شنبه / ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۰۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

تامین تجهیزات و تسهیلات توسعه مکانیزاسیون کشت برنج در استان های شمالی

محمود حجتی در دیدار با مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در دولت یازدهم،دو هزار و 550 میلیارد تومان خطوط اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافته،تاکید کرد:تسهیلات مکانیزه کردن کشت برنج در گیلان و مازندران بدون محدودیت پرداخت می شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تامین تجهیزات و تسهیلات مکانیزه کردن کشت برنج در استان های شمالی هیچ محدودیتی نداریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس محمود حجتی در دیدار با مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در دولت یازدهم،دو هزار و 550 میلیارد تومان خطوط اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافته،تاکید کرد:تسهیلات مکانیزه کردن کشت برنج در گیلان و مازندران بدون محدودیت پرداخت می شود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی با روش های مختلف واردات برنج را مدیریت کرده ایم،تصریح کرد:با هدف حمایت از تولید داخلی ضمن اعلام ممنوعیت واردات در زمان برداشت، از سال 93 با اعمال محدودیت ثبت سفارش،تعرفه 40 درصدی به علاوه مابه التفاوت 500 تومانی برای واردات برنج تعیین شده است.
وی افزود:همچنین مدت اعتبار 18 ماهه ثبت سفارش به سه ماه با یک ماه قابل تمدید کاهش داده شده و از اول مرداد ماه، گمرک مجاز نیست هیچ محموله برنجی را ترخیص کند.
حجتی،یکی از راه های برون رفت مشکلات برنج کاران را تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری عنوان کرد و افزود:با تجهیز و نوسازی شالیزارها ضمن ایجاد امکان کشت دوم و همچنین سایر گونه های اقتصادی از همزمانی کاشت و برداشت محصول و تاثیرات آن در کاهش قیمت در بازار و همچنین ماندآبی شدن زمین ها جلوگیری می شود.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: طرح تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان تهیه شده و در حال اجراست که طی آن عملیات تجهیز و نوسازی سالانه در سطح 10 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان اجرا می شود.
وی یادآور شد:در اجرای مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان، تاکنون نه هزر هکتار از شالیزارهای این استان تجهیز و نوسازی شده است.
حجتی از نمایندگان گیلان خواست تا تامین اعتبارات طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را از طریق خطوط فاینانس از سازمان های ذیربط پیگیری کنند.
وی با بیان این که صنعت نوغانداری تا پیش از استقرار این دولت رو به تعطیلی بود،خاطرنشان ساخت:در دولت یازدهم مرکز توسعه نوغانداری کشور مسئول احیای این صنعت شد و در دو سال اخیر با تامین زیرساخت ها،تولید نهال از 100 هزار اصله در سال 93 به یک میلیون اصله در سال 94 افزایش یافت.
حجتی در خصوص تولید زیتون گفت این محصول از جمله طرح های وزرات جهاد کشاورزی است و در این طرح بهزراعی،صنایع تبدیلی و تکمیلی،مبارزه با آفات و بیماری ها مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود:با مبارزه به موقع و موثر با آفت مگس مدیترانه ای امسال خسارت به باغ های زیتون کاهش یافت.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان این که سالانه شش میلیارد مترمکعب آب استان گیلان به دریا می ریزد بر ضرورت بهره برداری بهینه از این آب تاکید کرد و افزود:با وجود آن که مسئولیت آب بندان ها با وزارت جهاد کشاورزی نیست ولی این آمادگی وجود دارد تا در صورت واگذاری مدیریت آب بندان ها به وزارت جهاد کشاورزی با اعمال شیوه های مدیریتی، حجم آب مخازن از 250 میلیون مترمکعب فعلی به یک میلیارد مترمکعب افزایش یابد که این منبع آبی می تواند مشکل کمبود آب استان در فصول گرم سال را برطرف کند.
حجتی بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی تاکید و خاطرنشان کرد:با اجرای قانون تمرکز،بازسازی و نوسازی شالیکوبی ها و تجمیع آنها با هدف افزایش بهره وری و کاهش ضایعات،بسته بندی،فرآوری و استفاده از بقایای برنج در دستور کار قرار دارد.
در این نشست، نمایندگان مجمع استان گیلان به طور جداگانه در خصوص مسایل حوزه انتخابیه خود از جمله قیمت و واردات برنج،نوغانداری،آبزی پروری و... سوالاتی را مطرح کردند.
(شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵) ۰۰:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها