یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۶۳۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

زمزمه گرانی دوباره لبنیات به گوش می‌رسد

بعد از باز شدن مسیر دوباره صادرات محصولات لبنی به عراق، افزایش نرخ خرید تضمینی شیرخام و اعتراض مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی درباره حاشیه سود کم فروش فرآورده‌های لبنی، دوباره زمزمه‌های افزایش قیمت این محصولات به گوش می‌رسد.

 بعد از اینکه صادرات لبنیات ایران با ممنوعیت واردات لبنیات ایران توسط عراق ناشی از بروز تب برفکی در ایران قطع شد، قیمت خرید شیرخام دامداران نیز توسط صنایع لبنی کاهش یافت.

در این مدت نرخ خرید هر کیلوگرم شیرخام دامداران توسط صنایع به کمتر از هزار  تومان و حتی در برخی مناطق به 800 تومان کاهش یافت اما با ورود تعاون روستایی برای خرید توافقی شیرخام به نرخ مصوب (با میانگین قیمتی هزار و 270) و باز شدن مسیر صادرات لبنیات ایران به عراق (بعد از  تأیید سازمان بهداشت دام مبنی بر کنترل تب برفکی در کشور)، قیمت این محصول دامداران مجدد افزایش‌ یافته است.

بر این اساس متوسط نرخ شیرخام توسط صنایع کشور نیز تا هزار و 150 تومان افزایش‌ و این امر باعث شده است که دوباره زمزمه‌های افزایش قیمت فرآورده های لبنی حداقل در بخشی که نرخ مصوب ندارد  و تغییرات قیمتی آن به تأیید سازمان حمایت نمی‌رسد به گوش برسد.

بنابراین گزارش 4 محصول مشمول نرخ مصوب در بازار مصرف هنوز تغییرات مشخصی ندارند و شیر نایلونی یک لیتری هزار و 600 تومان، شیر بطری 950 گرمی 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 500 تومان و شیر پاکتی (هموژنیزه) 2 هزار و 800  تومان و هر قالب پنیر uf 400 گرمی به ترتیب 4 هزار و 800 تومان و به نرخ مصوب به فروش می‌رسد.

قیمت کره پاستوریزه نیز با توجه حذف ارز مبادله‌ای برای واردات این محصول کمی افزایش‌یافته است به طوری که قیمت هر قالب کره 100 گرمی و 200 گرمی حدود 100 تومان بالا رفته و  به ترتیب به قیمت هزار و 250 تومان و 2 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود.

محمدرضا گنجی مدیرعامل جدید اتحادیه تعاونی‌های صنایع لبنی در این ارتباط اظهار کرده است که هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی، قیمت مواد اولیه کیفی، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، کارگر و انرژی بالا است و  نرخ حاشیه سود فرآورده‌های لبنی کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.

لازم به ذکر است که قیمت فرآورده‌های لبنی هرساله به‌طور خزنده و آرام بالا می‌رود و در نهایت قیمت این محصولات به قیمتی رسیده که از توان و قدرت خرید بخش وسعی از مردم خارج  شده و سرانه مصرف فرآورده‌های لبنی کاهش‌ یافته است./ تسنیم
(یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵) ۱۴:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها