یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۶۵۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

مردم میوه ممنوعه خارجی نخرند/ هشدار درباره ورود آفات قرنطینه‌ای

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات از مردم خواست برای جلوگیری از قاچاق میوه به کشور از خرید میوه‌های ممنوعه خودداری کنند.

مهدی قائمیان  با بیان اینکه موضوع قاچاق در هیچ کجای دنیا مورد تایید نیست، اظهارداشت: این مسئله بر روی کشاورزان و تولید کشور تاثیرات منفی بسیار زیادی دارد. وی صادرات محصولات باغی ایران را به اقصی نقاط دنیا مورد اشاره قرار داد و گفت: در چنین شرایطی واردات غیرمجاز برخی محصولات جای سوال دارد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه احتمال دارد آفات قرنطینه‌ای همراه با این واردات غیرمجاز وارد کشور شود، افزود: در این صورت کشاورزان باید هزینه مبارزه با این آفات را پرداخت کنند و از نظر مالی دچار زیان می‌شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آفت جاروک جادوگر حدود ۲۰ سال قبل از این طریق وارد کشور ما شده و به تولید لیموترش کشور آسیب‌هایی وارد کرده است. قائمیان اضافه کرد: علاوه بر این به حجم سمومی که علیه آفات در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزوده خواهد شد و ما با معضل آلودگی محیط زیست نیز مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند تا جلوی واردات غیرمجاز گرفته شود، اظهارداشت: همچنین در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی داریم که مردم از تاثیرات منفی این میوه‌ها بر تولید و سلامت جامعه آگاه شوند و از خرید آنها خودداری کنند.

قائمیان تصریح کرد: اگر مردم از خرید میوه‌های ممنوعه خارجی خودداری کنند این تجارت کثیف خود به خود محدود خواهد شد. معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه ممکن است برخی واردکنندگان از تاثیرات سوء این محصولات بر تولیدات داخلی بی خبر باشند و ناآگاهانه دست به چنین اقدامی بزنند، اضافه کرد: این افراد فقط به سودی که نصیب‌شان می‌شود فکر می‌کنند و  شاید اگر از عواقب کارشان آگاه شوند چنین اقدامی را انجام ندهند./ مهر
(یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵) ۱۴:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها