یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۷
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۷۰۰۲
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس فراورده های روغنی

بسته حمایتی تولید دانه های روغنی توسط جهاد کشاورزی اعلام شد

مجری کشت دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تامین بذر، ماشین های کشاورزی، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان ، بیمه محصول کشاورزان و پرداخت وام ۲۵میلیون ریالی برای هر هکتار از بسته های حمایتی این وزارت خانه برای رونق تولید دانه های روغنی در کشور است.

علیرضا مهاجر روز یکشنبه در دومین روز از نشست معاونان بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان های سراسر کشور در ساری گفت: امسال با وجود مشکلات مالی و اعتباری، دولت برای توسعه کشت دانه های روغنی در کشور ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: تامین روغن و کنجاله مورد نیاز کشور با اجرای طرح های حمایتی تولیدی دانه های روغنی در دستور کارجدی دولت یازدهم قرار گرفته است.

وی افزود : تولید دانه روغنی کلزا امسال به ۷۰ هزار تن رسید که این مقدار نسبت به پارسال که ۴۵هزار تن بود ۶۰ درصد افزایش نشان می دهد.

مهاجر با اشاره به این نکته که افزایش سه برابری کشت کلزا و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی است، اظهار داشت :چالش های پیش روی کشت این محصول به دقت مورد بررسی قرار گرفته است.

مهاجر گفت: بیشترین تولید کلزا در کشور به سال زراعی۸۶ با ۳۲۰ هزار تن و کمترین آن به سال ۹۴ با ۴۵ هزار تن، مربوط می شود.

به گفته وی از آنجایی که حدود ۸۵ درصد دانه روغنی کلزا وارداتی است ، وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید به تولید و خرید و بازرگانی این محصولات اهمیت خاصی قایل شده است.

مهاجر از تولید ۳۶۰ هزار تن سویا در سال جاری خبر داد و در مورد کشت افتابگردان گفت: تنوع کشت آفتابگردان و برداشت در بازه زمانی کوتاه مدت این محصول نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تا دو سال قبل کشت آفتابگردان به ندرت صورت می گرفته است، بیان داشت: امسال ۳۰ هزار هکتار دانه روغنی آفنابگردان کشت شده است.

مشاور وزیر و مجری کشت دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی کشت دانه روغنی گل رنگ را از دیگر برنامه های جدی این وزارت خانه اعلام کرد و گفت: برای نخستین بار ۸هزار هکتار از زمین های استان های فارس و اصفهان زیر کشت این محصول رفته است.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

آبیاری میکرو، الگوی کشت، عملکرد مکانیزاسیون و بررسی عملکرد و مشکلات جهاد کشاورزی در تولید محصولات مختلف کشاورزی از جمله دانه روغنی کلزا، چغندر قند ، گندم، جو، ذرت ، سیب زمینی، پیاز، پنبه از عنوان ها و برنامه های نشست دو روزه معاونان بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کشوراست که از روز گذشته در ساری آغاز شد./ایانا
(یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها