دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۵۵۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

پاسخ گمرک به ادعای وجود مافیای قدرت و ثروت در قاچاق کالا

مدیرکل مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک،‌ درباره ادعای اخیر مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی در زمینه وجود مافیای قدرت و ثروت که ممکن است به خاطر وجود آن حتی رئیس کل گمرک نتواند با آن‌ها مقابله کند، معتقد است که این موضوع فقط یك ادعا است و صحت ندارد.

فریده زبیدی  درباره سخنان اخیر مسئولان تعزیرات در زمینه کاهش گمرکات کشور،‌ اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، گمرک موظف بوده حدود 30 درصد از گمرکات کشور را کاهش دهد که این کار انجام شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی همچنین چندی پیش بیان کرده بود که تعداد گمرکات برخی از کشورهای همسایه نصف گمرکات ایران است، ولی صادراتشان چندین برابر ایران است. بنابراین باید تعداد گمرکات کشور کم شود چون این تعداد گمرکات نه تنها ثمری ندارند، بلکه عامل قاچاق در کشور شده‌اند. اکنون زبیری در پاسخ به این موضوع می‌گوید تعداد گمرکاتی که در ایران ایجاد شده است، اساسا قابل قیاس با تعداد گمرکات فعال در کشورهای همسایه و هم‌جوار نیست. چون مرزهی جغرافیایی ایران بسیار گسترده‌تر از مرزهای کشورهای همجوار است.

او یکی از دلایل افزایش تعداد گمرکات در ایران را تعداد رویه‌های موجود در بحث تجارت خارجی، موضوع امر صادرات و واردات می‌داند و می‌گوید مرزنشینی، پیله‌وری، بازارچه‌ها و ملبانی و... می‌طلبد تعداد گمرکات بیشتری نسبت به سایر کشورهای همسایه در ایران ایجاد شود.

زبیدی همچنین درباره مناطق آزاد و این ادعا که این مناطق به محلی برای ورود کالاهای قاچاق به ایران شده‌اند، بیان می‌کند: مناطق آزاد با مطالعات کارشناسی و با توجه به الگوهای موجود در کشورهای دنیا و بعد از تصویب هیئت دولت و تصویب مجلس ایجاد می‌شود. گمرک هم در چارچوب قانون امور گمرکی وظایف خود را درباره این مناطق به خوبی انجام می‌دهد و سایر موارد این مناطق به سایر نهادهای متولی مربوط است.

او با تاکید بر اینکه مشکلات مناطق آزاد در زمینه افزایش واردات و... به گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرتبط نیست ادامه می‌دهد: هر جایی که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توجه به متقضیات خود مصوب می‌شود، ‌گمرک هم ملزم به حضور در مبادی ورودی و خروجی آن منطقه است. گمرک سیاست‌گذار نیست بلکه مجری سیاست‌های مصوب است. البته اهداف اساسی مناطق آزاد و ویژه توسعه صادرات غیر نفتی است و این‌طور نیست که این مناطق به نفع صادرات در کشور نباشند.

زبیدی درباره‌ ادعاهایی در زمینه وجود مافیای کارشناسی در گمرک ایران، بیان کرد: بیان اینطور مطالب، قابلیت استناد ندارد و موجه نیست. در گمرک ایران، بر اساس قانون لایه‌های مختلف کنترلی و نظارتی داریم. ضمن اینکه به اصل سرعت و تسهیل در تجارت خارجی با توجه به کنوانسیون‌های مختلف معتقدیم و دراین راستا اقدام می‌کنیم. ولی به اصول و کنترل‌های لازم دقت داریم و توجه می‌کنیم.

وی همچنین می‌افزاید: این موضوع عملی نمی‌شود مگر با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات. در این زمینه گمرک جمهوری اسلامی ایران، سامانه‌های هوشمندی را طراحی، برنامه‌ریزی و اجرایی کرده و نفوذ نیروی انسانی رو به حداقل رسانده است. این طرح جامع اکنون کاملا اجرایی شده است.

مدیرکل مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک، همچنین درباره این ادعای برخی مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی که به دلیل وجود یک مافیای قدرت و ثروت حتی مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران قادر به جلوگیری از ورود برخی کالاهای قاچاق به ایران نیست، بیان کرد: این موضوع فقط ادعاست و صحت و اصالت ندارد. آقای کرباسیان در سه سال گذشته توانسته است تحولات فراوانی را با استراتژی الکترونیکی کردن رویه‌های گمرکی در گمرک جمهوری اسلامی ایران، ایجاد کنند. این موضوع هم باعث افزایش درآمدهایی و هم باعث افزایش کنترل و نظارت‌های گمرکی شده است./ ایسنا
(دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها