چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۲۰:۴۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۵۴۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سه شاخص امنیت غذایی از سوی بانک جهانی

مدیرعامل شرکت‌ نهاده‌های دامی جاهد با اشاره به افزایش روز‌افزون جمعیت در جهان گفت: برای تأمین غذای مردم جهان استفاده از روش‌ جدید علمی لازم است و روش ژنتیکی اصلاح نژاد در کشور آغاز شده است.

 حمید ورناصری امروز در چهارمین همایش سالیانه ژنتیک و اصلاح نژاد دام با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مصادیق اصلی امنیت ملی و اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: راهکارهای عملی و کاربردی برای فراهم کردن آن اهمیت زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت‌ نهاده‌های دامی جاهد افزود: امنیت غذایی بر مبنای تعریف بانک جهانی 3 شاخص دارد که شاخص اول دسترسی به غذا برای عموم مردم، و زمان دسترسی به غذا در تمام اوقات حتی دوران بحران و سوم تأمین غذای کافی به طوریکه یک رژیم غذایی مطلوب از منظر کمی و کیفی فراهم شود، است.

ورناصری با اشاره به گزارش فائو اظهارداشت: افزایش جمعیت و رشد کشورهای در حال توسعه منجر به افزایش تقاضا برای غذا از منظر کمی و کیفی می‌شود، بنابراین برای تأمین غذای 9 میلیارد نفر در سال 2050 باید دو برابر شرایط فعلی غذا تهیه شود.

مدیرعامل شرکت‌ نهاده‌های دامی جاهد افزود: بنابراین برای تأمین غذای این تعداد در آینده با محدودیت منابع مواجه می‌شویم و برای رفع این محدودیت چاره‌ای نداریم، جز اینکه بهره‌وری را در واحدهای دامی افزایش دهیم.

وی بیان داشت: یکی از روش‌های مهم و اصلی در زمینه افزایش بهره‌وری اصلاح نژاد و پیشرفت ژنتیکی است که در این راستا شرکت نهاده‌های دامی جاهد اقداماتی را با همکاری دستگاه‌های مربوط انجام داده است.

وی ورود و تولید نژادهای 2 منظوره دام شیری و گوشتی را اقدام اول این شرکت بیان کرد و گفت: همچنین شرکت نهاده‌های دامی نسبت به واردات دامهای ژنومیک سمینتال اقدام کرده که این موضوع باعث کاهش قیمت تمام شده گوشت و مرغ می‌شود.

وی به صرفه‌جویی میلیاردها تومانی با استفاده از روش‌های ژنومیک گفت: استفاده از تکنولوژی ژنومیک برای گاوهای نر و ماده به سرانجام رسیده و اصلاح ژنتیک در لاین مرغ گوشتی آرین از جمله اقدامات دیگر شرکت نهاده‌های دامی جاهد است.

وی به تولید و انتقال جنین اشاره کرد و گفت: توافقاتی انجام شده تا در مرکز تولید کرج، تولید جنین انجام شود.

ورناصری به اقدام دیگر این شرکت اشاره کرد و گفت: تعیین جنسیت اقدامی است که باعث می‌شود دامدار و تولیدکننده با استفاده از این تکنولوژی برنامه‌ریزی تولیداتشان را با اطمینان انجام دهند.

مدیرعامل شرکت‌ نهاده‌های دامی جاهد تصریح کرد: کشور ما به دلیل همسایگی با کشورهایی که منشاء بسیاری از بیماری‌ها و باکتری‌های دامی هستند، در معرض خطر است و گفت: با همکاری یک شرکت کانادایی این امکان را فراهم کرده‌ایم تا صرفاً به دنبال کاهش عوامل بیماری‌زا از طریق قرنطینه نباشیم و افزایش مقاومت ژنتیکی در دام‌ها را ایجاد کرده و با استفاده از روش ژنتیکی آستانه تحمل دام‌ها در مقابل بیماری‌ را افزایش دهیم./ فارس
(چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵) ۲۰:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها