دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۵۵۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضرورت توسعه تولید عمودی و صادرات محصولات خوراک دام

رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: توسعه تولید عمودی و صادرات محصولات خوراک دام ،طیور و آبزیان جزو اصول اقتصاد مقاومتی است.

مجید موافق‌قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان  گفت: کارخانجات خوراک دام ، طیور و آبزیان با 3 هزار و چهارصد میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت و 11 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش جزو سرمایه‌های ملی کشور هستند که در صورت صدمه دیدن از فعالیت باز مانده و تاثیر آن به واحدهای پرورش مرغداری و دامداری منتقل خواهد شد.

قدیری گفت: در 10 سال گذشته کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان به دلیل تورم و رکود، متحمل ضرر و زیان جدی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه توسعه تولید عمودی و صادرات محصولات خوراک دام را باید در حاشیه مذاکرات و نشست‌های اقتصادی با مقامات و هیئت‌های خارجی قرار داد،  افزود: زمانی که فهرستی از وضعیت‌ سوددهی صنایع مختلف را در کنار یکدیگر قرار می دهیم آنچه قابل مشاهده است مزیت‌های رقابتی صنایع خوراک دام بر بسیاری از صنایع دیگر در بخش کشاورزی ارجحیت دارد.

رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: هم اکنون ضایعات مواد غذایی یکی از مسائل چالش برانگیز در سیاست‌های اقتصادی و امنیت غذایی تبدیل شده است.

قدیری تصریح کرد: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی ایران در تامین 85 درصدی غذای مورد نیاز جامعه و 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات صنایع غذایی و همچنین سهم 26 درصدی این بخش از تولید خالص ملی ،22 درصدی از اشتغال کشور و 25 درصدی از صادرات کالاهای غیرنفتی باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: حدود 12 درصد درآمد نفتی هر سال در قالب ضایعات محصولات کشاورزی از دست میرود به طوری که بی‌توجهی به صنایع تبدیلی و تکمیلی که مورد تایید آنها کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان است باعث شده که هر سال معادل غذای 22 میلیون نفر بر اثر ضایعات کشاورزی از بین برود.

قدیری با بیان اینکه میزان ضایعات محصولات کشاورزی در کشور 11 درصد است اظهار داشت: برخورداری از سلامت ،رفاه و امنیت غذایی از دستاوردهای مثبت کاهش ضایعات در بخش کشاورزی است که تحقق این امر  با استفاده از پتانسیل کارخانجات خوراک دام ،امکان پذیر می شود.

وی افزود: در حال حاضر 21 واحد تولیدی در کشور هم تراز با بهترین تولیدکنندگان خوراک دام جهان هستند و 59 واحد نیز با صرف سرمایه گذاری به طور میانگین 500 میلیون تومانی می‌توانند به این لیست افزوده و واحدشان بین‌المللی شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه ضریب انباشت بدون استفاده فناوری در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در کشور ما بسیار بالاست؛ رخوت و رکود در تولید فناوری که به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت از پژوهش های علمی و شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود مهمترین عامل در کاهش بهره‌وری صنایع خوراک دام است.

به گفته قدیری صنعت خوراک دام در ابعاد مختلف اعم از تولید، توزیع و حتی صادرات باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی پیش رود؛ سرمایه گذاری شرکت های معتبر دنیا در حوزه‌های  مختلف صنعت خوراک دام می تواند زمینه ساز انتقال تکنولوژی دانش، مدیریت، برند سازی جهانی، هدایت بازارهای خارجی به سمت استفاده از فناوری‌های داخلی و توسعه سیستم‌های توزیع باشد.

وی بیان داشت: علاوه بر تولید و صادرات آن چیزی که میتواند بازارهای صادراتی را پایدار سازد تسهیل توزیع خوراک دام در سطح جهانی است ،پیشرفت به سمت سیستم‌های سفارش گیری نوین کاهش هزینه ها، انبار کالا، امنیت، دسترسی بهتر و سریع تر به خوراک دام مورد نیاز جزو اصلی‌ترین پایه‌های بازارهای صادراتی است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام طیور و آبزیان ایران در پایان ضمن اشاره به ضرورت بهره برداری از پتانسیل بخش خصوصی در دوره پساتحریم در این حوزه تصریح کرد: مهمترین بعد تجارت بین‌الملل است که به طور مستقیم و غیرمستقیم اقتصاد کشور را با هزینه‌های نوشته یا نانوشته روبرو کرده ولی در دوره گشایش های اقتصادی دولت باید با میدان دادن به بخش خصوصی زمینه‌های حضور فعالانه این بخش در دوره پسابرجام را فراهم سازد.

وی تاکید کرد: توسعه تولید عمودی و صادرات محصولات خوراک دام طیور و آبزیان جزو اصول اقتصاد مقاومتی است./باشگاه خبرنگاران جوان

(دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها