصولات با کیفیت، سالم و یکدست را از اهداف توسعه گلخانه ها عنوان و تصریح کرد: بیش از 95 درصد تولیدات گلخانه ای با کیفیت و صادراتی هستند.
معاون امور باغبانی صرفه جویی در مصرف آب را از اصلی ترین الزامات توسعه تولیدات گلخانه ای عنوان کرد و گفت: تولید یک کیلوگرم گوجه فرنگی در فضای باز 400 لیتر و در محیط گلخانه ای 30 تا 40 لیتر آب مصرف می شود و در گلخانه های پیشرفته که به تکنولوژی های نوین مجهز هستند یک کیلو گرم گوجه فرنگی با مصرف 5 لیتر آب تولید می شود.
وی افزود: توسعه گلخانه ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور در اولویت قرار دارد.
طهماسبی به طرح توسعه باغ ها در اراضی شیبدار نیز اشاره و خاطر نشان کرد: طبق بررسی ها دو میلیون هکتار سطح اراضی شیبدار کشور است که بالای 300 میلی متر بارندگی دارند و مناسب کشت دیم هستند.
وی اظهار داشت: از این سطح قرار است در 860 هزار هکتار آن در طول برنامه های توسعه ای کشور ارقام اقتصادی و تجاری کاشته شود.
طهماسبی گفت: در این اراضی کاشت ارقامی مانند پسته، زیتون، انگور، گل محمدی و آویشن مد نظر است.
(دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها