شنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۵۵۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

خرمای پیارم و نارنگی سیاهوی هرمزگان ثبت ملی می شود

مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خرمای پیارم و نارنگی سیاهوی هرمزگان که از محصولات مهم کشور به شمار می روند، پس از کارشناسی های لازم ثبت ملی می شود.

جمعه شب سیدمهدی میرصالحی در نشست ثبت جغرافیای ملی و بین المللی خرمای پیارم و نارنگی سیاهوی هرمزگان در بندرعباس اظهار داشت: میزان تولید، سطح زیرکشت، میزان صادرات، اشتغالزایی و منطقه کشت از مهمترین معیارهای ثبت ملی و بین المللی محصولات کشاورزی به خصوص خرمای پیارم و نارنگی هرمزگان است.
وی افزود: ثبت ملی و بین المللی این دو محصول مهم هرمزگان برای افزایش و انحصاری کردن صادرات آن و افزایش ارزآوری در دستور کار این وزارتخانه است.
میرصالحی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا پس از ثبت این دو محصول در کشور، خرمای پیارم به نام شهرستان حاجی آباد و نارنگی به نام دهستان سیاهوی هرمزگان در سطح بین المللی ثبت شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: ارسال پرونده خرمای چهار استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان ، بوشهر ، کرمان و هرمزگان برای ثبت بین المللی از مهمترین برنامه های این دفتر در سال 95 است.
مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: انحصار در صادرات محصول و کالای ثبت شده، افزایش ارزش افزوده محصول و حفظ حریم کالا به نام منطقه ثبت شده از مهمترین مزایایی ثبت بین المللی محصولات است.
خرمای پیارم هرمزگان با سطح زیرکشت 2 هزار و 500 هکتار از مهمترین ارقام صادراتی خرمای کشور است.
شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان که در 175 کیلومتری شمال بندرعباس مرکز این استان قرار گرفته، به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران است.
این خرما به صورت تازه و یا فرآورده های آن به کشورهای اروپایی، ژاپن و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
از ابتدای سالجاری تا پایان اردیبهشت ماه 460 تن خرمای پیارم حاجی آباد به خارج از کشور صادر شد که در همسنجی با سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.
پیارم مرغوب ترین و گران ترین خرمای جهان است که به خرمای شکلاتی معروف بوده و به علت خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی مدت طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.
از دو هزار و 500 هکتار نخلستان‌های پیارم در حاجی آباد 70 درصد آن معادل 6 هزار تن در سال به امارات متحده عربی ، ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه ، روسیه ، ارمنستان ، تاجکستان و آسیای مرکزی صادر می شود.
استان هرمزگان با برداشت سالانه 148 هزار تن خرما از 38 هزار هکتار، مقام چهارم تولید و مقام سوم سطح زیر کشت را دارد.
دهستان سیاهو نیز در 75 کیلومتری شمال بندرعباس با دارابودن آب و هوایی مناسب بهترین منطقه برای کشت نارنگی به شمار می رود و نارنگی آن از شهرت بالایی برخوردار است.
سطح زیرکشت نارنگی در هرمزگان هفت هزار هکتار با تولید سالانه 60 هزار تن است./ ایرنا
(شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها