پنج شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۱
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۶۶۸۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع عسل

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دنبال ایجاد آزمایشگاه مرجع عسل در کشور هستیم تا مردم بتوانند به کیفیت عسل مصرفی اطمینان کنند.

حسن رکنی بعدازظهر امروز در نشست ملی هماهنگی و آغاز اجرای پروژه‌های طرح توسعه کسب و کار در صنعت زنبورداری در محل وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید به طور مستمر، بازآموزی و آموزش‌های لازم را در حوزه‌های مختلف امور دام از جمله پرورش زنبور عسل در دستورکار قرار دهیم.

وی به مزایای بالا و ارزش افزوده عسل در کشور اشاره کرد و گفت: صنعت زنبورداری فقط به تولید محصول عسل یا ژل رویال خلاصه نمی‌شود و براساس نگاه متخصصان 90 درصد ارزش افزوده‌ای که این حشره ایجاد می‌کند، در حوزه گرده‌افشانی و ازدیاد محصولات باغی است که برای کل محصولات کشاورزی ارزش بالایی دارد.

وی به آمارو ارقام تولید عسل در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه نزدیک به 77 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود که 4 درصد تولید دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم، چرا که کل تولید عسل در دنیا یک میلیون و 600 هزار تن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به سرانه مصرف عسل در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف عسل نزدیک به یک کیلوگرم است و با آنکه چهارمین کلنی زنبور عسل در دنیا را داریم، اما هفتمین کشور تولیدکننده عسل در دنیا هستیم که نشان می‌دهد عملکرد خوبی در تولید نداریم.

وی از ایجاد آزمایشگاه مرجع عسل (رفرنس) در کشور خبر داد و گفت: با ایجاد این آزمایشگاه می‌توانیم اطمینان بیشتری به مردم از کیفیت عسل مورد مصرف بدهیم.

در ادامه این نشست، عفت رئیسی سرحدی رئیس اتحادیه زنبورداران ایران به اهمیت صنعت زنبورداری اشاره کرد و گفت: 73 هزار زنبوردار در کشور فعالیت می‌کنند و 2 هزار نفر در صنایع وابسته به آن مشغول به کارند و امیدواریم که در طرح جدید 5 هزار شغل جدید در حوزه زنبورداری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه زنبورداری از معدود شغل‌هایی است که کاملاً خودکفاست، خاطرنشان کرد: 6 میلیون و 300 هزار کندوی زنبور عسل بعد از کشور چین داریم و زنبور عسل 143 برابر به بهبود وضعیت و تولید گیاهان در سراسر کشور کمک می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران به نبود امنیت شغلی و مشکلات بیمه‌ای زنبورداران هم اشاره کرد و از ربیعی وزیر کار، رفاه و تعاون خواست تا فکری به حال وضعیت بیمه زنبورداران بکند.

او در بخش دیگری از سخنان خود همچنین از اداره استاندارد انتقاد کرده و گفت: اکنون استاندارد عسل را از استاندارد اجباری به استاندارد تشویقی تنزل داده‌اند./ فارس
(پنج شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها