یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۶۲۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

افزایش تولید و صادرات خرما/ اعتبار ۲۳۰۰ میلیاردی برای حذف دلالان

با توجه به آغاز فصل برداشت خرما، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت کشاورزی گفت: امسال تولید و صادرات خرما افزایش می‌یابد و برای کوتاه کردن دست دلالان پیشنهاد اعتبار ۱۰ میلیون تومانی به ازای هر هکتار باغ داده شده تا به صورت سرمایه در گردش در اختیار نخلداران قرار گیرد.

ابولقاسم حسن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال شرایط نسبتا مناسبی در باغات و نخلستان‌های خرما حاکم است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول در سطح ۲۳۰ هزار هکتار با افزایش حدود ۱۰۰ هزار تنی، به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن برسد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲۰۰ هزار تن خرما صادر شود که در صورت تحقق، می‌تواند رشد مناسبی نسبت به سال گذشته داشته باشد.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه  گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در راستای حمایت از باغداران و کوتاه کردن دست دلالان پیشنهاد کردیم به ازای هر هکتار نخلستان ۱۰ میلیون تومان به صورت سرمایه در گردش در اختیار نخلداران قرار گیرد تا آن ها به دلیل نداشتن نقدینگی مجبور نباشند محصول خود را به محض برداشت به دلالان بفروشند و بتوانند ضمن ذخیره سازی ، هر زمانی که بازار محصول‌شان مناسب تر بود، آن را روانه بازار کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بازار خرما مناسب است، اعلام کرد: هر زمانی که باغداران نتوانستند محصول‌شان را با قیمت مناسب بفروشند وزارت کشاورزی آمادگی خرید توافقی این محصول را دارد، اما در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد نیازی به خرید توافقی این محصول باشد.

حسن پور گفت: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته از سطح ۲۳۰ هزار هکتاری خرما باید حدود ۵۰ درصد باغات اصلاح شوند که شامل عملیات هرس باغات، اصلاح ارقام و جایگزینی ارقام مناسب هر منطقه، تغذیه مناسب، ازبین بردن علف های هرز و... می شود./ ایسنا
(یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵) ۱۵:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها