سه شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۵۴۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

رشداقتصادی را با افزایش صادرات غیرنفتی بالا ببریم

رضی حاجی آقا میری عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت : صادرات هرچه بیشتر نفت خام برای تحقق رشد اقتصادی کار مثبتی نیست و باید با صادرات غیرنفتی رشدمان را بالا ببریم.

رضی حاجی آقا میری عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار وب سایت خبری اتاق در باره آمار منتشر شده از رشد اقتصادی در سال 94 گفت: بطور کلی آمار در کشور ما دقیق نیست. ممکن است نه رشد اقتصادی 0.9 دهم درصدی منطبق با واقعیات محیط تولید باشد و نه رشد منفی 6 درصد. برای مثال، آمار صادرات و واردات در سال گذشته نشان می داد که تراز تجاری مثبت است و این در حالی است که در این آمار، تنها واردات از مبادی رسمی مورد بررسی قرار گرفته و واردات کالای قاچاق منظور نشده. برای واردات قاچاقی کالا هم ارز از کشور خارج شده و اگر بخواهیم به آمار واقعی برسیم باید کالاهای موجود در بازار را در نظر بگیریم.

عضو هیئت مدیره کنفدارسیون صادرات با اشاره به نظرات متفاوت کارشناسان در مورد تحقق رشد 5 درصدی در اقتصاد سال جاری گفت: کارشناسان به نکات مختلفی در راستای تایید عدم تحقق رشد 5 درصدی اشاره می کنند از جمله اینکه به دلیل کاهش واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای، تحقق این میزان رشد در اقتصاد ایران  در سال جاری ممکن نیست. به نظر من مسائل دیگری در این بین مطرح است که باید برای تحقق رشد به آن توجه کنیم. یکی از مسائل امروز ما، انتظارات غیر واقعی از پسابرجام است. فکر می کنم به محض اجرای برجام باید به سرعت به شرایط پیش از تحریم ها بازگردیم در صورتی که بازگشت به آن دوران به سرعت ممکن است. در حال حاضر انتظاراتی از سوی فعالان اقتصادی مطرح است که برآورده نمی شود مثل ارتباط موثر با بانک های خارجی و همین باعث شده عده ای دم از ناامیدی بزنند و برجام را ناکارآمد در نظر بگیرند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: ما 12 سال به دلیل تحریم ها در ارتباط با جامعه بین الملل مشکلات زیادی داشتیم و ظرف 5 ماه به شرایط عادی برنمی گردیم. اینکه از شرایط فعلی این نتیجه را بگیریم که شکست خوردیم، اشتباه است. باید منتظر بمانیم تا زمان بگذرد و به نظر من، زمان لازم برای رسیدن به شرایط عادی، دست کم یک سال یا بیشتر است. با توجه به این، امکان تحقق رشد 5 درصدی در سال جاری کم است.

رضی حاجی آقامیری گفت: زمانی می توانیم رشد صعودی در اقتصاد ایران را شاهد باشیم که مشکلات اساسی در تولید و صادرات حل شده باشد و در عین کمرنگ شدن رکود، تورم بهبود یابد و همه این ها، به سرعت اتفاق نخواهد افتاد. بدون شک بخش نفت و گاز در اقتصاد ایران می تواند بخشی از رشد پیش بینی شده را محقق کند اما در یک نگاه واقع بینانه، باید تلاش کنیم نفت را در اقتصاد به گوشه ای بگذاریم و به رشد بدون نفت فکر کنیم. به نظر من اینکه بخواهیم رقم بالایی از رشد اقتصادی را با در نظر گرفتن رشد ناشی از نفت در نظر بگیریم، خودفریبی است.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با توجه به اینکه تاکید خود دولت هم بر عدم خام فروشی نفت است گفت: صادرات هرچه بیشتر نفت خام برای تحقق رشد اقتصادی کار مثبتی نیست و باید با صادرات غیرنفتی رشدمان را بالا ببریم. البته رشد 5 درصدی از فروش نفت خام هم محقق نخواهد شد هرچند وزارت نفت مسیر درست را طی می کند و به دنبال تحکیم موقعیت خود در مجامع نفتی و بازار است اما بهتراست دولت به مردم قول هایی ندهد که انتظارات را بیشتر کند و مردم فکر کنند که می توانیم در زمانی کوتاه به اهداف بزرگ برسیم. باید در مورد آمار با احتیاط حرف بزنیم.
(سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها