شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۰۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش 20 درصدی صادرات زعفران در سال 95

رئیس شورای عالی زعفران ایران با بیان اینکه ایران در رتبه نخست تولید و صادرات زعفران در جهان است، اعلام کرد: صادرات این محصول امسال حدود 20 درصد افزایش یافته است.

صادرات زعفران امسال بین 10 تا 20 درصد افزایش یافته‌است»؛ این خبر خوبی بود که سید علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای عالی زعفران ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اعلام کرد. بر اساس گفته‌های حسینی بهترین اتفاقی که در بازار زعفران ایران با برداشته تحریم‌ها ایجاد شده، صادرات زعفران ایران به امریکاست. او در رابطه با مشکلات صادرکنندگان زعفران اظهار کرد: «صادرکننده زعفران اسیر صراف است.» حسینی همچنین تأکید کرد پیش از دهه 70، بازار زعفران دراختیار اسپانیا بود و اکنون در اختیار ایران است؛ اما اگر تولید و صادرات زعفران به درستی مدیریت نشود این امکان وجود دارد که ایران این بازار آماده را از دست بدهد.

چندی پیش غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران اعلام کرده بود صادرات زعفران امسال کاهش داشته‌است. اما سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهار کرد صادرات زعفران نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته‌است. او گفت: «صادرات زعفران امسال بین 10 تا 20درصد افزایش داشته‌است.»

طبق گفته عضو هیات رئیسه شورای عالی زعفران ایران، برداشته شدن تحریم‌ها در افزایش صادرات بی تأثیر نبوده‌است. او در مورد اثر برداشته شدن تحریم‌ها گفت: «با برداشته شدن تحریم‌ها، امکان ورود ایران به بازار امریکا مهیا شده‌است؛ در حال حاضر از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تا کنون حداقل 300 تا 400 کیلو زعفران به امریکا صادر شده‌است.»

البته طبق گفته حسینی، مشکلات پولی و نقدینگی همچنان به قوت خود باقی است و حتی بدتر نیز شده‌است. او در این باره گفت: «بخش عمده مشکلات ما پولی است. صادرکننده زعفران این روزها اسیر صراف است.» او ادامه داد: «صراف‌ها همه‌چیز را برای آن‌ها تعیین می‌کنند. به هر حال آب گل‌آلود شده و افراد فرصت‌طلب نیز از این شرایط سودجویی می‌کنند.» به هر حال صراف‌ها به عناوین مختلف اختلالاتی را در کار صادرکنندگان زعفران ایجاد می‌کنند.

مشکل دیگر در مورد صادرات زعفران به حمل‌ونقل مربوط می‌َشود. عضو هیات رئیسه شورای عالی زعفران ایران در این باره گفت: «متأسفانه هواپیماهای ایران نمی‌توانند به برخی از مقاصد مهم پرواز داشته باشند. اگر پروازها به صورت مستقیم انجام می‌َشد قطعاً حمل‌ونقل ارزان‌تر می‌شد اما اکنون بسیاری از شرکت‌ها از کشورهای خارجی واسطه می‌َشوند که نرخ‌های نجومی می‌گیرند.»

طبق گفته این فعال حوزه زعفران، ایران در حال حاضر به 46 کشور زعفران صادر می‌کند و در این زمینه رقیب ندارد. او در این باره تأکید کرد: «البته هر چند در زمینه زعفران رقیب نداریم اما این دلیل نمی‌َشود که به خواب خرگوشی برویم. باید مراقب باشیم و تولید و تجارت زعفران را به درستی مدیریت کنیم تا سکوی نخست را در این زمینه حفظ کنیم.»

او اظهار کرد: «پیش از ما در دهه 70 بازار تولید و صادرات زعفران در اختیار اسپانیا بود. اما ما موفق شدیم زعفران با کیفیت را با قیمت ارزان صادر کنیم. در حال حاضر کشوری قادر نیست 200 تن زعفران صادر کند و ما حرف اول را در این زمینه در دنیا می‌زنیم.
(شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵) ۰۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها