چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۴۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ورود سالانه ۵ میلیارد دلار محصولات دستکاری شده ژنتیکی به کشور

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز از ورود سالانه پنج میلیارد دلار محصولات دستکاری شده ژنتیکی به کشور خبر داد.

حجت الاسلام علی ارجمند ظهر سه شنبه در جلسه مسئولان دفتر حوزه های نمایندگی ولی فقیه در ادارات وابسته به جهاد کشاورزی که در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی نفوذ اتفاق افتاده و امنیت غذایی را دچار اختلال کرده است، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی متاسفانه به شدت نفوذ اتفاق افتاده و همراهی های مسئولین نیز در این زمینه روز به روز بیشتر می شود.

وی در مورد نفوذ در بخش واکسن ها، افزود: با وجود موسساتی مانند تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و نیز انیستیتو پاستور با ۹۰ سال قدمت، واردات واکسن های ۳ و ۵ گانه انسانی از کشور هند چه معنایی دارد.

بذرهای گلخانه ای وارداتی است

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز تاکید کرد: این سوال باید برای مردم و مسئولان مطرح شود که چرا با وجود داشتن چنین مراکزی این واکسن ها از هند وارد می شود؟ چه امنیتی وجود دارد که بار دیگر داستان خون های آلوده تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه دومین نفوذ در بحث بذر اتفاق افتاده است، گفت: امروزه تمام بذرهایی که در گلخانه ها کشت می شوند، وارداتی است، در حالی که کاشت برخی از این بذرها در خود این کشورها ممنوع است.

ارجمند با اشاره به اینکه ۳۹ کشور محصولات دستکاری شده را تولید می کنند اما به هیچ عنوان اجازه کشت در آن ها داده نمی شود، افزود: در بسیاری از این کشورها اجازه واردات این محصولات را نیز نمی دهند.

ضرورت سرمایه گذاری در حوزه ایمنی غذایی

وی خاطرنشان کرد: این بذرها دائما به کشور وارد می شود و سالانه ۵ میلیارد دلار محصولات دستکاری شده ژنتیکی وارد می شود، در حالی که سازمان غذا و دارو حتی یک آزمایش روی این محصولات انجام نمی دهد و تائیدیه را از کشور صادر کننده دریافت می کنند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز گفت: عجیب است کشور اسلامی که محصولات حلال مصرف می کند اما به مراتب بیماری بیشتری نسبت به کشورهای دیگر دارد، اینکه مسئولان آمار را برای کاهش تشنج در مردم اعلام نمی کنند، نفوذ محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید برنامه خود را برای کاهش بیماری هایی نظیر سرطان، ام اس و دیابت ارائه دهد، بیان کرد: افزایش تخت های بیمارستانی شاید در راستای اشتغالزایی مفید باشد اما راه مبارزه با بیماری نیست و باید در راستای ایمنی غذایی سرمایه گذاری کنیم.

ارجمند ادامه داد: در حال حاضر غذا و دارو به اهرمی برای جنگ تبدیل شده و آمار بیماری ها در کشور با توجه به مصرف محصولات حلال، نشان از نفوذ دارد.

واردات و کاشت بذرهای دستکاری شده ممنوع است

وی با اشاره به اینکه این نفوذ توسط برخی افراد در بدنه دولت حمایت می شود، گفت: در حالی که واردات و کاشت محصولات و بذرهای دستکاری شده در کشورهای همسایه ایران هم ممنوع است، ایران سالانه ۵ میلیارد دلار هزینه واردات این محصولات را می دهد و دست به تولید آن نیز زده است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بند فناوری اضافه کرده و محصولات دستکاری شده ژنتیک با اولویت برنج و پنبه را در دستور کار قرار داده اند، ادامه داد: ژنتیک تمامی روغن های صنعتی، سویاها و ذرت ها دستکاری شده هستند.

وی بیان کرد: این محصولات به دام ها، طیور و آبزیان به عنوان مواد غذایی داده می شود که پس از مصرف به بدن انسان نیز انتقال می یابد.

ارجمندی در پایان با اشاره به اینکه نباید این بند در مجلس تصویب شود، گفت: این محصولات بیماری های زیادی به دنبال دارند، منابع خارجی اعلام کرده اند ایران یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار به کشت محصولات زراعی دستکاری شده اختصاص داده است که باید با اطلاع رسانی، مردم توجیه شده و از این نفوذ جلوگیری شود.?/ مهر
(چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها