دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۰
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۶۶۲۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

آیا محصولات ارگانیک قابل اعتماد هستند؟؟؟؟

شاید نام محصولات ارگانیک به گوش خیلی از مردم رسیده باشد و اینکه این تولیدات از نظر بهداشتی در کیفیتی بالایی قرار دارند.

سئوال اینجاست که آیا مرجع رسمی برای تایید محصولاتی که با عنوان ارگانیک عرضه می شود وجود دارد؟ و اینکه محصولات موجود در بازار که برچسب ارگانیک به آن ها زده می شود واقعا یک محصول ارگانیک هستند؟ هر چند این برچسب باعث شده تا برخی ها به خود اجازه دهند قیمت محصولاتی که به ادعای آنان ارگانیک است به چند برابر قیمت اصلی بفروشند. در این میان برخی کارشناسان و فعالان کشاورزی تولید، محصولات ارگانیک در ایران را امری غیرممکن می دانند و اینکه محصولات ارائه شده به بازار با برچسب ارگانیک خلاف واقع است . به گزارش حرف در این خصوص با یکی از استادان دانشگاه و محققان بخش زراعت کشاورزی که سابقه عضویتدر  هیئت مدیره انجمن ارگانیک مازندران را در سابقه علمی خود دارد به گفت و گو نشستیم.
محقق و پژوهشگر حوزه زراعت کشاورزی با طرح این سوئال که آیا محصولات ارگانیک سالم و قابل اعتماد هستند، این مهم را فرصتی برای سودجویان دانست  که محصولاتی خود را با ادعای ارگانیکی به قیمت های گزاف می فروشند و  در این مورد تصریح کرد : امروزه طرفداران جنبش «کشاورزی ارگانیک»، با شعار تولید محصولات طبیعی سالم و عاری از سموم شیمیایی نزد طرفداران محیط زیست و علاقه‌مندان به کشاورزی ارگانیک از موقعیت ممتازی بهره‌مند هستند

دکتر سلمان دستان قیمت محصولات ارگانیک را گزاف دانست و خاطر نشان کرد: با ادعای تولید محصولات عاری از مواد مضر توانسته‌اند این محصولات را با چند برابر قیمت محصولات غیرارگانیکی در بازار مصرف عرضه کنند.

وی با بیان اینکه اکثر محصولاتی که با عنوان ارگانیک در بازار مصرف وجود دارند استانداردهای مربوط به کشاورزی ارگانیک را ندارند اظهار کرد:  متاسفانه برخی از مراجع تایید کننده تولید محصولات ارگانیک در داخل کشور نیز تاجران این محصولات هستند که نشان از وجود خلاء و عدم نظارت لازم برای صدور مجوز و گواهی محصولات ارگانیک است.

این محقق، برخی محصولات ارگانیک را فاقد استانداردهای لازم دانست و تصریح کرد: برای ضمانت تولید محصولات ارگانیک و اطمینان خریداران از سالم بودن این نوع محصولات و جلوگیری از مشکلات بعدی، ملزم به تبعیت از قوانین و استانداردهای بین‌المللی می‌باشیم چون مراجع صدور گواهی ارگانیک گواهینامه استاندارد ۱۷۰۶۵ از مرکز ملی تائید صلاحیت را ندارند.

دستان تولید برنج ارگانیک با توجه به الگوی کاشت و شرایط کشاورزی در شمال کشور و آلوده بودن آبهای زیرزمینی را غیرممکن دانست و خاطر نشان کرد: در واقع پیوستگی مزارع برنج در شمال کشور موجب شده تا آب یک مزرعه وارد سایر مزارع دیگر شود در حالی که در همه مزارع از سم برای از بین بردن آفات استفاده شده است

وی در ادامه تاکید کرد:  اگر مزرعه‌ای بخواهد تولید ارگانیک برنج داشته باشد، باید جلوی ورود آب مزرعه‌ای که سم خورده، گرفته شود. 

 این پژوهشگر حوزه زراعت کشاورزی خواستار ایجاد ضابطه های الزام آور برای تولید بهداشتی محصولات ارگانیک شد و اظهار کرد: باید با تدوین ضابطه هایی برای ارائه پروانه به محصولات ارگانیک ابزاری برای سنجش راست از دروغ وجود داشته باشد و سلامت مردم بیش از این در معرض آسیب قرار نگیرد.

دستان در پایان تاکید کرد: چاره این است که متولیان سلامت مردم مثل وزارت بهداشت جدی و بی تعارف و تعلل وارد عرصه شود. 

با توجه موارد بیان شده، یک عزم همگانی را می طلبد تا نسبت به عرضه محصولات با برچسب ارگانیک حساسیت ایجاد شود، سلامت مردم در گرو برخورد قاطعانه با معضل پیش آمده است. به نظر می رسد سودجویان با فراغ بال از وجود دستگاه های نظارتی اقدام به عرضه محصولات به اصلاح ارگانیک می کنند که ضرروت دارد این خلا پر گردد تا برخی برای انتفاع خود با سلامت مردم بازی نکنند
(دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵) ۱۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها