دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۶۵۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

3 دلیل افزایش قیمت مرغ از دیدگاه یک کارشناس

یک کارشناس صنعت طیور افزایش قیمت ذرت، کاهش میزان جوجه‌ریزی و افزایش قیمت جوجه یک‌روزه را اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار عنوان کرد.

دکتر محمدامین مروتی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ سه دلیل مهم دارد، گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت مرغ به افزایش قیمت نهاده‌هایی مثل ذرت برمی‌گردد، زیرا قیمت ذرت نسبت به دو تا سه ماه گذشته افزایش حدود 45 درصدی داشته است.

مروتی با بیان اینکه 70 درصد جیره مرغ را ذرت تشکیل می‌دهد، گفت: 70 درصد کل هزینه‌های یک مرغداری مربوط به جیره است و لذا افزایش قیمت ذرت خواهد توانست هزینه‌های مرغداری را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

این کارشناس صنعت طیور کاهش میزان جوجه‌ریزی را یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار عنوان کرد و افزود: کاهش میزان جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی دو ماه بعد از زمان جوجه‌ریزی و در زمان عرضه مرغ‌ به بازار خود را به شکل افزایش قیمت مرغ نشان می‌دهد.

مروتی با بیان اینکه کاهش قیمت مرغ به کمتر از کیلویی چهار هزار تومان در آذر سال گذشته باعث ورشکسته شدن تعداد زیادی از مرغداران شد، گفت: همین موضوع تعداد زیادی از مرغداری‌ها را از چرخه تولید خارج کرد.

این کارشناس مرغداری از سال گذشته به عنوان یک سال بد برای صنعت مرغدرای یاد کرد که تعداد زیادی از تولیدکنندگان را متضرر و از چرخه تولید خارج کرد.

مروتی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار را افزایش قیمت جوجه یک‌روزه عنوان کرد و افزود: قیمت جوجه یک‌روزه تا یک ماه گذشته زیر هزار تومان بود که در حال حاضر به دو هزار تومان تومان رسیده است.

مروتی در ادامه نوسانات قیمت مرغ را در بلاتکلیفی تولیدکنندگان از نظر اقتصادی اثرگذار ارزیابی کرد و افزود: این موضوع صنعت مرغداری را با مشکلات زیادی همراه کرده و تعداد زیادی از تولیدکنندگان را از چرخه تولید خارج کرده است.

وی یکی از راه‌های پایین نگه داشتن قیمت مرغ را دادن یارانه(سوبسید) به مرغداران عنوان کرد و افزود: البته این روش برخلاف اقتصاد پویا بوده و نمی‌تواند خیلی مثمر ثمر باشد.

مروتی راه دوم و راه منطقی در ساماندهی بازار مرغ را پذیرفتن قیمت منطقی عنوان کرد و افزود: باید پذیرفت که قیمت مرغ در بازار باید بر اساس هزینه‌های تمام شده یک کیلوگرم مرغ تعیین شود، چرا که در این صورت تولیدکنندگان هم متضرر نخواهند شد.

این کارشناس صنعت طیور با بیان اینکه دولت در شرایط کنونی برای متعادل کردن و پایین آوردن قیمت مرغ با وارد کردن مرغ منجمد به بازار قیمت آن را تعدیل می‌کند، گفت: این کار تولیدکنندگان را متحمل خسارت کرده و گاه حتی منجر به خارج کردن آنها از چرخه تولید می‌شود.

مروتی با بیان اینکه مرغ یک کالای استراتژِیک است که قیمت آن در بازار تعیین می‌شود، گفت: دولت باید دست از این اقتصاد بسته دولتی در مورد تعیین قیمت عرضه مرغ  برداشته و اجازه بدهد تولیدکنندگان نیز سرپا بمانند.

مسئول فنی شرکت طیور بهاران با بیان اینکه مرغدار باید حداقل 20 درصد سود ببرد، گفت: در شرایط کنونی جوجه‌ریزی توسط مرغداران با ترس و لرز انجام می‌شود.

مروتی قیمت بین 6700 تا هفت هزار تومان را قیمت منطقی برای عرضه یک کیلوگرم مرغ به مصرف‌کنندگان عنوان کرد و افزود: این نرخ باید در تمامی ایام سال ثابت باشد./ ایسنا
(دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها