شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۶۶۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

از زمزمه‌های فشار بر جلال‌پور برای استعفا تا گمانه‌زنی‌ها برای جانشین احتمالی رئیس اتاق!

استعفای جلال پور و نحوه عدم پذیرش آن با وجود اعلام بیماری شائبه‌هایی را به همراه داشت، چنانکه برخی می‌گویند که این استعفا علاوه بر بیماری دارای حاشیه‌هایی نیز بوده است.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن فعالیت می‌کند.

در جلسات این اتاق نمایندگان دولت و بخش خصوصی شرکت می‌کنند.

 

**اتاق بازرگانی از ابتدا تا کنون

همکاری با سازمان‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداری‌ها از جمله ارائه مشاوره در زمان تهیه لوایح و مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد، از وظایف این نهاد به شمار می‌رود.

اتاق ایران بر اساس قانون، مدیریت دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را بر عهده دارد؛ این اتاق ۶۰نماینده دارد که ۴۰نماینده آن از بخش خصوصی و ۲۰نماینده آن از طرف دولت انتخاب می‌شوند.

در دور هفتم انتخابات ریاست اتاق بازرگانی در اسفند ۱۳۸۹، محمد نهاوندیان با کسب ۱۷۵رای به ریاست این اتاق انتخاب شد.

وی پس از طولانی شدن مدت حضورش در دولت از ریاست اتاق ایران استعفا کرد و پس از آن غلامحسین شافعی جایگزین نهاوندیان شد و پس از آن نیز، در دوره هشتم اتاق ایران، محسن جلال پور جایگزین غلامحسین شافعی شد.

اتاق بازرگانی ایران نزدیک به ۲۰هزار عضو در سراسر ایران دارد و داشتن کارت عضویت این اتاق و حداقل سه سال سابقه فعالیت اقتصادی از شرایط شرکت در انتخابات آن است؛ این اتاق کمیتهٔ ملی اتاق بازرگانی بین‌المللی در ایران است.

 

**استعفای ناگهانی رئیس اتاق بازرگانی ایران

 

اما روز یکشنبه 10 مرداد بود که در خبری اعلام شد  محسن جلال‌ پور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران استعفا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران که دو هفته پیش دچار عارضه قلبی شده بود در نامه‌ای از ادامه فعالیت در این سمت استعفا داد و در استعفای خود علت را منع شدن انجام کارهای پرتنش توسط پزشکان عنوان و مطرح کرده است:  قلب من سابقه بیماری داشت اما گمان داشتم اشتیاق روحی خدمت به ایران عزیز این عضو بیمار را نیزهمراه خواهد کرد.

سپس وی به بیماری دو هفته گذشته خود این گونه اشاره کرده است: بامداد چهارشنبه دوهفته قبل پس ازبازگشت از سفرکردستان آنچه پزشکان پیش‌بینی می‌کردند پیش آمد.مرگ را به چشم دیدم. تجربه‌ای است خنک و تسلی بخش.

جلال‌پور در ادامه این استعفای خود نوشت: حال در بستر بیماری افتاده‌ام.رمقی نمانده. پزشکان صریحا مرا از اشتغالات سنگین و تنش‌زا تا پایان عمر نهی می‌کنند.می‌دانم در بحبوحه کارزار سخت شما زنان ومردان کارآفرین ایرانی، برای نجات اقتصاد ملی نمی‌توان پذیرفت سخنگوی بخش خصوصی، ناقص و نیمه کاره درخدمتتان باشد.علیهذا امروز اقتضای خدمت به شما، استعفا از ریاست اتاق ایران است.

 

**مخالفت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با استعفای جلال‌پور
در پی این استعفا، هیات رییسه اتاق ایران با انتشار بیانیه‌ای واکنش نشان داد که متن این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

 از 24 خرداد سال 94 که دور هشتم اتاق ایران آغاز گردید تلاش مجدانه ای از سوی همه ارکان اتاق در یکی از مهمترین مقاطع تاریخی اقتصاد کشور آغاز شد و اتاق ایران در جهت پویایی اقتصاد کشور تمام همت خود را به کار بست و فعالیتهای خود را در بهره گیری از بستر جدید کسب و کار کشور متمرکز کرد.

در این خصوص نقش ریاست محترم اتاق جناب آقای جلال پور بسیار تعیین کننده و بی بدیل بوده است. اقدامات خستگی ناپذیر و مؤثر ایشان، در کنار احساس مسئولیت و عشق و علاقه به بخش خصوصی ایران بر کسی پوشیده نیست و خدمات ارزنده ایشان ماندگار خواهد بود.

متأسفانه کسالت پیش آمده و نیاز به استراحت برای مدتی اتاق را از فعالیت آقای جلال پور محروم خواهد کرد. احساس مسئولیت پذیری این عزیز و اعلام استعفا از جانب ایشان به هیأت نمایندگان اتاق ایران اقدام متواضعانه ای برای واگذاری تصمیم در چنین شرایطی به هیات نمایندگان به عنوان رکن عالی اتاق ایران بود.

هیأت رییسه اتاق ایران ضمن قدردانی از تلاشهای ریاست محترم، استعفای ایشان را به رسم امانت تا بهبودی و سلامت کامل محفوظ نگه خواهد داشت و در این مدت عهده دار وظایف اتاق خواهند بود. انشا ا... با حضور مجدد جناب آقای جلالپور در هیات نمایندگان و تشریک مساعی با ایشان تصمیم نهایی اتخاذ می گردد. امید است اتاق ایران همچنان از وجود ایشان بهره مند شود.

 

**شنیده‌هایی درباره علت استعفا

 

اگر به متن استعفای جلال‌پور دقت شود، علت اصلی استعفا بیماری قلبی عنوان شده است. او به فشارهای کاری و جایگاه مدیریتی خود در آن سازمان اشاره و آورده که با توجه به در نظر گرفتن مشکلات مختلف استعفا داده است، اما در جواب این استعفا بود که هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، ضمن اعلام زحمات فراوان ایشان درطول تنها ۱۴ ماه یادآور شدند که «استعفای جلال‌پور را به رسم امانت تا بهبودی و سلامت کامل محفوظ نگه خواهد داشت و در این مدت عهده‌دار وظایف اتاق بازرگانی خواهند بود»؛ پاسخی که معمول نبود و سوالات زیادی را در ذهن ایجاد کرد.

نحوه عدم پذیرش استعفای جلال‌پور با وجود اعلام بیماری وی در متن استعفا شائبه‌هایی را به همراه داشت، چنانکه برخی می‌گویند که استعفای جلال‌پور علاوه بر بیماری وی دارای حاشیه‌هایی بوده است که آن حواشی علت اصلی استعفاست.

ابعاد این استعفا می‌تواند برای فعالان عرصه بازرگانی دارای اهمیت باشد، ضمن اینکه اعلام استعفا از سوی رئیس اتاق بازرگانی، از مسئولیت پاسخگویی وی در مقابل عملکردش کم نخواهد کرد.

 

**گزینه‌های جانشینی جلال‌پور چه کسانی هستند؟


اما در فاصله‌ای چند دقیقه‌ای از انتشار متن استعفای جلال‌پور، گمانه‌زنی‌ و تحلیل‌ها در مورد این استعفا شروع شد و عده‌ای بیماری رئیس را بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از مسؤلیت تعبیر کردند و گروهی هم گفتند که انتقادات اخیر رئیس اتاق بازرگانی موجب شده تا از سوی دولت تحت فشار قرارگیرد و این استعفاء نه به دلیل بیماری که از سر اجبار است.


اما اظهارنظرها به علت استعفای جلال‌پور خلاصه نشده و تعیین جانشین برای وی بخش دوم اظهارنظرها را تشکیل می‌دهد، چنانکه عده‌ای لابی دولت برای رئیسی فرمایشی را قطعی می‌دانند و گروهی فضای کنونی هیأت نمایندگان را مستعد به وجود آمدن اختلاف‌هایی جدی برای انتخاب جانشین می‌داند.‏


از آنجاییکه در زمان انتخاب رئیس اتاق بازرگانی در دوره هشتم، محسن جلال‌پور گزینه‌ای بی‌رقیب بود، انتخاب گزینه‌هایی که می‌توانند جانشین وی شوند، میـ‌تواند به اندازه تعداد اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران گسترده باشد، اگرچه هیأت رئیسه تمایل دارند جلال‌پور همچنان در سمت خود باقی مانده و برای اداره امور اتاق بیش از پیش از پتانسل نواب رئیس استفاده کند.‏


با این حال در میان گزینه‌های مطرح برای جانشینی رئیس کرمانی اتاق ایران، چهار نفر از اعضای فعلی هیأت رئیسه یعنی پدارم سلطانی نایب رئیس اول، مسعود خوانساری نایب رئیس دوم، غلامحسین شافعی نایب رئیس چهارم و حسین پیرمؤذن خزانه‌دار  مورد توجه اهالی اتاق بازرگانی قراردارند.‏

**رئیس اتاق بازرگانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

با نگاهی به کارنامه جلال‌پور در یک‌سال گذشته می‌توان دریافت که وعده‌های وی تا حد زیادی عملیاتی شده است. اعتلای جایگاه بخش خصوصی با در اختیار گرفتن کرسی‌های متعدد در شوراها و جلسات مختلف تحقق یافته است.

حتی اخیرا بخش خصوصی توانست در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشد. برگزاری سمینارها و شرکت در همایش‌ها و جلسات مختلف درخصوص مساله آب و کشاورزی نیز بی‌ارتباط با تاکید وی در روز اول انتخابش بر این موضوع نیست. دفتر پساتحریم نیز بلافاصله با ریاست وی در اتاق ایران تشکیل و فعال شد.

اما در صورتی که جلال‌پور بر تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری از مسند ریاست اتاق اصرار بورزد، باید دید، جایگزین وی در این شرایط کنونی اقتصادی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

اگر محسن جلال‌پور نتواند دوباره بر مسند پارلمان بخش خصوصی تکیه بزند، به گفته فعالان بخش خصوصی، فرد جایگزین وی، قطعا باید از توانمندی‌های بالایی برخوردار باشد.

در همین زمینه احمد پورفلاح بر این باور است که رئیس جدید پارلمان بخش خصوصی، باید از بخش خصوصی واقعی باشد و مانند آقای جلال‌پور بتواند یک تعامل منطقی با بدنه دولت و مجلس برقرار کند.

این فعال اقتصادی به افرادی که داعیه ریاست بر این نهاد مهم را دارند، توصیه کرد که فریب عنوان آن را نخورند؛ چراکه عهده‌دار بودن چنین نهادی، کاری بس دشوار و سنگین است.

به گفته پورفلاح، بخش خصوصی در حال حاضر مثل بخش خصوصی 20 سال پیش نیست و توقعات کاری از این بخش زیاد است. از این‌رو باید با تکیه بر افراد توانمند بتوان کار را جلو برد.

فعالان اقتصادی معتقدند از دیگر ویژگی‌های رئیس جدید اتاق، این است که فرد مورد نظر به‌دنبال منافع شخصی یا گروهی خود نباشد و منافع جمع را در نظر بگیرد و پارلمان بخش خصوصی را به‌عنوان بنگاه اقتصادی خود در نظر بگیرد.

به گفته فعالان اقتصادی، رئیس جدید باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشد که در این راه باید از سلامت جسمی و روحی خود مایه بگذارد؛ چراکه ممکن است حتی با برخی از حرکت‌های غیرمنطقی و غیردوستانه مواجه شود.

از این‌رو، رئیس جدید باید توان بازی با یک تیم را داشته باشد و تاجایی که امکان دارد از تک روی پرهیز کند.

فعالان بخش خصوصی همچنین بر این باور هستند که ساختار پارلمان بخش خصوصی نیاز به تغییر اساسی دارد، اگرچه بازسازی این ساختار با کوشش جلال‌پور نیز در حال انجام بود، اما مشغله‌های زیاد در پسابرجام به دلیل ورود هیات‌های مختلف به اتاق، مانع از این شد که این کار به سرانجام برسد.

منبع: رازق
(شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها