پنج شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۶۴۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

واردات خشکبار به کشور ممنوع است/لزوم برخورد جدی دستگاه ها با قاچاق

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات خشکبار برای حمایت از تولیدات داخلی ممنوع است و تمام خشکبار خارجی موجود در بازار قاچاق و غیرمجاز است.

محمدعلی طهماسبی در واکنش به ادامه‌دار شدن توزیع میوه‌های ممنوعه خارجی و واردات محصولات جدید به کشور، اظهار داشت: عده‌ای از این راه در آمدهای میلیاردی به جیب می‌زنند و ما را به سخره گرفته‌اند کسی هم کاری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ما با مسئولان ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جلساتی در این زمینه داشتیم، گفت:حدود یک ماه است که این جلسه برگزار نشده است که باید این مساله را پیگیری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته ورود رسانه‌ها به این ماجرا باعث شد، مسئولان واکنش‌هایی در این زمینه داشته باشند، تاکید کرد: جز موز، نارگیل، آناناس و انبه واردات انواع دیگر میوه ممنوع است.

طهماسبی مشروط شدن واردات موز در سال‌جاری را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: براساس مقررات جدید صادرات و واردات در سال ۹۵، تعرفه واردات موز از ۴ به ۲۶ درصد افزایش یافته است؛ ضمن اینکه اگر به ازای واردات هرکیلوگرم موز یک و نیم کیلوگرم سیب درختی صادر شود، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی یک کیلوگرم موز ۵ درصد تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در سخنرانی خود در روز عید فطر تاکید کردند که جلوی قاچاق به کشور گرفته شود، تصریح کرد: نمی‌دانم چرا اینقدر کوتاهی می‌شود؟ کسانی که این کار را انجام می‌دهند در مکان‌های امنی خزیده‌اند و نگرانی از این بابت ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: چگونه ممکن است تریلی تریلی میوه قاچاق وارد شود، اما کسی متوجه آن نشود؟ این افراد در حال خیانت به کشور هستند و باید به شدت با آنان برخورد شود.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که به عنوان متولی تولید چه پیشنهادی برای جلوگیری از این موضوع دارید؟ گفت: باید برخورد جدی در این زمینه انجام شود و اگر چند نفر از واردکنندگان به مجازات‌های سنگین محکوم شوند دیگر کسی جرات نخواهد کرد، دست به چنین اقدامی بزند.

وی افزود: در این‌صورت تولیدکننده متوجه خواهد شد حامی دارد و با دلگرمی به کار خود ادامه می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه واردات تمام خشکبار برای حمایت از تولیدات داخلی ممنوع است، اظهارداشت: واردات غیرمجاز سبب ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای به کشور می‌شود که در حال حاضر نیز تولیدکنندگان با آن درگیر هستند و خاکسترنشین شده‌اند ضمن اینکه دولت هزینه‌های سنگینی بابت این مساله پرداخت می‌کند.

طهماسبی اضافه کرد: بهداشت و سلامت عمومی این محصولات نیز مورد تایید نیستند و مراحل لازم را طی نمی‌کنند مگر می‌شود مواد غذایی را به شکل قاچاق وارد کرد و نگران سلامت جامعه نبود؟

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: تمام خشکبار خارجی موجود در بازار به شکل غیرمجاز و قاچاق وارد شده‌اند و هیچ یک مجوز رسمی ندارد.

طهماسبی با بیان اینکه در تولید برخی محصولات با مازاد مواجه هستیم، گفت: امسال شرایط بازار میوه بسیار متعادل و قیمت‌ها مناسب است. / مهر

(پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵) ۱۱:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها