شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۶۰۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

شیر بز بهترین ماده در تولید شیرخشک کودک

یک تولید‌کننده شیر بز صنعتی با بیان اینکه مصرف شیر‌خشک در کشور نهادینه نشده‌، گفت: برخی کارخانجات تولید‌کننده شیرخشک کودک در هلند، فرانسه و آمریکا به دلیل خواص سرشار شیر بز، شیرخشک کودک را فقط از این ماده تولید می‌کنند.

حسین سالاری  با بیان اینکه مردم ایران تمایل چندانی به مصرف شیر بز ندارند، گفت: این در حالی است که شیر بز دارای خواص بسیار زیادی است که استفاده از آن نسبت به شیر گاو در بسیاری موارد بهتر است.

وی که خود را اولین تولید‌کننده شیر بز صنعتی در کشور قلمداد می‌کند، گفت: سال گذشته هزار راس بز اصلاح نژاد شده (سانن و آلپین) را از فرانسه به ایران وارد کردم و در دامداری‌ واقع در فیروزکوه روزانه 2 تن شیر بز تولید می‌کنم که با توجه به تقاضای بالای خرید، هیچ مشکلی برای عرضه آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شیر بز با توجه به خواص، بهترین ماده برای تولید شیرخشک کودک است، بیان داشت: برخی کارخانجات تولید‌کننده شیرخشک کودک در کشورهای هلند، فرانسه و آمریکا به دلیل خواص سرشار شیر بز، شیرخشک کودک را فقط از شیر بز تولید می‌کنند.

سالاری با بیان اینکه مصرف شیر بز برای کودک و افراد مسن بسیار مفید است، تصریح کرد: گله‌ بز اصلاح شده‌ای که از فرانسه وارد شده در مقایسه با بزهای بومی چندین برابر شیر تولید می‌کنند.

تولید‌کننده شیر بز صنعتی تصریح کرد: در یک دوره شیرواری (حدود 300 روز) هر راس بز سانن یا آلپین 900 کیلو شیرخام تولید می‌کند، اما هر راس بز بومی کشورمان در همین مدت 150 تا 200 کیلو شیرخام تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه آماده عرضه بزغاله‌های متولد شده در مزرعه خود به متقاضیان پرورش این نوع بزها هستیم، گفت: تقاضا در این زمینه زیاد است، اما تولید ما نسبت به تقاضا کمتر است.

سالاری اظهار داشت: به طور متوسط نژاد بز سانن یا آلپین روزانه 3 کیلوگرم شیر تولید می‌کند، اما این دو نژاد قادر به تولید روزانه 10 کیلوگرم شیرخام هستند و در مزرعه فیروزکوه از هر راس بز تا 7 کیلوگرم هم شیرخام تولید شده است.

تولید‌کننده شیر بز صنعتی با بیان اینکه از قدیم شیر بز با خواص دارویی آن شناخته شده است، گفت: خواص دارویی گیاهی که توسط بز خورده می‌شود، به شیر آن منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف شیر بز در درمان دیابت مؤثر است، تصریح کرد: لاکتوز شیر بز، از لاکتوز شیر گاو کمتر است و افرادی که به شیرگاو حساسیت‌ دارند، می‌توانند از شیر بز استفاده کنند، ضمن اینکه شیر بز سرشار از ویتامین A و B است.

سالاری تصریح کرد: ترکیب اسیدهای چرب شیر بز با شیر گاو کاملا متفاوت است، بطوری که اسیدهای چرب شیر بز نرم‌تر و در درجه حرارت‌پایین‌تری ذوب می‌شود که این موضوع باعث هضم سریع شیر بز می‌شود.

اولین تولید‌کننده شیر بز صنعتی در کشور با بیان اینکه مصرف شیر بز در پیشگیری از بیماری‌های قلبی مؤثر است، گفت: وقتی چربی ماده‌ای راحت‌تر هضم شود امکان رسوب آن در رگ‌ها کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور فرانسه 200 نوع پنیر از شیر بز تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر یکی از کارخانه‌ها صنعت لبنیات شیر بز تولیدی ما را برای تولید پنیر خریداری می‌کند.

سالاری قیمت عرضه هر کیلو شیر خام بز را 4 برابر شیرخام گاو عنوان کرد و گفت: هر کیلوگرم از این محصول با قیمت 4 هزار و 500 تا 5 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه در واحد خود از 4 ماه پیش به تولید رسیده است، گفت: امیدوارم دولت حمایت‌ لازم از افرادی را که قصد سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارند، داشته باشد، تا این تولید ارزشمند در کشور ما هم رونق یابد./ فارس
(شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵) ۱۶:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها