پنج شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۶۴۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
طیب نیا در مصاحبه با بلومبرگ:

ایران پس از 14 سال به بازار جهانی اوراق قرضه باز می گردد

پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا به نقل از وزیر اقتصاد کشورمان گزارش داد، ایران برای نخستین بار از سال 2002 به دنبال بازگشت به بازار جهانی اوراق قرضه است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد ایران پس از ۱۴ سال، سرگرم بررسی بازگشت به بازارهای بین المللی اوراق قرضه است.

به گزارش ایسنا، علی طیب‌نیا در مصاحبه با این پایگاه خبری آمریکایی اظهار کرد: انتظار می‌رود ایران در آینده‌ای نزدیک رتبه اعتباری دریافت کند که گامی برای کمک به جذب سرمایه‌گذاران اوراق قرضه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: مقامات ایرانی با همه آژانس‌های اعتبارسنجی سرگرم مذاکره هستند.  

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت روحانی ۱۰ ماه پیش از پایان دوره اول ریاست جمهوری خود تلاش می‌کند موفقیت دیپلماتیک تاریخی خود را به مزایای اقتصادی محسوس برای۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران تبدیل کند، اما تلاش دولت برای جذب میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی مورد نیاز برای بازسازی زیرساخت به دلیل عدم تمایل بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران به مانع برخورد کرده است. بانک‌های جهانی از این واهمه دارند که سایر تحریم‌های آمریکا را که تحت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برداشته نشده‌اند نقض کنند و تحت مجازات قرار بگیرند.

طیب نیا در این مصاحبه گفت: در حوزه روابط بانکی بویژه بانک‌های بزرگ ما همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم، با این همه این مشکلات به تدریج و با گذشت زمان حل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، توافق هسته‌ای برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ی به منزله گشایش یکی از بزرگترین بازارهای بکر دنیا بوده است.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران آخرین بار در ژوییه سال ۲۰۰۲ اوراق قرضه بین‌المللی صادر کرد. اکبر کمیجانی، معاون بانک مرکزی در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۰ تیر به بلومبرگ گفته بود مقامات آژانس رتبه سنجی فیتچ ماه ژوئن برای ارزیابی مقدماتی اقتصاد ایران به این کشور سفر کردند. این شرکت دو ماه قبل تایید کرده بود با ایران سرگرم مذاکره است، اما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرده بود.

آمار بلومبرگ نشان می‌دهد فیتچ در سال ۲۰۰۸ پس از اینکه ایران آخرین اوراق قرضه یوروی خود را به طور کامل پرداخت کرد، رتبه اعتبار دولتی B+ را که چهارمین رتبه سرمایه‌گذاری بی‌ارزش است برای این کشور حذف کرد. همچنین مودیز رتبه B۲ برای ایران را حذف کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مصاحبه اظهار کرد: در حال حاضر زمینه برای انتشار اوراق قرضه و اوراق بهادار مختلف در بازارهای بین المللی وجود دارد، با این همه وی درباره زمان و میزان اوراق قرضه ای که منتشر خواهند شد توضیحی نداد.

ایران به سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت می پیوندد که بدنبال کاهش بی سابقه قیمت‌های نفت به منظور تامین فاینانس مورد نیازشان به بازار اوراق قرضه بین‌المللی روی آورده‌اند.

ابوظبی در ماه آوریل پنج میلیارد دلار از انتشار اوراق قرضه تهیه کرد، در حالیکه قطر دو برابر این میزان را از سرمایه‌گذاران دریافت کرده است و عربستان سعودی بانک‌هایی را برای کمک به فروش نخستین اوراق قرضه بین المللی خود استخدام کرده است.

با این همه ایران همچنان سرگرم بررسی گزینه‌های ممکن بوده و مقامات ایرانی برای اشتغالزایی و تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی راههای دیگری را هم برای فاینانس پروژه های متعدد دنبال می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به بلومبرگ گفت: حدود ۴۵ میلیارد دلار توافق فاینانس با کشورهای مختلف از زمان اجرایی شدن برجام در سال گذشته امضا شده با این همه ممکن است چندی ماه طول بکشد تا این توافقها به مرحله اجرا برسند که این مسئله کاملا طبیعی است.

طیب نیا پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی در مدت ۱۲ ماه تا مارس سال ۲۰۱۷ (پایان سال ۱۳۹۵) پنج درصد رشد خواهد کرد که بالاتر از نرخ رشد ۴.۵ درصدی است که پیش از این پیش بینی شده بود.

تورم هم برای نخستین بار در یک ربع قرن اخیر تک رقمی شده است و بانک‌ها نرخ‌های بهره سپرده‌ها را از ۱۸ به ۱۵ درصد کاهش داده‌اند. بدهی‌های معوقه بانکی هم از حدود ۱۴ درصد در شروع به کار دولت کنونی در سال ۲۰۱۳، به حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ما شاهد اثرات مثبت رفع تحریمها بر اقتصاد هستیم و همان طور که اعمال تحریم‌ها علیه ایران زمان برده است، احیای اقتصادی کامل هم تدریجی خواهد بود. به عنوان نمونه در ارتباط با صادرات نفت در حال حاضر با هیچ محدودیت خاصی روبرو نیستیم. در بعضی از موارد ما همچنان موفق نشده‌ایم از رفع تحریمها بهره کامل را ببریم.

صادرات نفت ایران امسال به سطح نزدیک به دوران پیش از تحریم‌ها افزایش یافته است. مخالفان ایران در کنگره آمریکا ایران را متهم کرده‌اند از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و بدنبال وضع تحریم‌های تجاری جدید هستند. یکی از اهداف آنها ممانعت از توافق ۱۷.۶ میلیارد دلاری بوئینگ برای فروش ۱۰۹ هواپیما به ایران است که بزرگترین توافق تجاری میان دو کشور از زمان انقلاب اسلامی به شمار می رود.

طیب نیا با رد این اقدامات گفت: ایران قوانین ضد پولشویی و مقابله با فاینانس تروریسم را سخت‌تر کرده است. وی خاطرنشان کرد: ما حساسیتی نسبت به این توافق نداریم و شاید برای ما به اندازه آمریکایی‌ها مهم نباشد. شرکتهای دیگری در دنیا هستند که می توانند نیازهای ما را تامین کنند.
(پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵) ۱۲:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها