سه شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۰۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

انتصاب غیرکارشناسی، تیر خلاص میگوی چابهار

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: باوجود اینکه صنعت پرورش میگو، اقتصادی‌ترین تولید در بخش کشاورزی به شمار می‌رود، با مشکلات عدیده‌ای از قبیل بیماری، ‌نبود نقدینگی و ... مواجه است و اخیرا هم انتصاب غیرکارشناسانه مدیرکل شیلات استان تیر خلاصی برای این صنعت شده است.

کیوان رهبران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: علیرغم تاکید رییس‌جمهور، سازمان شیلات ایران با سیاسی کاری، فردی که هیچ تجربه‌ای در زمینه صنعت آبزی پروی ندارد را به عنوان مدیر کل شیلات استان سیستان و بلوچستان منصوب کرده است.

وی افزود: با وجود پیگیری حل مشکلات تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان (مزارع ۲۰ هکتاری و مراکز تکثیر) در جهت بازسازی مزارع و مراکز تکثیر، سازمان شیلات با انتصاب غیر کارشناسانه و غیراصولی، لطمه بزرگی به صنعت آبزی پروی استان وارد کرده است.

رهبران اظهار کرد: این اقدامات در حالی است که علیرغم سه سال سکوت و جلسات مکرر در سازمان شیلات ایران، هیچ مشکلی از پرورش‌دهندگان میگو حل نشده و با این انتصاب سیاسی مشکلی دیگر به تولید کنندگان اضافه شد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به تاکید ریاست جمهور در جهت شایسته سالاری و تخصص مدیران در حوزه مدیریتی خود، سازمان شیلات به این موضوع عمل نکرده است.

وی گفت: مشکلات تولیدکنندگان میگوی استان صرفا استمهال وام‌ نیست بلکه نبود نقدینگی در جهت بازسازی، تجهیز و تولید است که با تولید اقتصادی بتوان اقساط بانک را پرداخت کرد و میزان تولید را جهت توجیه‌دار کردن طرح، بالا برد.

رهبران یادآور شد: مزارع ۲۰ هکتاری میگو کاملا توجیه اقتصادی دارند به شرط آنکه هر یک از عوامل کار خود را به درستی انجام دهند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان در اوایل شروع شدن این طرح تاوان آزمون و خطای دستگاه‌های متولی را داده‌اند و تمام سرمایه‌هایشان را در نقطه صفر مرزی گذاشته‌اند، دیگر قادر به تامین منابع مالی جهت راه اندازی مجدد مزارع نیستند.

وی یادآور شد: با توجه به طرح توسعه سواحل مکران که مورد تاکید و حمایت ویژه مقام معظم رهبری است و رییس‌جمهور نیز بر آن تاکید دارد و همچنین با توجه به محرومیت خاص مزاع پرورش و تکثیر میگوی گواتر از لحاظ بعد مسافت و محرومیت کامل منطقه، درخواست می‌شود مزارع ۲۰ هکتاری و مراکز تکثیر مورد حمایت عاجل و عملی قرار گیرند تا صاحبان اصلی واحدهای تولیدی سر مزارع خود برگردند و اقدام به تولید کنند.

رهبران گفت: تولیدکندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، همان‌هایی که از ابتدا در خصوص راه اندازی مراکز تکثیر و پرورش میگو در استان فعالیت کردند، آمادگی کامل برای تولید اقتصادی در منطقه دارند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان و بلوچستان با اشاره به آغاز تولید میگو در این استان از اوایل دهه ۷۰، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته مشکلات عدیده‌ای از قبیل پنج سال پی در پی بیماری لکه سفید میگو و همچنین حوادث طبیعی همچون طوفان گونو و سیل مواجه شدند که طی این حوادث هیچ گونه خسارتی جهات بازسازی مجدد مزارع و زیرساخت‌ها و کانال‌های آبرسان پرداخت نشده و هنوز بازسازی زیرساخت ها به صورت کامل انجام نشده است.

به گفته وی، در حال حاضر ۹۰ مزرعه ۲۰ هکتاری(سایت جنوبی)   در گواتر وجود دارد که شامل ۱۳۵۰ هکتار استخر آماده می شود اما به دلیل مشکلات موجود فقط ۱۲۰ هکتار زیر کشت می رود.

رهبران از دستگاه های نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کشور درخواست کرد که درخصوص پیگیری مشکلات پرورش دهندگان میگوی استان سیستان و انتشار اطلاعات واقعی آن استان، پرورش دهندگان را یاری کنند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در خصوص این مباحث مطرح شده پرورش دهندگان، اگر هر کدام از دستگاه‌های اجرایی چنانچه پاسخ و توضیحی داشتند، پرورش‌دهندگان حاضر به انجام مناظره با حضور اصحاب رسانه هستند.
(سه شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵) ۱۰:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها