چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۴
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۶۴۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات

اخطار یک نهاد نظارتی به شرکت بازرگانی دولتی/۲ تخلف عامل گرانی شکر و ایجاد رانت شد

یک نهاد نظارتی نسبت به ۲ اقدام شرکت بازرگانی دولتی در فروش انحصاری شکر به ۳ شرکت خصوصی و توقف عرضه مستقیم و بورسی شکر در ماه‌های اخیر که موجب گرانی این محصول در بازار و ایجاد رانت برای برخی شرکتهای خریدار شد، اخطار داد.

موضوع افزایش قیمت شکر در بازار مصرف هر روز وارد فاز جدیدی  می‌شود. افزایش قیمت این محصول از اواسط ماه مبارک رمضان شروع شد. هرساله به‌طور سنتی مصرف این محصول در رمضان  افزایش می‌یابد و درصورتی‌ که برای تنظیم بازار این محصول تدبیری اندیشه نشود زمینه سوء استفاده و افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کند.

اما افزایش قیمت این محصول در سال جاری رنگ و بوی دیگری داشت و باوجود این‌که نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر 2 هزار و 300 تومان است، به یک‌باره نزدیک به هزار تومان، در هر کیلوگرم افزایش قیمت را تجربه کرد و به حدود 3 هزار تومان رسید.

اقدامات دیرهنگام شرکت بازرگانی دولتی ایران، برای صدور مجوز واردات شکر خام  به کشور و توقف مقطعی تزریق شکر به بورس  عامل افزایش قیمت این محصول در ماه رمضان شد که با وجود عرضه مجدد این محصول در بورس ، هنوز هم نرخ آن در بازار بالا است.

قاسم علی حسینی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این ارتباط به تسنیم گفته بود: شکت بازرگانی دولتی این محصول را به نرخ  مصوب توزیع می‌کند، اما  در زمان مرود نیاز و کمبود بازار از حجم توزیع توسط این شرکت کاسته شد.

وی افزود:  با توجه به افزایش تقاضایی که  برای خرید این محصول در بازار و  از طرفی کاهش عرضه توسط بورس، وجود داشت، فشار بر روی بازرگانی دولتی افزایش یافت و این شرکت با تأخیر و محدودیت وزنی شکر را در اختیار متقاضیان قرار داد.

بهمن دانایی دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر  و بازوی دولت در بخش خصوصی نیز در این باره گفت: بارندگی‌های 40 روزه برزیل بود که بارگیری به‌منظور واردات کمکی را متوقف کرد و این امر باعث گرانی این محصول در بازار مصرف کشور شد.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی اخیراً  در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با بیان اینکه تأخیر چندروزه در مجوز واردات شکر را قبول دارد، اظهار کرد: تأخیر 1.5 ماهه برای صدور این مجوز را قبول ندارم.

مهر فرد افزود: میزان مصرف ماهانه شکر در کشور حدود 180 هزار تن است و در حال حاضر بیش از 450 هزار تن شکر ذخیره داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از 500 هزار تن شکر وارداتی به کشور وارد شده یا در حال ورود به کشور است تا 2 ماه آینده که تولید داخل آغاز می‌شود هیچ کسری در بازار شکر وجود ندارد و حتی بیشتر از نیاز مصرفی شکر موجود است.

اما  بر اساس اخبار جدیدی که به‌دست تسنیم رسیده، شرکت بازرگانی دولتی ایران اواخر فروردین سال جاری (قبل از گرانی شکر) 14000 تن شکر به‌صورت اعتباری به 3 شرکت "ت.ت.د"، "ط.ک.آ" و "س.ت.ک" فروخت.

همچنین شرکت بازرگانی دولتی از اواسط اردیبهشت ماه عرضه نقدی شکر هم در بازار و هم در بورس کالا را متوقف کرد.

به گزارش تسنیم، اقدام این شرکت درفروش انحصاری شکر به 3 شرکت و توقف عرضه مستقیم در بازار و بورس کالا، قبل از ماه مبارک رمضان که مصرف شکر به طور معمول اوج می‌گیرد، تأثیر زیادی در گرانی این محصول و ایجاد رانت برای برخی خریداران محدود داشته و تنظیم بازار این محصول را به‌هم‌ریخته است.

درعین‌حال خبر می‌رسد، یکی از نهادهای نظارتی کشور ضمن برشمردن برخی تخلف این شرکت در محدودسازی فروش شکر به مسئولان این شرکت اخطارهای لازم را داده است./ تسنیم
(چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵) ۱۲:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها