جمعه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ / ۲۰:۰۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۶۹۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

توان نظارتی سازمان غذا و دارو بر مواد غذایی محدود است

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه توان نظارتی و امکانات سازمان غذا و دارو محدود و نظارت بر مواد غذایی بر اساس امکانات موجود است گفت: در حد مقدرات برای بهبود کیفی روغن‌های وارداتی تلاش می‌شود و در ۳ سال گذشته کیفیت فرآورده های غذایی بهبود یافته است.

 رسول دیناروند ، در خصوص مشکلات کیفی روغنی‌های وارداتی اظهار کرد: روغن‌هایی که به صورت خام به کشور وارد می‌شوند بدون کنترل نیست و شرایط آن را براساس استانداردهای ایران بررسی کرده و بعد اجازه ورود می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بررسی شرایط کیفی روغن وارداتی در دست انجام است و در گذشته نیز انجام می‌شد افزود: باید توجه داشت که عمده روغن به صورت خام به کشور می‌آید و در داخل فرآوری و  عملیات تصفیه بر روی آن انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: بخشی از روغن وارداتی نیز به صورت دانه به کشور می‌آید و در ایران عملیات روغن‌کشی بر روی آن انجام  شده و تنها بخش کمی از روغن مصرفی به صورت محصول نهایی روغن وارد می‌شود.بنابراین روغن مصرفی مردم در داخل کشور براساس استانداردهای داخلی تولید می‌شود.

وی در واکنش به انتقاداتی که وزیر بهداشت در خصوص کیفیت روغن‌های وارداتی دارد گفت: انتقاداتی که وزیر بهداشت در خصوص روغنهای وارداتی دارد به صورت عمومی مطرح شده است و ما نیز نمی‌گوییم که در این خصوص مشکلی نداریم.

دیناروند گفت: بنده نیز به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو  اظهارات وزیر بهداشت را قبول دارم و معتقدم که نظارت‌های ما ایده‌آل نیست.

وی اضافه کرد: توان نظارتی و امکانات سازمان غذا و دارو محدود است و نظارت ما بر اساس امکانات موجود صورت می‌گیرد.

دیناروند یادآور شد: در حد مقدرات در حال تلاش برای بهبود کیفی روغن‌های وارداتی هستیم و فکر می‌کنم که در سه سال گذشته شاهد افزایش کیفی فرآورده‌های غذایی بوده‌ایم.

بنا بر این گزارش موضوع کیفیت روغن های مایع مصرفی از سال گذشته به جد مطرح است و شخص رسول دینارورند رئیس سازمان غذا و دارو نیز درباره ترانس موجود در روغن نباتی، اذعان داشته بود که  با وجود اینکه طی 10 سال گذشته درصد اسید چرب ترانس در روغن‌ها بسیار کاهش یافته است ولی هنوز به حد مطلوب نرسیده است و 10 سال دیگر طول می‌کشد تا اسید چرب ترانس روغن‌ها صفر شود.

بنابراین گزارش  وزیر جهاد کشاورزی به موضوع واردات روغن به شکل دیگری نگاه می‌کند. محمود حجتی سال گذشته در جمع مدیران جهاد کشاورزی با انتقادات صریح، درباره رانت میلیارد دلاری واردات روغن خام ، در واکنش به عدم خرید دانه های روغنی توسط انجمن وقت روغن گفت: بیخود کرده اند که دانه‌های روغن را نمی‌خرند.

وی همچنین به افشاگری دیگری پرداخت و افزود: "دلیل عدم توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور واردات روغن خام است."

بعد از این اظهارت آتشین که منجر به باز پس‌گیری مسئولیت‌های تنظیم بازار روغن و خرید تضمینی دانه‌های روغنی از انجمن مربوطه در آن مقطع شد، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت سال قبل، در مراسم روز جهانی غذا با بیان اینکه مصرف روغن در کشور خیلی زیاد است و  ترکیب خوبی ندارد گفت: نقش دستگاه های کنترل کننده وزارت صنعت و بهداشت در این ارتباط خیلی مهم است، مردم هم می‌توانند نقش ویژه‌ای در کنترل میزان مصرف روغن داشته باشند.

وی با بیان اینکه شایع ترین علت مرگ ایرانیان بیماری های قلبی و عروقی است، افزود: درست است که استرس و بیماری‌های روانی در این امر تاثیرگذارند اما همه موارد را نباید به این موضوع ربط داد، دلیل عمده این بیماری ها نوع و میزان روغنی است که از دهه های گذشته استفاده می‌کردیم و این نگرانی وجود دارد که بیماری های نو پدیدی ایجاد شود.

وزیر بهداشت همچنین  اسناد بالا دستی در بخش محیط زیست و سلامت را  به درد نگهداری در گنجه و ویترین دانست خاطر‌نشان کرد:  این اسناد در زندگی مردم ظهور و بروز ندارند و دستگاه های نظارتی ما کم توان و حضوری کم رنگ در این عرصه دارند.

هاشمی افزود :ارائه دهندگان خدمت نیز به دلیل اینکه مورد توجه قرار نگرفته‌اند، احساس می‌کنند که میان کسی که درست کار است و کسی کار خود را با تعهد لازم انجام نداده است، تفاوتی وجود ندارد.

بنابراین گزارش هاشمی وزیر بهداشت روز سه شنبه  هفته جاری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تکرار حرف های خود گفت:  نگاه اقتصادی وزرای صنعت، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه به کالاهای آسیب رسان مثل شکر و نمک و مشکلات وزارت بهداشت در کنترل مصرف این کالاها گفت: امیدواریم در برنامه ششم توجه بیشتری به بحث کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مردم شود./ تسنیم
(جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵) ۲۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها