یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۱
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۶۵۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

تغییر قیمت تولیدات قبلی روغن تخلف است

هفته گذشته و پس از ابلاغ مصوبه افزایش قیمت روغن نباتی انواع روغن در بازار با کمبود مواجه شد به گونه‌ای که محصول در مغازه‌ها وجود داشت، اما کسی آنرا به مردم نمی‌فروخت و دلیل آن مرجوعی بودن این محصولات برای تغییر قيمت عنوان می شد. اما دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اعلام کرد تغییر قیمت تولیدات قبلی روغن نباتی تخلف محرز است و هیچ ربطی به تولیدکنندگان ندارد.

 بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت انواع روغن نباتی تا سقف ۹ درصد موافقت کرد تا این محصول پس از دوسال مشمول افزایش قیمت شود، اما اتفاقی جالب در بازار افتاد که مسلما تخلف محسوب می‌شود و مسئولان دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد کنند. پس از ابلاغ مصوبه افزایش این محصول، روغن نباتی در بازار با کمبودی کاذب رو به رو شد به گونه ای که مغازه داران و عرضه کنندگان خرد این محصول، آنرا به مردم نمی‌فروختند و علت آن را مرجوعی بودن کالا برای تغییر قیمت عنوان می‌کردند.

این در حالی است که داریوش محمودی - دبیر انجمن روغن نباتی- اعلام کرد: قانون عطف به ماسبق نمی شود و ارتباطی با گذشته ندارد و هرکسی محصولی را مانند روغن نباتی که مشمول افزایش قیمت شده برای تغییر برچسب قیمت مرجوع می‌کند متخلف است، اما این تخلف ارتباطی به صنایع روغن نباتی ندارد چرا که از نظر منطقی و اقتصادی جمع آوری محصولات عرضه شده به بازار هیچ توجیحی ندارد.

وی افزود: در کشور حدود ۲۰ کارخانه بالغ بر ۹۰ درصد روغن نباتی کشور را تولید می‌کنند و به دلیل محدودیت صنایع روغن نباتی از نظر کمی، نظارت بسیار زیادی از سوی شبکه نظارتی بر آن‌ها  اعمال می شود.

محمودی ادامه داد: هزینه‌های حمل و نقل و توزیع برای عرضه یک محصول به بازار آن قدر زیاد است که جمع آوری یک محصول مانند روغن نباتی برای افزایش قیمت آن هم در حد ۹ درصد به هیچ وجه توجیح اقتصادی ندارد. بنابراین به نظر نمی رسد ارتباطی بین این تخلف و تولیدکنندگان صنایع روغن نباتی وجود داشته باشد.

دبیر انجمن روغن نباتی همچنین در خصوص کاهش کیفیت برخی از روغن های مایع عرضه شده در بازار اظهار کرد: متولی نظارت بر کیفیت تولید محصولات و مواد غذایی بر عهده دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد است که باید در این زمینه این ناظران اظهارنظر کنند./ ایسنا
(یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها