سه شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۵۵۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رشد 15.5درصدی تولیدات کشاورزی مرهون تلاش کشاورزان،تدبیر و حمایت های دولت

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 112 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال 94 تولید شده که رشدی 15.5 درصدی در مقایسه با سال 92 داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر عبدالمهدی بخشنده در نخسین گردهمایی سراسری مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: کشاورزی در عرصه وسیعی از فضای باز در کشور صورت می گیرد و در معرض انواع تنش های محیطی است، از این رو باید با یک شیب معقول، تغییراتی در روش های تولید ایجاد کرد.
وی ضمن تاکید بر حمایت از این بخش، اظهر داشت: به رغم آن که طی دو سال اخیر، اقتصاد کشور در مرحله رکود بوده و بخش های اقتصادی رشد منفی داشته اند، طبق گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بخش کشاورزی رشد 5.4 درصدی را تجربه کرده است که نشان می دهد، کشاورزی با وجود بحران ها و تنش های محیطی، ظرفیت خوبی برای تولید دارد.
وی در همین حال رشد 15.5 درصدی تولیدات کشاورزی را نتیجه، رحمت الهی، پشتیبانی های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری و تلاش مدیران و کشاورزان دانست و تصریح کرد: ما با تغییر جهت و روش در تولیدات محصولات اساسی کشاورزی توانستیم به این موفقیت ها دست پیدا کنیم.
بخشنده به تراز تجاری کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: ظرف دو سال اخیر توانسته ایم تراز تجاری غذایی کشور را از 8.1 میلیارد دلار منفی به 3.4 میلیارد دلار منفی در سال 94 برسانیم و 4.7 میلیارد دلار در مصارف ارزی کشور صرفه جویی کنیم.
وی در همین حال 4.7 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را ناشی از کاهش قیمت های جهانی و 70 درصد آن را نتیجه کاهش واردات و افزایش صادرات عنوان کرد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد که وزیر جهادکشاورزی بنا دارد در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی و در یک برنامه میان مدت، تراز تجاری کشاورزی را به صفر برساند که تعهد بزرگی است.
وی در ادامه به افزایش تولید گندم در سال جاری نیز اشاره و اعلام کرد: امسال 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی می کنیم که دو میلیون تن آن مازاد خواهد بود و باید برای آن فکر کنیم.
بخشنده افزایش تولید 350 هزار تنی شکر در مدت روی کار آمدن دولت یازدهم را از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی برشمرد و بیان داشت: با تدبیرهای صورت گرفته و استفاده از بذرهای مناسب و نهاده های مرغوب توانستیم به افزایش راندمان تولید چغندرقند دست پیدا کنیم.
بخشنده اضافه کرد: ما معتقدیم کیفیت بذرهای داخلی باید ارتقا یابد و قابل رقابت با بذرهای داخلی شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، توسعه کشت پاییزه چغندرقند را از برنامه های جدید این وزارت عنوان کرد و گفت: امسال 8 هزار هکتار چغندرقند پاییزه کشت شده که منجر به افزایش 1.5 برابری عملکرد تولید و کاهش 50 درصدی مصرف آب شده است.
وی توسعه کشت گلخانه ای را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش مصرف آب کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، کشت بعضی از اقلام سبزی و صیفی در فضای باز محدود می شود.
بخشنده افزود: در حال حاضر 5 میلیون تن گوجه و حدود 3 میلیون تن خیار در فضای باز کشت می شود که 3.5 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند و اگر کشت این محصولات به گلخانه ها منتقل شود مصرف آب به یک دهم کاهش می یابد.
وی توسعه کشت نشایی و اجرای کشاروزی حفاظتی را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای صرفه جویی در آب برشمرد.
بخشنده در مورد راهکارهای مقابله با بحران در بخش کشاورزی گفت: در دنیا راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران و تنش های طبیعی وجود دارد و از آنجایی که در ایران بیشترین خسارات متوجه باغات است، باید ارقام جدید و مقاوم به تدریج کشت و باغات نوسازی شوند.
وی در عین حال افزود: ما باید به موقع در برابر بحران ها در حوزه کشاورزی عکس العمل نشان دهیم و برای مقابله با بحران ها به حمایت بیشتر وزارت کشور نیاز داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی سپس در مورد ضایعات محصولات کشاورزی نیز اذعان داشت: 58 درصد کل تولیدات کشاورزی فرآوری می شود و میزان ضایعات در این محصولات کم است و کاهش ضایعات در سبزی و صیفی و میوه در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: ما به تازگی از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در خواست کردیم در زمینه کاهش ضایعات این محصولات با اعزام کارشناسان برجسته به ما مشورت دهند.
بخشنده درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مقابله با بیابانزایی و گردوغبار نیز اعلام کرد: براثر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در زمینه بیابانزدایی و بوته کاری توانسته ایم 40 درصد میزان گردوغبار در حوضه دریاچه ارومیه را کاهش دهیم.
وی ایران را جزو کشورهای پیشرو در آبخیزداری، آبخوان داری و بیابانزدایی دانست و گفت: در بخش آبخیزداری برنامه 11 میلیون هکتاری برای برنامه ششم توسعه داشتیم که به علت محدودیت منابع دولت، در بوجه سال 95 مقرر شد که برای 650 هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهیم.
بخشنده با اعلام مخالفت نسبت به کشت برنج در خارج از اراضی شمالی کشور به علت کمبود منابع آبی، بر کشت برنج تنها در استان های مازندران و گیلان تاکید کرد.
وی افزود: با عدم حمایت از کشت برنج در اراضی غیرشمالی، کشت برنج در این اراضی از 270 هزار هکتار به 110 هزار هکتار کاهش یافته است و امیدواریم این عدد کاهش یابد.
طولانی شدن تخصیص خسارات مغایر با روح مدیریت بحران است 
در این گردهمایی، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با بیان این که استقلال کشور متکی به امنیت غذایی است، گفت: تولید 112 میلیون تن مواد غذایی نشان دهنده وابستگی اقتصاد کشور به کشاورزی است و روز به روز ما شاهد این موضوع هستیم.
مهندس اسماعیل نجار،وقوع تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین را به عنوان یک واقعیت تلقی کرد و اظهار داشت: تغییر و کاهش بارش منجر به وقوع سیل و خسارات در بخش کشاورزی شده، اما در عین حال برکاتی هم به همراه داشته به طوری که اکنون بیش از 182 سد پر آب و 57 سد سرریز شده است.
نجار توسعه بیابانزایی و گرد و غبار را «ابر بحران» نامید و تصریح کرد: بیابانزایی، خسارت سنگینی بر اقتصاد کشور به خصوص به بخش کشاورزی و همچنین سلامت مردم وارد می کند.
وی بر مدیریت آب موجود کشور تاکید کرد و خواستار افزایش راندمان مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی شد.
معاون وزیر کشور گفت: برای مقابله با بحران خشکسالی و کم آبی باید میزان تولید در واحد سطح افزایش یابد و خوشبختانه، وزارت جهاد کشاورزی برنامه های مهم و کارسازی را در این زمینه عملیاتی کرده است.
وی در همین حال بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: تولیدات کشاورزی باید به طور کامل در چرخه اقتصاد و مصرف قرار گیرد.
نجار در همین حال توسعه بیمه محصولات کشاورزی را برای حمایت از بهره برداران ضروری خواند و تصریح کرد: سال گذشته هزار میلیارد تومان به صندق بیمه کشاورزی برای پرداخت خسارت به کشاورزان تخصیص یافت.
وی با اشاره به این که سازمان مدیریت بحران کشور در سال گذشته 80 میلیارد تومان به بخش عشایری کمک کرد، گفت: این سازمان باید بخش کشاورزی را در شرایط بحرانی حمایت کند، اما زیربخش های وزارت جهاد کشاورزی ابتدا باید ردیف های اعتباری خود را بابت پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و آفات به طور کامل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دریافت کنند.
معاون وزیر کشور طولانی شدن فرآیند تخصیص اعتبارات مربوط به خسارات در حوزه کشاورزی را مغایر با روح مدیریت بحران دانست و تصریح کرد: طولانی بودن فرآیند تخصیص خسارات، سازمان مدیریت بحران را ناکارآمد می کند.
وی با بیان این که 85 درصد اعتبارات کشور، ملی و 15 درصدی استانی است، خواستار آن شد به منظور رفع پیچیدگی و بوروکراسی در فرآیند تصویب و تخصیص منابع، 2 درصد از اعتبارات مدیریت بحران از حالت استانی به ملی تبدیل شود.
نجار در همین حال گفت: خسارات و بحران ها را باید با تدبیر و بکارگیری علم و دانش و تکنولوژی به حداقل برسانیم.
(سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها