پنج شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۵۷۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

منشاء سردردهای ماه رمضان چیست؟

سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: سردردهای بعد از افطار، نتیجه مصرف مواد غذایی حجیم نظیر‌ برنج،‌ گوشت، مرغ، نان و سیب‌زمینی بلافاصله بعد از افطار است.

دکتر آزاده نجارزاده، ‌ با اشاره به ضرورت مدیریت صحیح مصرف انواع مواد غذایی در فصول مختلف به ویژه در ماه مبارک رمضان، تاکید کرد: روزه‌داری در فصول گرم سال، ‌ مستلزم رعایت شرایط ویژه در مصرف موادغذایی است.

وی در این رابطه مصرف سحری را از جمله ضروریات روزه‌داری دانست و بیان کرد: استفاده از موادغذایی پروتئینی مانند گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات، نقش مهمی در به تعویق انداختن حس گرسنگی در فرد روزه‌دار ایفا می‌کند.

نجارزاده با بیان این که اندوخته‌ مواد غذایی برای تحمل گرسنگی از ویژگی‌های مصرف مواد پروتئینی در وعده سحری است، عنوان کرد: روزه‌داران می‌توانند به منظور مدیریت مصرف مواد غذایی در ایام ماه رمضان، نسبت به مصرف انواع غذاهای حاضری و مواد‌غذایی دارای پروتئین به صورت گردشی در وعده‌های سحری و شام اقدام کنند.

این متخصص تغذیه در همین ارتباط تاکید کرد: روزه‌داران باید از خوردن غذای اصلی بلافاصله پس از افطار خودداری کنند و روزه‌ خود را با آب جوش، شیر گرم، خرما، عسل و مواد غذایی مشابه، افطار و  حداقل نیم ساعت بعد از آن، غذای اصلی را میل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در وعده افطار غذاهایی که سریع هضم می‌شوند، مصرف شوند، خاطرنشان کرد: سردردهای بعد از  افطار، نتیجه مصرف مواد غذایی حجیم نظیر‌ برنج، ‌ گوشت، مرغ، نان و سیب‌زمینی بلافاصله بعد از افطار است.

نجارزاده در مورد راه‌های جلوگیری از تشنگی نیز اظهار کرد: روزه‌داران می‌توانند با مصرف میوه و سبزیجاتی از قبیل کاهو، کلم و هویج و غیره که حاوی مقادیر قابل توجهی آب هستند، در هنگام صرف وعده‌های سحر و افطار، آب مورد نیاز بدن را در طول مدت روزه‌داری تأمین کنند.

سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان نیز تصریح کرد: مدیریت صحیح مصرف لبنیات، کربوهیدرات‌ها و سبزیجات در ماه رمضان می‌تواند موجب تعویق گرسنگی، تشنگی و هضم مناسب مواد غذایی شود./ ایسنا
(پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵) ۱۲:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها