دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۶۸۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی
دانشمند مازندرانی مطرح کرد:

محصولات تراریخته عاملی در رشد سرطان می باشد

دکتر عباسعلی دهپور با اشاره به اینکه نتایج بررسی ها نشان داد که محصولات زراعی مقاوم به آفت‌کش، هزینه تولید پایین‌تری دارند و گیاهان مقاوم به حشرات به علت گران‌تر بودن قیمت بذر، هزینه تولیدی تقریبا برابر با محصولات نرمال دارند، تصریح کرد: عملکرد دسته نخست در حدود 9درصد و در مورد دسته مقاوم به حشرات 25 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین این مطالعه نشان داد کشاورزانی که از محصولات تراریخته استفاده کرده بودند سود بیشتری  در حدود 69 درصدنصیب خود کرده بودند.

پژوهشگر زیست شناسی محصولات کشاورزی تراریخته را موجب ایجاد  امکان کشاورزی ارگانیک دانست و خاطر نشان کرد: چون پایه کشت ارگانیک یعنی عدم استفاده از کود‌ها و آفت‌کش‌های شیمیایی و اگر محصولی خود مقاوم به حشره آفت باشد یا قدرت رشد بیشتر و در نتیجه رقابت قوی‌تری با علف هرز غالب مزرعه داشته باشد نیاز به استفاده انواع سموم به خودی خود برطرف می‌شود.

*تراریخته نگرانی هایی نیز دارد

وی با بیان اینکه علاوه بر تمام این جنبه‌های مثبت دستکاری ژنتیکی، نگرانی‌هایی هم در این مورد وجود دارد، تصریح کرد: خطرهای احتمالی فرار ژن‌ها از آزمایشگاه یا از پیکر گیاه و انتقال اتفاقی آن ها به حشرات یا علف‌های هرز و ایجاد مقاومت در آن ها یا مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها، اثرهای احتمالی بر سلامت آدمی و همچنین بحث‌های اخلاقی را به وجو می آورد.

دهپور افزود: البته در صورت رعایت پروتکل‌ها و موارد ایمنی امکان ایجاد چنین مواردی بسیار پایین است و نظر و توافق کلی دانشمندان بیشتر بر مفید بودن بیوتکنولوژی تاکید دارد.

*راندآپ مشهور اما زیان رسان


استاد زیست شناسی دانشگاه آزاد قائمشهر گفت: پس از افزایش نگرانی‌های عمومی درباره سلامت علف کش شناخته شده راندآپ (گلایفوسیت)، نتایج تحقیقات مستقل موسسات خصوصی، آکادمی‌های تحقیقاتی و تشکل‌های مردمی، نشان می‌دهد که بقایای علف‌کش گلایفوسیت (راندآپ) در عسل، غلات، آرد گندم، سس سویا، مکمل‌های غذایی کودکان و حتی شیر مادران وجو دارد. وی در ادامه تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) دارای ژن مقاومت به علف کش گلایفوسیت (راندآپ) هستند و تاکنون بیش 300000 هزار تن از این علف کش در تولید محصولات تراریخته مصرف شده است.

وی سویا و ذرت ار محصولاتی دانست که بیشترین میزان دستکاری ژنتیکی را شده را به خود اختصا داده است واظهار کرد: برای تولید آن‌ها میزان راندآپ زیادی مصرف می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر با بیان اینکه گلایفوسیت (راندآپ) پرمصرف‌ترین علف‌کش در جهان است، خاطر نشان کرد: این سم با نام تجاری راندآپ در سال ۱۹۷۱ توسط کمپانی آمریکایی مونسانتو ثبت تجاری شد و به خاطر راندمان بالای آن در انهدام علف‌های هرز به سرعت رایج شد.

وی افزود: پس از معرفی گیاهان دستکاری شده ژنتیکی مقاوم به گلایفوسیت توسط کمپانی مونسانتو در اواخر دهه ۹۰ میلادی، مصرف این علف‌کش سر به فلک کشیده است؛ درآمد سالانه مونسانتو از محل فروش علف کش راندآپ (گلایفوسیت) بالغ بر ۵ میلیارد دلار است

دهپور گفت: این کمپانی همواره ادعا کرده که علف کش راندآپ (گلایفوسیت) سالم و بی‌ضرر است؛ سازمان محیط زیست امریکا (EPA) در سال ۲۰۱۳، ارزیابی مخاطرات گلایفوسیت را انجام داده ولی انتشار این گزارش تا این لحظه به تعویق افتاده است.

تولیدکننده محصولات دانش بنیان ، گلایفوسیت را مرتبط با بسیاری از بیماری‌ها دانست و خاطر نشان کرد: محققان بسیاری بروز بیماریهای زیاد سرطانی را در انسان به گلایفوسیت ارتباط داده‌اند.

وی تصریح:  گلایفوسیت در محیط زیست بسیار فراگیر شده است و قرارگیری طولانی مدت موجودات زنده در معرض این سم بسیار مهلک خواهد بود.

*ارزیابی طولانی مدت سلامت محصولات تراریخته


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر گفت: در سال 2012 یک دانشمند فرانسوی به نام اریک سرآلینی اثرات دراز مدت تغذیه موش ها با ذرت تراریخته را مورد بررسی قرار داد و در مجله "Food &Chemical Toxicology" منتشر کرد،  نتایج نشان دادند که تغذیه طولانی مدت ذرت دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) تومورهایی را در کلیه، کبد و غدد پستانی موش ها ایجاد می کند.

وی درادامه افزود: در اثر هجمه تبلیغاتی غول های بیوتکنولوژی نظیر مونسانتو، مجله سرآلینی مجبور شد تا مقاله اش را پس بگیرد اما اریک سرآلینی اعلام کرد که تحقیقاتش حقیقت محض است و از خواسته مجله خودداری کرد.

دهپوردر بیان تحقیقات دیگر در خصوص محصولات تراریخته گفت: از سال 2012 به بعد، علیرغم فشارها و تهدیدات کمپانی های تولید بذرهای دستکاری شده ژنتیکی، تحقیقات بسیاری در مورد مخاطرات این محصولات توسط دانشمندان مستقل صورت پذیرفت. وی تصریح کرد: در تحقیقات انجام شده توسط محققان استرالیایی و امریکایی در سال 2013، تاثیر تغذیه بیست و سه هفته ای خوک ها با ذرت و سویای تراریخته مورد بررسی قرار گرفت و التهابات شدید لوله گوارش و حجیم شدن تخمدان های خوکهای ماده گزارش شد.

*رابطه محصولات تراریخته و رشد سرطان

                                    
این استاد دانشگاه در مورد تحقیق های سرطان شناسی از محصولات تراریخته گفت: در سال 2013 یک محقق موسسه MIT امریکا تاثیر علف کش گلایفوسیت (راندآپ) باقیمانده در محصولات تراریخته را بر روی فلور میکروبی بدن و اخلال در تولید اسیدهای آمینه حلقوی و رهاسازی نوروترانسمیترها و شیوع بیماریهایی نظیر اوتیسم و آلزایمر مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه افزود: در سال 2014، تجزیه و تحلیل آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای امریکا (CDC)، دپارتمان کشاورزی امریکا (USAD) و مرکز ملی آمار کشاورزی امریکا (NASS) نشان داد که منحنی افزایش شیوع بیماریهای پارکینسون، آلزایمر و سرطانهای گوارشی با افزایش کشت محصولات تراریخته و مصرف گلایفوسیت رابطه داشته است.

دهپور در بیان تایید تحقیق های صورت گرفته علیه محصولات تراریخته بیان کرد: موج تحقیقات مستقل و انتشار مقالات علمی راستی آزمایانه، صحت گزارشات منتشره از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و خواربار جهانی را نیز زیر سئوال برد.

وی عملکرد سازمانهای بهداشت جهانی و سازمان جهانی غذا را هم جهت و همسو با منافع تجاری غول های بیوتکنولوژی دانست و گفت: در گزارش مشترک سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و خواربار جهانی (فائو) که در سال 2004 در ایتالیا چاپ شده بود، گزارش شده بود که بقایای علف کش گلایفوسیت (راندآپ) هیچ تاثیر منفی بر روی سلامتی ندارد.

این دانشمند مازندرانی تصریح کرد: بر مبنای نتایج تحقیقات دانشمندان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) که در سال 2015 در مجله بسیار معتبر لانست انکولوژی چاپ شد، سم گلایفوسیت به لحاظ سرطانزایی در رده 2A (احتمالا سرطانزا) طبقه بندی شده است.

(دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها