سه شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۶
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۵۵۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
سایت خبری اتاق تهران آزاد شدن واردات برنج را بررسی می کند

احتمال افزایش قیمت برنج در بازار

تعرفه های واردات برنج افزایش یافت

درحالی که در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت برنج در بازار بوده ایم و قیمت ها رشد کرده است،مدیرکل توسعه تجارت وزارت کشاورزی از آزاد شدن واردات برنج خبر داد البته این آزاد سازی به گفته او در شرایطی اتفاق افتاده است که تعرفه ها و عوارض واردات برنج به حدی بالا رفته که واردات این محصول توجیهی برای وارد کننده ندارد و واردکنندگان به دولت حقوق گمرکی و عوارض پرداخت می‌ کنند. به گفته جمال مدرسی با توجه به دریافت تعرفه ۵۰۰ تومانی( برای ورود هر کیلوگرم) و عوارض از واردات برنج خارجی محدودیت ورود این محصول به کشور به غیر از فصل (ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان) برداشت آزاد شد.

این گفته های مدیرکل توسعه تجارت وزارت کشاورزی در حالی است که به اعتقاد کارشناسان این اتفاق می تواند باعث گران شدن قیمت برنج خارجی و داخلی در بازار شود، زیرا عملا واردات در شرایطی آزاد شده است که تعرفه ها بالا رفته و وارد کنندگان علاقه چندانی به واردات برنج خارجی نشان نخواهند داد و این موضوع باعث گران شدن برنج خارجی در بازار خواهد شد از سوی دیگر نیز محدودیتی که به دلیل افزایش تعرفه های واردات برنج به وجود آمده می تواند حمایت از تولید داخل و افزایش قیمت برنج تولید داخل را هم به همراه داشته باشد اتافقی که در نهایت به گرانی قیمت برنج منجر می شود.

یکی از کارشناسان داخلی که دوست ندارد نامی از او برده شود می گوید این تحول سیگنالی به بازار برای گران تر شدن قیمت خواهد بود و در نهایت به ضرر مصرف کنندگان تمام می شود. او می گوید به صورت کلی حمایت از تولید داخلی اهمیت بسیار دارد ولی شرایط باید به گونه ای باشد که از مصرف کنندگان نیز در تنگنا قرار نگیرند زیرا در نهایت تعادل در عرضه و تقاضا شکل می گیرد و اگر مردم قدرت خرید نداشته باشند عملا شاهد رکود می شویم و کاهش خرید.

براساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، سالانه بین یک میلیون و 500 هزار تن تا یک میلیون و 700 هزار تن برنج خارجی وارد کشور می شود که حدود 30 درصد بیشتر از نیاز کشور است و نیاز واقعی کشور در حدود یک میلیون و 200 هزار تن است. آمارهای وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد حجم وارد شده این محصول به کشورتا پایان سال گذشته 760 هزار تن برنج در فاصله زمانی 8 ماهه مجاز به واردات بوده است..
(سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها