دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۱
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۶۶۸۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

تراز تجاری محصولات پروتئینی با 178 میلیون دلار صادرات در بهار مثبت شد

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مثبت شدن تراز تجاری دام و طیور را یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در سه ماهه نخست امسال صادرات محصولات پروتئینی ایران به ارزش 178 میلیون دلار انجام شد که تراز تجاری این بخش را مثبت کرد.

«حسن رکنی» درباره وضعیت تولید داخل شیرخام و گوشت قرمز و افزایش ظرفیت ها بر پایه برنامه های اقتصاد مقاومتی افزود: ارزیابی سه سال گذشته نشان می دهد با کاهش واردات محصولات دام و طیور، موقعیت خوبی را در این بخش به دست آورده ایم و امیدواریم بتوانیم این روند را تا پایان سال حفظ کنیم.
به گفته وی، معاونت امور دام با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی به چهار گروه گوشت قرمز، مرغ، شیر و تخم مرغ تقسیم بندی و برنامه اصلاح وضعیت موجود و ارتقای ضریب خوداتکایی در برنامه ششم توسعه و افق 1404 مشخص شده است.

** وضع تولید گوشت مرغ و تخم مرغ
رکنی اعلام کرد امکان تولید سه میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد. پارسال 2 میلیون و 100 هزار تن تولید شد و قرار است در برنامه ششم توسعه این میزان به 2 میلیون و 500 هزار تن و در افق 1404 به 2 میلیون و 900 هزار تن برسد.
وی گفت: صادرات گوشت مرغ در سه سال گذشته سیر افزایشی داشته و واردات به صفر رسیده است و این دستاورد بزرگی است؛ سال 1391 واردات این محصول نزدیک 50 هزار تن و صادرات آن 15 هزار تن بود و پارسال میزان صادرات به 70 هزارتن رسید و واردات آن به طور کامل صفر شد.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: پارسال 930 هزارتن تخم مرغ تولید شد که در پایان برنامه ششم توسعه باید این رقم به یک میلیون و 100 هزار تن و در افق 1404 به یک میلیون و 300هزار تن برسد.
به گفته وی، سال 1391 در بخش تخم مرغ نزدیک 40 هزار تن محصول صادر شد و میزان صادرات به بیش از 80 هزارتن رسید.

** افزایش تولید شیرخام به 15 میلیون تن در افق 1404
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره توان تولید شیرخام گفت: پارسال 9 میلیون و 200 هزار تن شیرخام با سرانه تولید 110 کیلوگرم تولید شد.
وی اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه، باید تولید شیرخام کشور به 12 میلیون تن با سرانه 142 کیلوگرم برسد و در افق برنامه 1404 تولید 15 میلیون تن با سرانه نزدیک 169 کیلوگرم برنامه ریزی شده است.
به گفته رکنی، اکنون متوسط جهانی تولید شیرخام 170 کیلوگرم است.
وی افزود: برای اینکه به عدد مورد تایید وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی برای مصرف شیر و لبنیات برسیم، در سه سال گذشته تلاش کرده ایم از نژادهای دامی پربازده مایع ژنتیکی و اسپرم گاو سمینتال، بزهای سانن، مورسیایی و آلپاین و نژاد گوسفند آواسی در واحدهای نیمه تعطیل استفاده کنیم که از لحاظ افزایش تولید و کیفیت از شرایط بسیار مطلوب برخوردارند.

** تولید یک میلیون و 50 تن گوشت قرمز در افق 1404
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش تولید گوشت قرمز گفت: پارسال 806 هزار تن گوشت قرمز تولید شد که قرار است این عدد در پایان برنامه ششم به 900 هزار تن و در افق 1404 به یک میلیون و 50 تن برسد.
وی افزود: اکنون سرانه تولید گوشت قرمز در کشور 10 کیلو و 500 گرم به ازای هر نفر است که با احتساب واردات، سرانه مصرف به 11 کیلو و 500 گرم می رسد.
رکنی ادامه داد: طبق برنامه ریزی قرار است در افق 1404 سرانه تولید داخلی گوشت قرمز به 11 کیلو و 700 گرم برسد که میزان واردات یا صادرات متناسب با شرایط آینده خواهد بود.
به گفته رکنی، در دنیا سرانه تولید گوشت گاو و گوسفند بدون احتساب گوشت خوک 13 کیلو و 500 گرم است اما در ایران بیشتر گوشت مرغ مصرف می شود.
وی ادامه داد: برای افزایش تولید گوشت قرمز پروژه های اصلاح نژاد، استفاده از دام های پربازده، بهبود جایگاه دام، استانداردسازی محیط های پرورش و بهبود تغذیه دام صورت گرفته است.
وی یکی از برنامه های اساسی این معاونت را بهبود تغذیه دام عنوان کرد و گفت: بخشی از خوراک دام به کشور وارد می شود که امیدواریم در پایان سال اقتصاد مقاومتی از واردات این نهاده بی نیاز شویم.
به گفته وی، اکنون 820 هزار تن خوراک دام در کشور تولید می شود که طبق برنامه باید این میزان به یک میلیون و 50 هزارتن افزایش یابد.
رکنی افزود: باید از ضایعات بخش کشاورزی همچون پوست پسته که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است در خوراک دام استفاده کنیم تا بخشی از این خوراک تامین شود.
به گفته وی، در کشور سالیانه 500 هزار تن پوست پسته به عنوان ضایعات تولید می شود.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین برنامه جایگزینی استفاده از علوفه های کم آب بر و مقاوم به شوری را به جای علوفه های رایج دامی در دستور کار داریم.
وی درباره صادرات دام زنده گفت: امسال پیش بینی کردیم نزدیک یک میلیون راس صادرات دام کوچک داشته باشیم. در چهار ماه نخست سال نزدیک 500 هزار راس دام سبک به کشورهای هدف حاشیه خلیج فارس صادر شد.
مرکز آمار ایران بیست و چهارم مردادماه اعلام کرد: مقایسه عملکرد پارسال کشتارگاه های کشور نسبت به سال 1393 از افزایش 12 درصدی تولید گوشت قرمز خبر می دهد که مقدار تولید گوشت برای گوسفند و بره 11 درصد، بز و بزغاله یک درصد، گاو و گوساله 14 درصد، گاومیش و بچه گاومیش پنج درصد و شتر و بچه شتر 21 درصد افزایش یافت.
پارسال وزن گوشت قرمز تولیدی از انواع دام های ذبح شده در کشتارگاه های کشور 476 هزار تن بود.
گوشت گاو و گوساله با 245 هزار تن وزن لاشه (51 درصد)، گوسفند و بره با 184 هزار تن (39 درصد)، بز و بزغاله با 37 هزار تن (هشت درصد) و سایر انواع دام ها با 10 هزار تن (دو درصد) از کل لاشه قابل مصرف سهم داشتند.
پارسال 385 کشتارگاه رسمی در سراسر کشور فعالیت داشت که در آنها 14 میلیون و 116 هزار راس انواع دام ذبح شد که گوسفند و بره با 10 میلیون و 235 هزار و 658 راس بیشترین سهم را داشت.
ذبح دو میلیون و 551 هزار و 890 راس بز و بزغاله و یک میلیون و 277 هزار و 712 راس گاو و گوساله جایگاه های بعدی این آمار را به خود اختصاص داد.
28 هزار و 689 راس گاومیش و بچه گاومیش و 22 هزار و 499 نفر شتر و بچه شتر نیز در این مدت ذبح شد.
این آمار شامل کشتار دام خارج از کشتارگاه های رسمی نمی شود./ ایرنا
(دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها