دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۹
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۶۵۸۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

هشدار درباره عوارض مصرف نوشابه‌های گازدار/خطر افزایش سلول‌های سرطان لوزالمعده

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر بوده و هیچ ماده مفیدی در آن یافت نمی‌شود.

دکتر بهروز جنت با بیان این مطلب گفت: حتی همان میزان بالای شکر که تنها ارزش تغذیه‌ای این نوشیدنی‌‌ها است، میزان انسولین را افزایش داده تا آنجا که افراط در مصرف آنها حتی افزایش سلول‌های سرطان لوزالمعده را محتمل می‌کند. نوشابه‌های گازدار عموما  فرآورده‌هایی هستند که از اختلاط آب و گاز کربنیک، اسیدهای آلی، آمولسی فایر، رنگ و طعم دهنده که اغلب نیز مصنوعی هستند، تولید می‌شوند.

وی با اشاره به دسته‌بندی نوشابه‌ها که بر اساس انواع طعم دهنده‌هایی مانند کولا یا پرتغالی صورت می‌گیرد که قبلا  مجوزهای لازم جهت استفاده در تولید را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده‌اند، افزود: این فراورده‌ها با استفاده از قندهای طبیعی مانند شکر یا انواع مصنوعی آن مانند آسپارتام، آسه سولفام و سوکرالوز و ... شیرین می‌شوند. از آنجا که این محصول در گروه کالاهای آسیب‌رسان به سلامت قرار گرفته، توصیه عمومی ما به عدم مصرف یا مصرف حداقلی آن است و این توصیه نیز صرفا  "هشدار تغذیه‌ای" بوده و به معنای ممنوعیت مصرف نیست.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، جنت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع "کمک نوشابه‌های گازدار به هضم غذا" به عنوان تصوری اشتباه درباره مصرف این فراورده‌های آشامیدنی  نیز اشاره  کرد و گفت: این باور تا جایی ریشه دوانده است که حتی برخی افراد، راه حل درمان ترشح اندک یا زیاد اسید معده خود را در  مصرف این فراورده‌ها  جستجو می‌کنند غافل از اینکه دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا، نیازی به آنها ندارد و فرد حتما باید با مراجعه به پزشک مشکل خود را برطرف کند.

وی  همچنین  مصرف نوشابه پس از غذاهای چرب را  نکته دیگری برشمرد که نیاز به تغییر فرهنگ  تغذیه‌ای دارد و گفت: از آنجا که این نوع غذاها دیرهضم هستند، اگر  پس از  تناول آنها، نوشابه مصرف شود، به دلیل رقیق شدن اسیدهای گوارشی، در هضم غذا مشکل ایجاد خواهد شد.

جنت با اشاره به بیماری "پوکی استخوان" به عنوان بیماری‌ای که با آسیپ‌پذیر کردن استخوان‌ها، موجبات شکستگی‌های خود به خودی آنه را فراهم می‌کند، یادآور شد: نوشابه‌های گازدار علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفاتی هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می‌کنند. لذا در صورت مصرف مداوم، کلسیم کاهش یافته و  در نهایت به پوکی استخوان منجر خواهد شد. نوشابه‌های گازدار همچنین به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسیدکربنیک، مینای دندان را بصورت تدریجی حل می‌کنند که خود  این  موضوع  رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت و پوسیدگی‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: واحدهای تولید نوشابه گازدار تحت نظارت دائم مسئولین فنی شاغل در واحد تولیدی و نیز معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هستند. ضمن اینکه محصولات اینچنینی در طرحی کشوری، سالانه مورد آزمون و پایش سختگیرانه قرار می‌گیرند و در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق با ضوابط، با آنها برخورد قانونی لازم بعمل می‌آید./ ایسنا
(دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها