چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۴۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
گزارش فودنا از افزایش تولیدات صادراتی مازندارن

کشاورزی مازندران در مسیر توسعه صادرات

با توجه به اینکه مازندران دارای شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص است و تنوع محصولات کشاورزی در آن زیاد است پتانسیل لازم را برای صادرات محصولات خود را به تمامی دنیا دارد و بعد از آنکه محصولات کشاورزی استانداردهای لازم را مانند ماندگاری و شرایط کمی و کیفی بهتری را دارا باشد قطعا از اولویت های صادراتی قرار خواهد گرفت.

به گزارش فودنا، با توجه به اینکه مازندران دارای شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص است و تنوع محصولات کشاورزی در آن زیاد است پتانسیل لازم را برای صادرات محصولات خود را به تمامی دنیا دارد و بعد از آنکه محصولات کشاورزی استاندارد‌های لازم را مانند ماندگاری و شرایط کمی و کیفی بهتری را داشته باشد قطعاً از اولویت‌های صادراتی قرار خواهد گرفت.

*تولید سالانه 7 میلیون گل

مدیرعامل شرکت گل‌های زینتی  مازندران اظهار کرد: این شرکت 25 سال سابقه تولید در زمینه تولید و تجارت گل و میوه داد.

خلیل قلی‌زاده افزود: با توجه به اینکه سیاست دولت توسعه گلخانه‌ها و کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی است و کشورهای اطراف بازار خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای است می‌توانیم همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: گلخانه آنتوریوم 12 سال گذشته با آخرین تکنولوژی احداث شد.

مدیرعامل شرکت گل‌های زینتی مازندران گفت: در حال حاضر پایانه صادرات محصولات کشاورزی در حال ساخت است و با چند شرکت معتبر ایتالیایی برای صادرات در حال مذاکره هستیم.

قلی‌زاده ادامه داد: برای تجهیز گلخانه آنتوریوم در حال مذاکره با شرکت سورمای ایتالیایی برای انعقاد قرارداد 2 میلیون یورویی هستیم.

وی با بیان اینکه 23 واریته آنتوریوم از کشور هلند وارد کردیم، اضافه کرد: کشت این نوع گل بدون خاک است و سالانه 7 میلیون آنتوریوم شاخه بریده تولید می‌شود و به کشورهای روسیه و عراق صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید گل‌های زینتی مازندران اظهار کرد: مرکز لجستیک و پایانه صادرات محصولات کشاورزی در حال احداث است که با برخی از شرکت‌های اروپایی در حال همکاری هستیم.

وی با بیان اینکه خواهان این هستیم به‌طور مستقیم با شرکت ایتالیایی همکاری کنیم، گفت: پروژه احداث 10 هکتاری تولید گوجه فرنگی و گل رز را در دستور کار داریم که می‌توانیم با شرکت‌های ایتالیایی همکاری داشته باشیم.

*احداث پایانه صادرات خاویار

این مجتمع به عنوان بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دنیا مطرح است که سالانه 29 هزار تن گوشت خاویار تولید می‌کند.

مدیرعامل مجتمع پرورش ماهیان خاویاری قره‌برون چپکرود جویبار اظهار کرد: 12 سال طول می‌کشد تا ماهی به تولید خاویار برسد و ماهیان این مجتمع تا دو سال آینده به تولید انبوه خاویار می‌رسد.

اسلامی با بیان اینکه کارخانه فرآوری و خوراک آبزیان در کنار این مجتمع در حال احداث است، افزود: احداث پایانه صادرات خاویار و فرآورده‌های ماهیان خاویاری از دیگر برنامه‌های در حال اجرای مجتمع پرورش ماهیان خاویاری قره‌برون است.

وی ادامه داد: در این مجمع تمامی زنجیره پرورش ماهیان خاویاری از تکثیر بچه ماهی تا بسته‌بندی و صادرات این محصولات به‌صورت یکپارچه انجام می‌شود.

*صادرات آرد از مازندران به کشورهای همسایه

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور اظهار کرد: شرکت آرد نمونه جویبار دارای پیشرفته‌ترین سیستم تولید است که 70 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی دارد و امکان توسعه ظرفیت تولید آرد به دو برابر را دارد.

سیدمحمد جعفری با بیان اینکه بخش زیادی از ظرفیت تولید این شرکت با آرد یارانه‌ای است، افزود: این شرکت در دوسال اخیر در بحث صادرات آرد به کشورهای همسایه فعال است.

وی ادامه داد: این شرکت این توانایی را دارد بتواند گندم را از کشورهای همسایه وارد کنیم و تبدیل به آرد کنیم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور ادامه داد: تجربه صادرات آرد به کشورهای فرانسه، ترکمنستان، افغانستان و عراق را داریم و خواهان این هستیم با مارکه ایتالیا هم صادرات آرد داشته باشیم.

جعفری خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی در مازندران اقدام به تولید و تکثیر بذور گندم می‌کنند و بذرهای تولیدی برای تکثیر بیشتر در اختیار کشاورزان پیشرو قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 70 درصد بذور گندم ما اصلاح شده است، گفت: حدود یک سوم کشاورزان گندم کار مازندرانی از بذور خودمصرفی برای تولید گندم استفاده می‌کنند.

مدیر‌عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور ادامه داد: پتانسیل تولید گندم آبی در مازندران و گلستان 6 تن در هکتار و گندم دیم 3 تن در هکتار است.

جعفری تصریح کرد: اگر بذری در ایتالیا وجود داشته باشد که پتانسیل تولید منطقه ما را ارتقاء دهد دو استان می‌تواند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه در واردات بذر همیشه آسیب‌پذیر بوده‌ایم، افزود: در گذشته بیماری شانک باکتریایی مرکبات را نداشته‌ایم اما با واردات بذر از سایر کشورها سبب شد این نوع بیماری وارد مزارع گندم شود.

مدیر‌عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور اضافه کرد: اطمینان از بذر برای ما بسیار مهم است و هر بذری که وارد کشور می‌شود موسسه تحقیقات باید تایید کند.

جعفری خاطرنمشان کرد: امیدواریم این تبادلات زمینه صادرات گندم و آرد را از مازندران به  ایتالیا فراهم کند.

 

(چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵) ۱۱:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها