یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۵ / ۰۸:۳۸
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۶۶۳۶۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

محصولات اساسی کشاورزی هفته آینده به بورس می رود

وزیر جهاد کشاورزی از بهبود چهار میلیارد و 700 میلیون دلاری تراز تجاری کشاورزی و همچنین عرضه محصولات اساسی کشاورزی در بورس کالا از هفته آینده خبر داد.

محمود حجتی در بیست و هفتمین نشست شورای هماهنگی رییسان مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی کشور در محل این وزارتخانه، درباره برنامه پنج ساله برای صفر کردن تراز تجاری در بخش کشاورزی گفت: تراز تجاری کشاورزی در سال 1392 حدود منفی 8.1 بود. این رقم با افزایش میزان صادرات و کاهش واردات به منفی 3.4 رسیده و چهار میلیارد و 700 میلیون دلار بهبود یافته است.
حجتی افزود: با هدف شفاف سازی میزان عرضه و تقاضا و تامین بموقع و کافی محصولات از هفته آینده کالاهای اساسی کشاورزی مانند روغن، برنج، مرغ و شکر در بورس کالا عرضه می شود.
به گفته وی، مطابق قانون تامین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در سطح کلان بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.
حجتی از افزایش تولید شکر داخلی به یک میلیون و 510 هزار تن خبر داد و گفت: با واردات دو میلیون و 500 هزار تن شکر در سال 1385، چغندرقند تولید شده در سال 1386 روی دست کشاورز ماند. در سال 1387 تولید چغندر به 500 هزار تن کاهش یافت و به جای آن کشاورزان سیب زمینی کاشتند. در سال 1388 نیز کمیته امداد امام سیب زمینی ها را به طور رایگان بین مردم توزیع کرد.

** 1.8 میلیارد دلار صادرات پسته داریم
وزیر جهاد کشاورزی افزایش سطح استانداردها، کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی در کشور را از دستاوردهای دولت یازدهم خواند و اضافه کرد: امروزه یک میلیارد و 800 میلیون دلار صادرات پسته داریم بدون آن که از افلاتوکسین خبری باشد.
وی ادامه داد: صادرات و توزیع میگوی ایران در بازار اروپای غربی نشان دهنده رعایت استانداردهای بالای این محصول است.
حجتی افزود: باید به سوی کدکس ملی حرکت کنیم و در شورای کدکس ملی باید استانداردها تعریف و با محصولات صادراتی، تطبیق داده شود.
وی یادآور شد که امروزه بخش عمده ای از محصولات کشاورزی ایران به کشورهایی صادر می شود که در حوزه استاندارد و سلامت غذا فوق العاده حساس هستند و اعمال محدودیت می کنند.
وزیر جهاد کشاورزی میزان مصرف سم به نسبت سطح زیر کشت و میزان محصولات در ایران را کمتر از متوسط جهانی اعلام کرد و افزود: در چند سال اخیر به علت تحریم ها، سم ها و کودهای بی کیفیت یا از رده خارج وارد کشور می شد که در دولت یازدهم این وضع ساماندهی شده است.
حجتی به خلاء قانونی در حوزه سم اشاره کرد و گفت: اکنون به دنبال قانونی برای ساماندهی عرضه کنندگان، مصرف کنندگان و فروشندگان سموم کشاورزی هستیم و سموم باید براساس نسخه گیاهپزشکی عرضه شود.

** حفاظت از آب و خاک
وی حفاظت از آب و خاک را از وظایف مهم و حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاری و توجه دولت یازدهم به موضوع آب بی سابقه است؛ به طوری که با پیگیری های رییس جمهوری و عنایت ویژه رهبری معظم انقلاب در این دولت، 10 میلیارد دلار به آب کشور اختصاص یافت.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: موضوع بهره وری آب مربوط به بخش کشاورزی و مدیریت آب مربوط به وزارت نیرو است و ما تفاهم کرده ایم که با همکاری مشترک در یک دوره پنج ساله، در سفره های زیرزمینی دشت های کشور تعادل بخشی ایجاد کنیم.
وی انتقال برخی محصولات سبزی و صیفی به گلخانه ها با انتظار صرفه جویی 90 درصدی و توسعه کشت نشایی با صرفه جویی 20 تا 25 درصدی آب را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری آب عنوان کرد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع خاک گفت: تغییر کاربری اراضی، فرسایش و ریزگردها نمادی از بی توجهی به خاک است در حالی که این عنصر قابل بازیافت نیست.
حجتی در مورد تولید گندم اعلام کرد: امسال پیش بینی می شود 10 میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم که با تحقق این عدد، تراز تولید و مصرف گندم کشور مثبت می شود.
وی گفت: در بخش کشاورزی ظرفیت های مغفول و بلااستفاده زیادی وجود دارد که توسعه کشت گیاهان دارویی با امکان اشتغال و صادرات و پرورش ماهی در قفس در دریا با امکان تولید یک میلیون تن ماهی از جمله این ظرفیت ها و جزو برنامه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است.
وزیر جهاد کشاورزی بر اطلاع رسانی در بخش کشاورزی و سایر بخش های دولت تاکید کرد و گفت: ما باید همه امکانات را برای اطلاع رسانی دستاوردهای دولت تجهیز کنیم و با مستندسازی، لایه های مختلف افکار عمومی جامعه را با فعالیت ها و موفقیت های دستگاه های اجرایی آشنا کنیم.
به گزارش ایرنا، بیست و پنجم فروردین ماه امسال معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال 13 هزار میلیارد ریال از محل بودجه عمومی کشور و 500 میلیون دلار معادل 15 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبیاری طرح فشار اختصاص یافته است.
(یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵) ۰۸:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها