یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۶۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

درباره‌ ی بذر کتان (Linum usitatissimum L ) که به معنای بسیار سودمند است

بذر کتان نام لاتین آن Linum usitatissimum L. به معنای "بسیار سودمند " میباشد و میتواند باعث کاهش فشار خون شود اینرا در 15 ازمایشهای کلینیکی که به شیوه متا انالیزی و با 1302 نفرکه مورد ازمایش قرار گرفته اند نشان میدهد که در زیر مقاله ای کامل را در این موضوع با هم می خوانیم:

بذر کتان میتواند باعث کاهش فشار خون شود

بذر کتان میتواند باعث کاهش فشار خون شود اینرا در 15 ازمایشهای کلینیکی که به شیوه متا انالیزی و با 1302 نفرکه مورد ازمایش قرار گرفته اند  نشان میدهد.

 بهترین نتیجه مطلوب را تخم کتان پودر شده داده است که هم در نمودار سیستولیک (میزان فشار خون در نمودار فوقانی) P<0,001)) و هم در دیاستولیک  (میان  فشار خون در نمودار پاینی) (P=0,003)  که مورد رضایت محققین بوده است.

در ازمایشات انجام شده بهترین اثر تخم کتان در کاهش فشار خون  که  در افراد مورد ازمایش به دست امده,  استفاده پودر تخم کتان در غذای انها برای مدت بیش از 3 ماه بوده است.   

کاهش فشار خون از طریق استفاده از پودر تخم کتان در غذا میتواند به دلیل ترکیبی از لیگنین Lignin)) (که ریشه در فنیل آلانین)  (fenylalanin*  دارد که ماده شروع کردن سنتر برای لیگنین میباشد).  اومگا 3 و مواد فعال زیستی  پپتیدها Bioaktiv peptides میتواند باشد.

                                           

محققین در این ازمایشات که با 1302 که در طی بیش از سه ماه انجام داده اند, دریافتند که تخم کتان نیز تاثیر موثری دارد بر روی گِرانرَوی , ویسکوزیته Viscosity  روده که همچنین عامل کم کردن و باز جذب اسیدهای صفراوی  (Bile acids) میشود که همین عمل نیز خود به ترتیب کمک میکند به کمتر جذب کردن چربی در روده.

منبع: Clinical Nutrition 35, 615 (jun 2016)                                                 

  * فنیل آلانین یک ترکیب شیمیای است با مجموع فرمول CH₁₁NO. این ماده یکی از 20 اسیدهای امینه است که سنگ بنیادی و زیر بنائی پروتئین را تشکیل میدهد.   

توضیح: در مطلب " تخم کتان میتواند باعث کاهش فشار خون شود" ازمایشهای  فوق که با 1302 انجام گرفته نام کشور و همینطور میزان و مقدار و جزئیات استفاده پودر کتان در مورد افرادی که تحت ازمایش قرار گرفته اند توضیحاتی داده نشده است. مطلب فوق از ماه نامه Livsmedel i fokus Nr. 5, 2016 گرفنه و ترجمه شده است.

کسانی که نیاز و تمایل بیشتری برای چگونگی نهوه استفاده از تخم کتان در این ازمایش را دارند به منبع مادر رجوع کنند.

  دانه کتان

                      

بذر کتان (بذر کتان یا تخم بزرک) به دو شکل ظاهری یافت می‌شود: قهوه‌ای، و زرد طلایی (خود گیاه کتان بیش از ۲۰۰ گونه دارد). با تخم کتان روغن نباتی تولید می‌شود و به عنوان روغن کتان یا روغن بزرک، که یکی از قدیمی‌ترین روغن‌های تجاری است کاربرد دارد. این روغن خوراکی با فشردن سرد و گرم بدست می‌آید. روغن بذر کتان قرن‌ها به عنوان یک روغن خشک در نقاشی و پوشش لاک الکل استفاده می‌شود.

 

موارد استفاده بذر کتان

دارویی

دانه‌های کتان در طب سنتی به صورت کامل یا کوبیده شده مصارف داخلی و خارجی دارد، از جمله برای درمان التهاب معده و روده، اختلالات دستگاه تنفسی، چشم، عفونت‌ها، سردرد، آنفلوآنزا، تب، روماتیسم و نقرس.

 تخم کتان منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منیزیوم، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک، و امگا ۳ است.

بذر کتان منبعی برای چربی سالم، آنتی اکسیدان، و فیبر است. تحقیقات اخیر یافته‌اند که این تخم می‌تواند در کاهش .خطر ابتلا بهدیابت، سرطان پروستات، سرطان سینه و بیماری‌های قلبی نیز مؤثر باشد

در مورد لاغر شدن با کمک تخم کتان باید دانست که این بذر گیاهی نقش مستقیمی در کم کردن وزن بازی نمی‌کند.

(در صورتی که کوبیده نشده باشد فقط  یک ملین قوی است وهمانطور سالم از روده بزرگ دفع خواهد شد).

خوردن تخم کتان با داشتن مواد فیبری فقط عامل می‌شود که مصرف‌کننده احتمالاً کمتر احساس گرسنگی داشته باشد و کمتر غذا بخورد. حالتی که بسیاری مواد غذایی دیگر، از جمله سبزی جات نیز می‌توانند برآورد کنند.

 

هشدار

·         مصرف داخلی تخم کتان میتواد عامل زایمان زودرس گردد

·         مصرف بیش از حد دانه‌های کتان با آب ناکافی می‌تواند باعث انسداد روده شود          

·         زنان شیرده بهتر است از مصرف تخم کتان خودداری کنند                      

منبع: Wikipedia

50-65 در صد روغن تخم تخم کتان از امگا 3 تشکیل شده است به همین دلیل یک انتخاب بسیار مناسب و مرغوبی میتواند باشد که جایگزین روغن ماهی و همین طور روغن کبد ماهی برای نیاز روزانه بدن به امگا 3.

از دیگر برجستگیهای روغن تخم کتان به جای روغنهای حیوانی اسیب نرساندن از جهت زیست محیطی و از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر میباشد.

 

 جوانه بذر کتان خوراکی و با عطر و طعم کمی تنداست. مصرف بیش از حد تخم کتان با آب ناکافی می‌تواند باعث انسداد روده شود.

 

آشپزی

کوبیده بذر کتان در انواع نانها, نان شیرینها, سالادها  و سموتی همرا با میوه و یا سبزیجات تازه و معطر مورد استفاده قرار میگیرد.  

یک قاشق کوبیده تخم کتان همراه با پرک غلات به ویزه پرک جو دو سر و با اضافه کردن ماست و یا شیر و دیگر میوهای فصل یک صبحانه کامل را تشکیل میدهند. (مخلوط پرکها را با میوههای خشک و یا مغز دانه ها را در سوئد موسلی Müsli مینامند).

یک تا دو قاشق بذر کتان کوبیده شده را اگر به برنج تان اضافه کنید هم به ارزش غذای آن افزوده و همینطوراز یبوست جلوگیری میکند.

    از جمله استفاده های دیگر بذر کتان میتوان اضافه کردن آن به انواع کوفته ها و شامی ها و حتی خورش ها نام برد.

اگر در منزل خشک نان درست میکنید حتما تخم کتان با ان ااضافه کنید  یقینن انرا هر هفته درست خواهید کرد و با افتخار برای پذ یرایی عصرانه از مهمانهایتان همراه با چای سبز. مخلوط مغز دانه ها با تخم کتان برای سالاد میوه و یا بیسکویت ها.

میزان مصرف روزانه

مصرف روزانه بذر کتان 1 قاشق غذا خوری تقریبا معدل 10-12 گرم در روز میباشد.

احتیاج روزانه به اومگا 3  در سوئد 2.5 گرم توصیه شده است. یک قاشق غذا خوری تخم کتان حاوی 1.5 گرم امگا 3  میباشد.

روغ تخم کتان در سوئد استفادهای متعددی دارد علاوه بر مصارف خوراکی ,این روغن را نیز برای حفاظت و دوام بیشتر چوب در مقابل سرما و یخ استفاده میکنند و نیز اسیبی برای محیط زیست ندارد. از دیگر استفاده های این روغن برای جلوگیری از زنگ زدن وسایل نقلیه میباشد که بعد از خشک شدن محافظ مناسبی است. (با توجه به این که در سوئد زمستانها  بر روی  جاده ها نمک و شن های درشت می پاشند برای جلوگیری ار لیز خوردن خودروها).    

 

پنبه یا الیاف کتان

کشت کتان به دو صورت انجام میگیرد. یک نوع آن که برای استفاده از روغن آن که دارای ساقه های کوتاه و دیگری برای تهیه الیاف و یا کاموای کتان. نوع دوم دارای ساقه های بلند تری است که ارتفاع آن تا یک متر نیز میرسد.

 

درسال های اخیر شاهد توجه مردم به لباس های تهیه شده از پارچه ها و لباسهای کاملا طبیعی ارگانیک هستیم که با استقبال خیلی گرمی مواجه شده است. از جمله میتوان به لباسهای کتان ارگانیک نام برد که علاقه و توجه طراحان لباس را خیلی به خود جلب کرده است. این بازگشت و گرایش مردم را رنسانس به مبدا مینامند.

 

خطرها

بذر کتان حاوی لینا مارین (linamarin) که در بدن تبدیل به * سیانید هیدروژن میشود. از مصرف بیشتر از یک تا دو قاشق غذا خوری در روز دوری کنید. دانه های نکوبیده تخم کتان عاری از این ماده سمی میباشد. 

سیانید هیدروژن  (HCN)  یک ترکیب معدنی بدون رنگ و شدیدا سمی که  بیش از200  گونه گیاهی شناخته شده است، که حاوی گلیکوزیدهای سیانوژنیک می‌باشند.

   


علی تیموری - بخش بین الملل فودنا (سوئد)

(یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها