یکشنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۹
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۶۵۶۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

جای خالی ایران در نمایشگاه حلال مسکو

جای خالی نشان (برند) و شرکت های ایرانی در نمایشگاه بین المللی حلال مسکو از دست دادن فرصتی شد که تکرار نشدن آن باید در دستور کار برنامه ریزان تجاری کشور و مسئولان شرکت های خصوصی قرار گیرد تا سهم خود را در این بازار جهانی سه هزار میلیارد دلاری افزایش دهند.

در هفتمین نمایشگاه چهار روزه «اکسپو حلال مسکو» که روز پنجشنبه در مرکز نمایشگاهی سوکولنیکی آغاز شد، 25 منطقه روسیه و 25 کشور انواع مواد غذایی حلال، کالا، بروشور، تصاویر، پوسترها و خدمات مرتبط دارای گواهینامه معتبر حلال را به نمایش گذاشتند.
هر چند نمایندگان اندکی از شرکت ها ایرانی فعال در روسیه به صورت ویزیتوری و بازدید کننده در نمایشگاه حلال مسکو حضور داشتند، ولی فعالیت انسجام یافته ای از شرکت های داخلی به عنوان غرفه ایران ثبت نشده بود.
با وجود این موضوع، برای استفاده از فرصت برگزاری نمایشگاه حلال مسکو، هیات استانی البرز به سرپرستی حمید طهایی استاندار که برای پاره ای مذاکرات اقتصادی و صنعتی با مقام های تجاری و صنعتی شهر مسکو و استان ایوانوا در روسیه حضور داشت، با برخی شرکت ها و نمایندگان حاضر در نمایشگاه برای صادرات محصولات و تولیدات مواد غذایی استان البرز رایزنی کرد.
بیشتر بخش های نمایشگاه بین المللی حلال مسکو مربوط به گوشت قرمز و سفید و صنایع وابسته تا مرحله بسته بندی و عرضه و همچنین لبنیات بود و از دیگر قسمت ها می توان به خشکبار و میوه اشاره کرد که شرکت های مختلف از جمله مالزی، اندونزی، افغانستان، تونس، الجزایر و همچنین چند شرکت اروپایی فعال در صنعت حلال عرضه کرده بودند ولی از غرفه ایران خبری نبود.
با توجه به استانداردهای مطلوب تولید محصولات و مواد غذایی در ایران، سابقه حضور در چند نمایشگاه بین المللی و همچنین برنامه ریزی برای صادرات بیشتر در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی، انتظار می رفت که حضور در چنین نمایشگاه هایی در کشورهای مختلف جهان مورد توجه شرکت های ایرانی قرار گیرد که در صدد ورود به این بازار پر سود و جذاب جهانی هستند، زیرا حتی غیر مسلمانان نیز به صورت گسترده وارد چرخه تولید و مصرف غذا و فرآورده های حلال شده اند.
براساس گزارش های انتشار یافته، سهم ایران از بازار حلال با وجود برخورداری از حدود پنج درصد جمعیت مسلمان جهان تنها حدود ۴۵۰ میلیون دلار است.
سازمان خواربار و کشاورزی جهانی و سازمان بهداشت جهانی؛ نخستین بار سال 1997 در کمیته مشترک FAO/WHO ، تعریفی رسمی از غذای «حلال» ارائه کرد که نه تنها شامل تولید و فرآوری می شود بلکه در برگیرنده روند حمل و نقل، ذخیره سازی یا هر وسیله و ابزاری می شود که به نوعی در این فرآیند دخیل است.
در نقشه راه حلال ایران، احراز رتبه نخست تا افق 1404 بین کشورهای منطقه و قرار گرفتن جزو پنج کشور اول عضو سازمان همکاری اسلامی گنجانده شده است.
پیش بینی شده تا سال 2025 حدود 30 درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل دهند و از این رو تولید حلال بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت. برپایه برآوردها در آینده نزدیک 20 درصد کل ارزش جهانی اقتصاد مصرفی مربوط به محصولات غذایی این حوزه خواهد بود که ایران با توجه جمعیت 98 درصدی مسلمان خود می تواند نقش قابل توجهی در تجارت بین المللی حلال ایفا کند.
در زمان حاضر حدود 40 شرکت ایرانی موفق به دریافت نشان و گواهی حلال شده اند که عمده‌ترین بازارهای صادرات آنها به 11 کشور عراق، افغانستان‌، ‌تاجیکستان‌، ‌ترکمنستان‌، ‌روسیه، آمریکا، ‌آلمان‌، ‌امارات متحده عربی‌، جمهوری ‌آذربایجان‌، ‌پاکستان و ترکیه است، ولی باید برای افزایش سهم خود همزمان با بازاریابی، شناخت بیشتری از فعالیت های بین المللی و رقابت های فشرده در این عرصه بدست آورند.
اکنون زمینه حضور بیشتر شرکت های ایرانی در تجارت بین المللی حلال فراهم شده است و بازار کشورهای اسلامی، اروپایی و آمریکایی، پذیرای «حلال» بوده و ایران می تواند این نیاز را پوشش دهد که معرفی بیشتر «برند ایران» می تواند این روند را تسریع کرده و فرصتی طلایی را برای صنایع غذایی کشور به ارمغان آورد.
اکنون برخی کشورهای غیرمسلمان از جمله آمریکا در بازار صادرات محصولات غذایی حلال حضوری فعال دارند، بنابر این ایران که در جهان به عنوان یک نظام اسلامی مطرح است، می‌تواند در آینده نقش بسیار فعالی در این راستا داشته باشد. / ایرنا
(یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها