چهارشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۹
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۶۰۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

قاچاق بیش از ۷۰۰۰ تن روغن زیتون/ ضرورت کاهش تعرفه واردات

عضو شورای ملی زیتون معتقد است که بیش از 7000 تن روغن زیتون به صورت قاچاق وارد می‌شود که کاهش تعرفه ۲۶ درصدی و حمایت از تولید در ازای آن، تنها راهکار مقابله با قاچاق این محصول است.

نادر جلالت که اظهار کرد: نیاز سالانه کشور به روغن زیتون بیش از ۱۷ هزار تن است که حدود ۵۰۰۰ تن آن در کشور تولید می‌شود و مابقی نیاز حدود ۱۲ هزار تنی کشور به روغن زیتون باید از طریق واردات تامین شود، این در حالی است که سال گذشته تنها حدود ۵۰۰۰ تن روغن زیتون به کشور وارد شد که نشان می‌دهد مابقی آن از طریق مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد می‌شود.

وی با اشاره به تعرفه ۲۶ درصدی واردات روغن زیتون افزود: این تعرفه بالا خود می‌تواند برای قاچاق روغن زیتون انگیزه ایجاد کند. اما پیشنهاد شورای ملی زیتون به دولت این است با کاهش تعرفه واردات روغن زیتون در حدود دیگر روغن‌های وارداتی، با قاچاق این محصول مقابله کنند و از سوی دیگر مابه‌التفاوت این تعرفه کاهش یافته را تا چندین سال صرف تولید کنند تا تولیدکنندگان بتوانند طی بازه زمانی کوتاه‌مدتی ضمن افزایش تولید، هزینه‌های خود را کاهش دهند.

عضو شورای ملی زیتون با بیان این‌که سرانه مصرف روغن زیتون در کشور حدود ۲۰۰ گرم است، اظهار کرد: دولت بهتر است با در اختیار قرار دادن مابه ازای این تعرفه کاهش یافته، روغن زیتون آن را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد تا این وزارتخانه بتواند به عنوان یارانه آن را صرف تولید کند.

جلالت هشدار داد: در کنار کمک به تولید، وزارت جهاد کشاورزی و رسانه‌ها باید به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا هیچ سودجویی به نام روغن زیتون نتواند روغن‌های بی‌کیفی مانند "پومیس" (روغن تفاله زیتون) را به مردم عرضه کند، چرا که این روغن‌ها با توجه به قیمت بسیار پایینی که دارند می‌توانند در بازار وارد شوند که با توجه به کیفیت پایین‌شان، برای سلامت مردم خطرناک هستند./ ایسنا
(چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵) ۱۲:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها