یکشنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۵۵۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران آمل مطرح کرد:

جلوی نوسان قیمت نهاده ها گرفته شود

به گزارش فودنا، قدرت الله تسلیمی60 تا 75 درصد هزینه تولید مربوط به خوراک است و در نتیجه نوسان در قیمت اقلام خوراکی منجر به نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ می شود و خواستار این هستیم که جلوی نوسان قیمت نهاده ها گرفته شود.

وی با بیان اینکه شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران آمل در سال 1360 با تعداد 82 نفر عضو تاسیس شد، اظهار کرد: شرکت اکنون 220 نفر عضو دارد که ظرفیت پوشش 3میلیون و 150 هزار قطعه جوجه یکروزه در هر دوره پرورش را داراست.

 مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران آمل  در گفت و گو با خبرنگار فودنا گفت: اعضای شرکت توان تولید سالانه 26 هزار تن گوشت مرغ و تولید 12 هزار تن تخم مرغ در طی سال را دارند.

تسلیمی در مورد فعالیت شرکت تعاونی مرغداران آمل بیان کرد: در خدمات علوفه، مدیریت بهداشت و دامپزشکی، راه اندازی و ثبت سامانه جوجه ریزی، عملیاتی کردن طرح پایش جوجه ریزی از مهم ترین فعالیت های شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران آمل بوده است که داجرای کمی و کیفی ان را امسال نیز به جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی برنامه ریزی جهت محقق شدن زنجیره تولید را از برنامه های مهم در دستور کار تعاونی دانست و خاطر نشان کرد: ایجاد حلقه کامل از تحویل جوجه یکروزه و نهاده های تولید و خدمات مرتبط به مرغداران تا مرغ آماده طبخ و توزیع آن در بازار مصرف مهم ترین برنامه ما در سال جدید خواهد بود.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران آمل در بیان مشکلات پیش روی مرغداران آملی گفت: نوسان قیمت، نبود تشکیلات منسجم در زنجیره تولید، نظارت ضعیف دولت بر زنجیره تولید، وارداتی بودن بخش عمده اقلام خوراکی و نهاده ها و توجه در توسعه صنایع تبدیلی مهم ترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان آملی است.

*نوسان قیمت نهاده ها، موثر در هزینه تولید

تسلیمی گفت: نوسان قیمت مرغ در کنار کاهش قدرت خرید مردم و دخالت های دولت، نه تنها یک مانع عمده پيش روی گسترش و توسعه صنعت طیور در ایران محسوب می شود بلکه نیل به هدف امنیت غذایی پایدار را با مخاطره روبرو می کند و حضور و باقی ماندن در عرصه را برای فعالان این صنعت در ایران دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه حلقه های مختلف صنعت طیور بدون اطلاع از وضعیت بخش های مرتبط خود اقدام به پرورش و تولید می کنند  اظهار داشت: عدم وجود هماهنگی لازم در نهایت منجر به نوسان تولید و نوسان در قیمت می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران آمل نظارت بخش دولتی بر حلقه های اصلی صنعت طیور، بخصوص دو بخش جوجه کشی و کشتارگاهی را ضعیف دانست و تاکید کرد: قسمت عمده اقلام خوراکی مرغ عمدتا ذرت و سویا هستند که وارداتی است و همین امر منجر به نوسانات شدید در اقلام خوراکی می شود .

تسلیمی افزود: 60 تا 75 درصد هزینه تولید مربوط به خوراک است و در نتیجه نوسان در قیمت اقلام خوراکی منجر به نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ می شود و خواستار این هستیم که جلوی نوسان قیمت نهاده ها گرفته شود.

این مسئول صنفی گفت: با توجه به اینکه مقدار تولید تخم مرغ در کشور بالاست توسعه صنایع تبدیلی بسیار اهمیت دارد زیرا تبدیل تخم مرغ به پودر تخم مرغ و مایع تخم مرغ کمک زیادی به ثبات قیمت خواهد کرد.

*مطالبات و پیشنهادات صنفی

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران آمل  در بیان مطالبات و پیشنهادات صنفی گفت: عملیاتی شدن طرح پایش و ثبت سامانه جوجه ریزی ، کاهش سن پرورش مرغ گوشتی، رعایت زمان مناسب و نظارت بر آن توسط مسئولین ذیربط برای دوره آماده سازی، خرید مرغ توسط پشتیبانی از کانال اتحادیه،  توزیع ذرت و سویای با کیفیت و استاندارد از طریق پشتیبانی امور دام، نظارت دستگاه های نظارتی برای جلوگیری از سوء استفاده واسطه ها در قیمت گذاری در شرایط بحران، حمایت جدی توسط بانک های عامل در جلوگیری اجرای احکام بدهکاران، تامین اعتبار از سوی دولت تدبیر و امید برای مشوق های صادراتی حداقل یک هزار تن  و 100 میلیارد تومان از مهم ترین مطالبات و پیشنهاد صنفی مرغداران آملی جهت کاهش و رفع موانع و مشکلات تولیدشان می باشد.

*ایران رتبه هفتم تولید مرغ دنیا

تسلیمی در پایان تصریح کرد: ایران با تولید سالانه بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ، رتبه هفتم در فهرست تولیدکنندگان عمده طیور جهان را داراست. ایجاد زیرساخت های صادراتی و حفظ ظرفیت های موجود با به کار بستن روش های تشویقی، وضع مقررات و قوانین با ثبات و رفع موانع با نظارت دولت ( بدون دخالت) تا حد زیادی به خروج از بحران صنعت طیور کمک خواهد کرد.

گفت و گو: حسین زحمتکش- خبرنگار شبکه خبری صنایع غذایی ایران(فودنا) - مازندارن

(یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها