دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۵۵۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اعلام کرد:

بیماری های شایع درختان سیاه ریشه

طهمورث قاسم نژاد در جلسه پروژه مدرسه در مزرعه سیاه ریشه که در روستای کوات منطقه پشتکوه شهرستان ساری برگزار شد اظهار کرد: لکه سیاه سیب، سفیدک سطحی، لب شتری هلو و شانکر از بیماری های شایع درختان سیاه ریشه در این منطقه است.

وی افزود: بیماری لکه سیاه سیب مهمترین بیماری این محصول است که در مناطقی که بهار و تابستان های خنک و مرطوب دارند به شدت خسارت وارد می کند به گونه ای که گاهی 70 درصد محصول از بین می رود. قاسم نژاد ادامه داد: کنترل لکه سیاه سیب از طریق اقدامات بهداشتی مانند جمع آوری و انهدام برگ های خزان کرده، شخم زمستانه و هرس و تغذیه مناسب درختان و مبارزه شیمیایی با استفاده از قارچکش های کاپتان به میزان 3 در هزار، دودین 1 در هزار، اکسی کلرور مس 1 تا 3 در هزار، فلینت 200 گرم در هزار و توپاس 250 سی سی در هزار می توان این بیماری را کنترل کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اضافه کرد: بهترین زمان مبارزه لکه سیاه سیب برای کاهش آلودگی، سمپاشی در چهار نوبت قبل یا بعد از ریزش برگ ها در فصل پاییز، زمان تورم جوانه ها، زمان ریزش گلبرگ ها و 10 روز پس از نوبت دوم است.

وی با بیان اینکه بیماری سفیدک سطحی سیب عامل بیماری نوعی قارچ است و مانند سایر بیماری های قارچی در شرایط آب و هوایی مرطوب بیشتر شیوع دارند گفت: کنترل زراعی از طریق تنظیم فاصله ‌درختان هنگام کاشت و هرس شاخه های آلوده، دفن کردن، سوزاندن و مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم گوگردی، فلینت، توپاس و کاپتان برای کنترل این بیماری مدنظر است.

قاسم نژاد اظهار کرد: بیماری لب شتری هلو از دیگر بیماری های درختان سیاه ریشه است که برای کنترل این بیماری از روش های مبارزه زراعی مانند جمع‌آوری و معدوم کردن برگ های آلوده و هرس شاخه ها، تغذیه مناسب و مبارزه شیمیایی در فصل پاییز و پس از ریزش برگ ها با قارچ‌کش و یا محلول بردو یا کاپتان 3 در هزار روی درختان آلوده به باغداران توصیه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری خاطرنشان کرد: شانکر باکتریایی درختان میوه ازدیگر بیماری های درختان سیاه ریشه است که استفاده از نهال های سالم، استاندارد و عاری از بیماری در موقع کاشت باغ، هرس و سوزاندن شاخه ها و اندام های آلوده، هرس شاخه های شکسته در اثر برف و یا عوامل دیگر و ضدعفونی محل زخم با بردو  2 تا 4 درصد، تغذیه مناسب، کنترل شیمیایی با استفاده از ترکیبات مسی مانند مخلوط بردوفیکس و اکسی کلرورمس 3 در هزار، سولفات روی یا

سولفات آهن 2 در هزار درسه زمان در فصل پاییز همزمان با ریزش برگ ها، در زمان تورم جوانه های گل و پس از ریزش گلبرگ ها در کنترل این بیماری موثر است

(دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها