یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۹۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قیمت پایین محصولات کشاورزی عامل اصلی تجارت کم کالاهای کشاورزی است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت پایین محصولات کشاورزی عامل اصلی تجارت کم کالاهای کشاورزی است.

عباس کشاورز در حاشیه چهارمین نشست فصلی معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور  در ساری، اظهار کرد: اگر محصولات کشاورزی به‌صورت صنعتی تولید و به‌صورت تجاری عرضه شوند جای خود را در هر جای کشور پیدا می‌کنند.

وی افزود:  وقتی بازار برای محصولی پیدا شود مزارع هم به دنبال آن ایجاد می‌شود، بذرهای جدیدی تولید می‌شود و تکنولوژی وارد می‌شود و کشاورزی از حالت سنتی به صنعتی در‌می‌آید.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا کشاورزی منجر به توسعه ملی نشده است، ادامه داد: دلیل این امر محدود بودن اندازه اقتصاد کشاورزی است.

کشاورز اضافه کرد: کشاورزی در دنیا هنوز به تجارت نرسیده است و سهم کل تولیدات کشاورزی در سیکل تجاری و بازار کمتر از 8 تا 9 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: تجارت در کالاهای کشاورزی هنوز ایجاد نشده است زیرا کالاهای کشاورزی کالاهای کم ارزشی از لحاظ قیمت تجاری است، مانند گندم که قیمت جهانی هر تن آن حدود 250 دلار است و برای حمل و نقل یک تن از این کالا از آرژانتین و ایران 80 تا 100 دلار هزینه در بردار دارد که حدود یک سوم پول یک تن گندم است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: گل، خشکبار، زعفران و گوشت از جمله کالاهای گران کشاورزی است.

کشاورز یکی از دلایل پایین بودن تجارت کالاهای کشاورزی را ذات محصولات کشاورزی دانست که ذاتاً کم قیمت هستند و عامل دیگر را حساسیت و مهم بودن امنیت غذایی در تمامی کشورها برشمرد.

وی هزینه تولید بالای محصولات کشاورزی در کشور را دستاویزی برای فشار به وزارت جهاد کشاورزی برای واردات گندم و برنج عنوان کرد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشوری که حداقل سی سال در حال رکود است و تورم در آن بالا است، تمام تولیدکنندگان مجبور هستند تاوان رفتار اقتصادی جامعه را بدهند.

کشاورز گفت: جامعه به دنبال حداقل سود است در حالی‌که تولید‌کننده نمی‌تواند با سود کم به تولید بپردازد و اگر تکنولوژی را وارد نکنیم نمی‌توانیم این چند محصول را تولید کنیم بلکه باید به دنبال تکنولوژی باشیم تا هزینه تمام شده تولید را پایین بیاوریم./ فارس
(یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها