شنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۵۵۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

باز هم گرانی کالاهای‌اساسی در راه است؟

برجام به مرحله اجرا رسیده اما هنوز هم وضعیت معیشتی مردم بهبود نیافته است. در واقع هنوز هم رکود بر بازارهای اقتصادی حاکم است و درآمدها در کلان شهرها کفاف دخل و خرج خانوارها را نمی دهد.

به نقل از راه نو ، برجام به مرحله اجرا رسیده اما هنوز هم وضعیت معیشتی مردم بهبود نیافته است. در واقع هنوز هم رکود بر بازارهای اقتصادی حاکم است و درآمدها در کلان شهرها کفاف دخل و خرج خانوارها را نمی دهد و به همین علت است که سبد خانوارهای ضعیف و متوسط،‌ روز به روز کوچکتر می شود.حتی پایین آمدن عدد تورم  درآمار هم نتوانسته از شدت فشار گرانی ها بکاهد. هرچند پایین امدن نرخ تورم به معنای ارزانی نیست اما در هر حال پایین آمدن نرخ تورم باید خود را در اقتصاد خانواده نمایان سازد. از سوی دیگر توقعات پسا برجامی که دولت یازدهم برای مردم ایجاد کرده محقق نشده تا بی اعتمادی ها به دولت افزایش یابد. حالا هم با نزدیک شدن ماه رمضان، نگرانی های افکار عمومی برای گرانی کالاهای اساسی و اقلام خوراکی مانند لبنیات، گوشت و مرغ ، برنج و... روز به روز بیشتر می شود چرا که تجربه سال های گذشته در همه دولت ها نشان داده آمدن مناسبت ها مانند رمضان مساوی است با گرانی!

نگرانی های افکار عمومی برای گرانی در ماه رمضان

این در حالی است که همه ساله با نزدیک شدن به ایام خاص همچون عید نوروز ،‌شب یلدا و یا  ماه مبارک رمضان بارها و بارها جمله کلیشه‌ای «مردم نگران گرانی نباشند» از سوی مسئولان به گوش می‌رسد. این بار هم رسانه‌ها از تولید و ذخیره‌سازی کافی محصولات مورد نیاز رمضان برای خانوارها خبر داده‌اند. اما سال‌های گذشته مردم در بازار واقعیت دیگری را تجربه کرده‌اند، چراکه بازار در نبود اهرم‌های نظارتی قوی و مشکلات ساختار بازرسی، یکه‌تاز میدان است و در این میان مشتریان بدون حمایت و متولی ویژه به حال خود رها می‌شوند.

در واقع سیستم های نظارت بر بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده گان در مناسبت ها بیشتر به فکر کاسبان هستند تا مردمی که هر روز باید با گرانی های تازه دست و پنجه نرم کنند و روز به روز از نظر اقتصادی لاغرتر شوند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که تورم حال حاضر به گواه اعلام رسمی مرکز آمار و دیگر نهاد‌های معتبر چیزی در حدود 11درصد است و این یعنی تورم 40 درصدی در ماه‌های اول دولت روحانی به تک رقمی شدن نزدیک شده است. سال گذشته عدد تورم 12 درصد بوده است. دلایل بالا بودن نرخ تورم در سال‌های گذشته اما متفاوت است. از تحریم‌ها گرفته تا سوء مدیریت‌ها و انجام کار‌های غیرکارشناسی و هیجانی در حوزه اقتصادی،‌ همه و همه باعث شد تا حال بد اقتصاد ایران بدتر و بدتر شود. حالا هم همانطور که گفته شد، هر چند دولتی‌ها مدعی پایین آمدن نرخ تورم هستند و آمار و ارقام رسمی نیز پشتیبان آنها است‌، اما مردم کوچه و بازار توقف و کاهش رشد تورم را احساس نمی کنند چرا که تغییری در روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی به وجود نیامده است.

وضعیت قیمت ها در آستانه ماه رمضان

در این میان،‌ با گذشت 21 روز از ماه شعبان رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ در روزهای اخیر حدود 500 تومان ارزان شده است، اظهار داشت: نرخ مرغ زنده به صورت نقدی بین سه هزار و 700 تومان تا سه هزار و 800 تومان و به شکل مدت دار حدود سه هزار و 900 تا چهار هزار تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات نیز از ثبات قیمت محصولات لبنی در ماه رمضان خبر داد و گفت: در زمینه قیمت شیر، کاهش قیمت به دلیل ارائه تخفیف وجود ندارد. اما برخی مواد همچون ماست و پنیر، مشمول تخفیفاتی از سوی برخی کارخانه‌ها به ویژه کارخانه‌های مطرح شده‌اند.

همچنین مسئولان با بیان اینکه کار ذخیره‌سازی و توزیع خرما برای ایام ماه مبارک رمضان بر عهده بخش خصوصی است، معتقدند: امسال هم سردخانه‌ها مملو از خرما است و هیچ مشکلی برای تامین خرمای مورد نیاز مردم در این ایام وجود ندارد. رئیس انجمن ملی خرمای کشور در این باره بیان داشت: حدود 40 درصد از خرمای تولیدی کشور در ماه رمضان به مصرف می‌رسد.

گذشته از این اقلام، قیمت برنج هم که در چند وقت اخیر افزایش یافته بود، بین چهار تا پنج درصد کاهش یافته و در حال حاضر هر کیلو برنج ایرانی بین 10 هزار و 200 تومان تا 11 هزار تومان به صورت عمده به فروش می‌رسد. البته خرما مانند دیگر اقلام با ثبات قیمت همراه نیست. در این زمینه آقاطاهر به افزایش قمیت خرما در ماه رمضان اشاره کرد. به گفته او هر کیلو خرما در این ماه به قیمت هشت هزار تا 9هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

او خاطرنشان ساخت: قیمت‌های اعلام‌شده مربوط به عمده‌فروشی است و در واحدهای خرده فروشی تا 15 درصد به این قیمت اضافه می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد که خرمافروشان در این یک ماه بیشتر درآمد مورد نیاز خود در یک سال را تامین می‌کنند و بیش از محصولات دیگر از این ماه بهره‌مند می‌شوند. این در حالی است که مهر و آبان ماه سال گذشته قیمت هر کیلو خرمای مضافتی، بسته به کیفیت، هزار و 500 الی 2 هزار و 500 تومان بوده که متاسفانه در حال حاضر  با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان قیمت هر کیلو خرما 9 هزار الی 10هزار تومان است.

با این حال تا ماه رمضان نرسد و مردم کوچه و بازار برای خرید اقلام مورد نیاز خود مراجعه نکنند هیچ چیز معلوم نیست و همیشه با شروع ماه رمضان گرانی هم آغاز می شود. باید منتظر ماند و دید امسال هم گرانی مهمان سفره های رمضان خواهد شد یا خیر؟/ تسنیم
(شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها