سه شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۹
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۶۶۵۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی

استانداردسازی مواد غذایی فرآوری‌شده مشکلی ندارد

سرپرست دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال گفت: استانداردسازی به ایجاد فرصت ‌تجاری جدید کمک می‌کند.

غلامرضا امینی در جلسه دستور العمل صدور، تجزیه، تعلیق، رفع تعلیق و ابطال پروانه کاربردی نشان حد مجاز  آلاینده‌ها در محصول کشاورزی که امروز در سالن جلسات سازمان ملی استاندارد برگزار شد، اظهار کرد: دولت یازدهم تاکید زیادی بر استاندارسازی مواد غذایی مصرفی مردم دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سازمان ملی استاندارد در این زمینه با قدرت عمل کرده به طوری که تاکنون بیش از ۴۰۰۰ استاندارد ملی در خصوص مواد غذایی در کشور ایجاد شده است.

امینی افزود: درحال حاضر هیچ مشکلی درخصوص نظارت بر استانداردسازی مواد غذایی فرآوری شده در کشور وجود ندارد و تنها ایراداتی در بخش محصولات کشاورزی که به صورت خام در بازار عرضه می‌شوند، قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر تقویت استانداردسازی در کشور دارند؛ چراکه مصرف کالا و محصولات باکیفیت را حق هر ایرانی می‌دانند.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد فقط سازمان استاندارسازی نیست بلکه وظیفه هماهنگی در بسیاری از مواردی که درنهایت به عرضه یک محصول سالم در بازار منتهی می‌شود را به عهده دارد.

این مسئول با اشاره به نتایج استانداردسازی ابراز کرد: استاندارسازی باعث جلوگیری از ایجاد ضایعات، صرفه جویی و ارتقای بهداشت و ایمنی کالاها و محصولات می‌شود.

سرپرست دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال گفت: وقتی نشان استاندارد بر روی کالایی درج می‌شود، مصرف کننده با اطمینان بیشتری نسبت به خرید آن اقدام می‌کند.

امینی با تاکید بر ضرورت  ارتقای استاندارسازی در محصولات خام کشاورزی تصریح کرد: با این اقدام از بازگشت محصولات خام کشاورزی  صادراتی به داخل مرزهای کشورجلوگیری شده و فرصت‌های جدید تجاری ایجاد می‌شود.

وی ابراز کرد: سازمان ملی استاندارد از سه طریق نمونه برداری، بازرسی از محصولات و ارزیابی انطباق بر کیفیت کالاها نظارت دارد.
وی در پایان گفت: با این روش‌ها اطمینان لازم از این که کالاهایی که به مصرف مردم می‌رسند سالم بوده و از کیفیت لازم برخوردار هستند، حاصل می‌شود.

محمد شجاع الدینی هم اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد حساسیت خاصی بر موضوع سلامت غذا دارد. بدون شک اگر به موضوع سلامت محصولات غذایی به صورت ملی نگاه نشود، همیشه خلاءهای دراین خصوص وجود خواهد داشت.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر همکاری‌های مناسبی بین سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت در خصوص تضمین سلامت غذای مصرفی مردم  وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حوزه محصولات دامی  از مرحله تولید تا مصرف زنجیره مناسب نظارتی وجود دارد ولی در خصوص محصولات خام کشاورزی در این نظارت‌ها خلاء‌هایی احساس می‌شود.
وی افزود: البته زنجیره کامل نظارتی بر محصولات دامی به این معنا نیست که هرگز در این حوزه اشتباه و اشکالی ایجاد نمی‌شود؛ چراکه هیچ سیستمی صددرصدی و کامل نیست.
این مسئول گفت: درحال حاضر محصولات کشاورزی که به صورت تازه به بازار عرضه می‌شوند بیشترین ریسک مصرف را دارند.
مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهادکشاورزی گفت: هرچند برای سلامت سازی این محصولات نیز اقدامات درخور توجهی انجام گرفته ولی هنوز پوشش کافی دراین زمینه وجود ندارد.
وی ابراز کرد: برای اصلاح این روند در مرحله اول کشاورزان باید نسبت به استفاده از کودهای شیمیایی برای پرورش محصولات خود حساسیت داشته باشند.
وی توضیح داد: باید شرایطی ایجاد شود که محصولات زراعی، باغی، خام زراعی و گلخانه‌ای به صورت کاملا سالم به دست مصرف کنندگان برسند.
شجاع الدینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت پررنگ شدن بخش خصوصی در بحث استانداردسازی اشاره کرد و افزود: باید به جایی برسیم که همانند سایر کشورهای جهان، دولت تنها نقش نظارت و تولی گری در امور را داشته باشد. بر این اساس  بخش خصوصی می‌تواند به تولید بر اساس استانداردها بپردازد.
وی با تاکید بر اینکه بازرسی، نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه باید توسط شرکت‌های خصوصی انجام شود، بیان کرد: با بهره گیری از فناوری اطلاعات ضریب دقت و سرعت تولید و نظارت افزایش پیدا  می کند.
مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهادکشاورزی، انجام امور وزارت جهاد کشاورزی در بستر فناوری اطلاعات را از اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: عرضه محصول با کیفیت بهتر از دیگر اقدامات وزارت جهادکشاورزی محسوب می‌شود.
(سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها