دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۶
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۶۷۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

قیمت جهانی عسل طبیعی یک دهم قیمت آن در ایران است

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: عسل ماده شیرینی است که زنبوران برای تهیه آن، شهد مترشحه از گل‌ها یا سایر اندام‌های گیاهان را جمع آوری کرده و به کندو حمل و پس از عمل آوری، در داخل سلول‌های مومی ذخیره می‌کنند.

محسن علمی  افزود: عسل به طور عمده از قندها تشکیل شده که مهم‌ترین آنها به ترتیب فروکتوز، گلوکز و ساکارز است و هم‌چنین آنزیم‌های اینورتاز، آمیلاز، گلوکز اکسیداز و... در عسل وجود دارد که فعالیت این آنزیم‌ها باعث بهبود کیفیت عسل و دادن خواص منحصر به فرد از جمله خاصیت ضد باکتریایی آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عسل هم‌چنین حاوی ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث و مواد معدنی بوده و یک گروه از مواد آنتی اکسیدان طبیعی بنام پینوسمبرین در عسل وجود دارد که در طبیعت فقط در عسل و محصولات زنبورعسل یافت می‌شود.

 علمی ادامه داد: تعدادی از اسیدهای آلی نیز در عسل وجود دارد و از این رو عسل می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی انرژی زا در جیره غذایی انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 وی با اشاره به مهم‌ترین دلایل نامرغوب شدن عسل تولیدی یادآور شد: عدم آگاهی کافی از فنون زنبورداری، نبود زنبوران عسل کارآمد و کمبود تجهیزات مناسب زنبورداری را می توان از دلایل نامرغوب شدن عسل تولیدی است.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: مصرف عسل‌های تقلبی سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد و مردم تمایلی به مصرف آن، هرچند که ارزان باشد، نشان نمی‌دهند.

 علمی افزود: تخریب چراگاه‌های زنبورعسل با ایجاد ابنیه‌های صنعتی و سکونتی و هم‌چنین فشار دام بر مرتع، عدم رعایت ظرفیت زنبورپذیری مراتع، گسترش بی‌رویه کمیت کلنی‌ها، تبلیغ اشتباه و رسانه‌ای کردن عسل‌های تقلبی، وجود دلال‌های سودجو و... در مجموع منجر به این می‌شود که قیمت تمام شده محصول استاندارد بالا رفته یا تمایل به تولید عسل‌های تقلبی با قیمت پایین افزایش یابد.

وی افزود: مردم قدرت خرید ندارند، این در حالی است که قیمت جهانی عسل طبیعی یک دهم قیمت آن در ایران است.

علمی تاکید کرد: در ایران نیز در صورت بهبود زیر ساخت‌ها و رفع مشکلات فوق امکان تولید عسل طبیعی با قیمت ارزان وجود دارد و از سوی دیگر مصرف عسل های تقلبی سلامتی مردم را به خطر می اندازد و مردم تمایلی به مصرف آن، هرچند که ارزان باشد، نشان نمی دهند.
/ ایسنا
(دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۵۶
حسین اکبری
۱۳۹۵/۰۵/۲۰ Iran
0
0
0

سلام توضیحات جالبی بود فقط کدام کشور قیمت عسل یک دهم ایران می باشد. قیمت عسل در ایران با توجه به مقدار ساکاروز از 10 تا 15 هزارتومان خرده فروشی میشود ، این قیمت در یمن بین 50 تا 300 دلار است و در ترکیه ... با احترام


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها