سه شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۵۴۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پایین بودن بهره‌وری در صنعت زنبورداری/ ایران هفتمین تولیدکننده عسل

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام از پایین بودن بهره‌وری در تولید عسل خبر داد و گفت که تفاهم نامه چند جانبه بخش‌های دولتی و خصوصی با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) می‌تواند به افزایش بهره‌وری تولید و توسعه کسب و کار در این صنعت کمک کند.

 حسن رکنی - دوشنبه - در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه چند جانبه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در رسته زنبورداری اظهارکرد: ایران از نظر تعداد کلنی‌های زنبورعسل رتبه چهارم و از نظر تولید عسل رتبه هفتم در جهان را دارد که این خود نشان دهنده پایین‌ بودن بهره‌وری در این صنعت است که می‌تواند از طریق افزایش همکاری‌های بین المللی با سازمان‌هایی مانند سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) به توسعه کسب و کار و افزایش كمی و کیفی تولید کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم برای توسعه اشتغال در زنبورداری کشور با وزارت تعاون انجام شده است، افزود: این طرح قرار است از پنج استان آذربایجان شرقی، اصفهان، گلستان، کردستان و مازندران آغاز شود که بعد از آن به احتمال قوی استان‌های دیگر نیز به جرگه مجریان طرح مذکور خواهند پیوست.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام، ما نیازمند آزمایشگاه مرجع هستیم تا اطمینان خاطر بیشتری برای مصرف‌کنندگان از سلامت محصول باشد؛ برای این منظور به همکاری (یونیدو) احتیاج داریم تا در این راستا بتوان صادرات را نیز توسعه داده و هرچند تراز تجاری این صنعت همیشه مثبت بوده است.

همچنین در این مراسم عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز اظهارکرد: زنبورداری یکی از رشته‌هایی است که ظرفیت بالایی در اشتغال‌زایی دارد، به‌طوری که می‌توان در این زمینه به اشتغال ۴۰۰ هزار نفری دست یافت.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۷۵ هزار نفر زنبوردار در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید راندمان تولید در این صنعت افزایش یابد؛ بنابراین با توجه به نگاه سبزی که نسبت به این شغل در دنیا وجود دارد، می‌توان بهره‌وری مزارع و باغ‌ها را بالا برد، به همین دلیل زنبور نمادی از کارکرد درست در سیستم زیست‌محیطی قلمداد می‌شود.

منصوری تصریح کرد: هدف اصلی در این حوزه حفظ و توسعه شاغلان حافظ این صنعت است که در این زمینه می‌توانند از تسهیلات صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورعسل بهره‌مند شوند؛ همچنین برای ارتقای کیفیت تولید، برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدید از کشورهای پیشرفته در دستور کار قرار دارد./ ایسنا
(سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها