سه شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۵۴۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با فودنا اعلام کرد:

از احداث 100 هکتار گلخانه تا ایجاد 4500 شغل در بخش کشاورزی

به گزارش فودنا، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی یکی از واحد های مهم و تصمیم ساز سازمان جهاد کشاورزی مازندران است.



 تامین اعتبار و تسهیلات تا اتخاذ تصمیم ها و سیاست های مهم اقتصادی و مدیریتی در این معاونت مهم صورت می گیرد . با توجه به اهمیت معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی به سراغ مسئول آن رفتیم و گفت و گوی مفصلی با وی داشتیم. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مورد فعالیت های این نهاد در سال 94 تشریح کرد: از محل اعتبار ماده 10 و 12 مدیریت بحران، اقداماتی برای احداث باغ در اراضی شیب دار صورت گرفت که در این راستا 1000 هکتار باغ در شهرستان های استان احداث گردید. محمد جعفری با بیان اینکه تامین و انتقال منابع آبی با اعتبار دولتی برای استان ایجاد شده است، اظهار داشت: علاوه بر این مهم، در سفر دولت به استان تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی به عنوان الویت مهم ماموریتی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، شروع شده است. این مسئول در مورد اعتبار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: در ردیف بودجه ملی در سال گذشته، 130 میلیارد ریال اعتبار جذب کردیم که در سفر دولت به مازندران این مقدار به 500 میلیارد ریال افزایش یافت. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نزدیک به دو هزار هکتار اراضی را جهت عملیات تجهیز و نوسازی شناسایی و قرارداد منعقد کردیم که بخشی از آن به اتمام رسیده و بقیه نیز بعد از برداشت برنج آغاز خواهد شد. وی مقدار تسهیلات پرداختی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بخش های مختلف را بیش از سه هزار میلیارد ریال دانست و خاطر نشان کرد: این تسهیلات به بخش های مختلفی از جمله صنایع، اصلاح ساخت، مکانیزاسیون، بخش های شیلاتی و دامپروری پرداخت شده است. جعفری در مورد محل پرداخت این تسهیلات گفت: ردیف پرداختی این مبالغ از منابع صندوق توسعه ملی و بانک ها تامین شده است.

 *اشتغال زایی برای 4500 مازندرانی در سال گذشته

جعفری گفت: تسهیلات پرداختی در سال 94 منجر به ایجاد 4هزار و 500 شغل در بخش های کشاورزی استان شد و مدنظر داریم این مقدار را به 5 هزار و 500 نفر با تسهیلات 500 میلیارد تومانی برسانیم. معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تسهیلات ایجاد ساختار گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس اولویت ویژه سازمان می باشد، اظهار داشت: در حوزه مکانیزاسیون نیز خط اعتباری ویژه ای ایجاد گشته که در این خصوص در سال 94 بهره برداران از تسهیلات 18 درصدی استفاده کردند. جعفری گفت: امسال دولت منابع داخلی بانک را با اعتبار صندوق توسعه ملی تلفیق کرده که این ابتکار عمل موجب شده تا نرخ سود تسهیلات کشاورزی از 18 درصد به 16 درصد کاهش یابد.

*حمایت ویژه از احداث گلخانه  و پرورش ماهی در قفس

 این مسئول سازمان جهاد کشاورزی را متعهد به حمایت ویژه از احداث گلخانه و پرورش ماهی در قفس دانست و گفت: تعهد می کنیم هر بهره برداری در مازندران شرایط احداث گلخانه و پرورش ماهی در قفس را داشته باشد و نسبت به اخذ مجوز اقدام کند سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به ارائه تسهیلات و کاهش روند اداری حمایت های ویژه ای را اعمال کند. معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در سال گذشته قانون رفع موانع تولید، بستری را جهت حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی ایجاد کرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده مسئولان باید جهت مردمی کردن اقتصاد که یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی است به کاهش کاغذبازی های اداری توجه کنند.

*ایجاد پنجره واحد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 29 فروردین ماه امسال با حضور استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیران کل پنجره واحد سرمایه گذاری در سازمان جهاد کشاورزی مازندران افتتاح شد و مراحل تسهیل و اصلاح فرایندهای اداری در حال انجام می باشد. وی ماموریت پنجره واحد سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی را افزایش انگیزه سرمایه گذار در بهره برداری از بخش کشاورزی دانست و گفت: در این هدف ارزشمند بیش از 25 دستگاه اجرایی استان جهت صدور مجوز با سازمان جهاد کشاورزی مازندران همکاری می کنند.وی افزود: سرمایه گذار به سازمان مراجعه کرده و تقاضای مجوز می دهد اما باید یک دوره طولانی اخذ مجوز را طی کند و لذا قانون رفع موانع تولید با درک این موضوع ، با ایجاد پنجره واحد در سازمان جهاد کشاورزی سعی کرده تا بروکراسی اداری را تا حد زیادی کاهش دهد. جعفری خاطر نشان کرد: در تبصره 6 ماده 57 قانون رفع موانع تولید مباحثی همچون بهبود فضای کسب و کار، تسهیل در تبادل اطلاعات بین دولت و سرمایه گذاران، کاهش اقدام موازی در دستگاه های اجرایی و نهایتا ایجاد امیدواری به سرمایه گذاری مطرح شده است. وی افزود: پنجره واحد به سرمایه گذاری در سازمان جهاد کشاورزی مازندران تشکیل و مسئولیت آن به معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی واگذار شده است. وی افزود: شیوه نامه ای برای پنجره واحد و صدور مجوزهای مربوط، به دستگاه های اجرایی استان تهیه و توسط استاندار به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. جعفری با بیان اینکه در شیوه نامه سعی بر این است که مدت زمان صدور مجوز به یک ماه کاهش یابد، افزود: صدور مجوز به صورت الکترونیک است و سه دستگاه اصلی سرمایه گذاری در حوزه سازمان جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و میراث فرهنگی به پنجره واحد مجهز شدند. جعفری تاکید کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل می توانیم شاهد شکوفایی بخش کشاورزی و نقش موثر آن در اقتصاد کشور باشیم.

*مبارزه با آفات در 5 هزار هکتار

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در بحث توسعه اراضی شیب دار شرایط مورد نیاز را تبیین و تسهیل کردیم، گفت: این ظرفیت وجود دارد که امسال دو هزار هکتار از اراضی شیب دار را در راستای تولید کشاورزی به کار گیریم که یک انقلاب در این حوزه رخ خواهد داد. وی افزود: در ادامه اعتبارات سال گذشته و امسال برنامه ریزی تجهیز و نوسازی 3 تا 5 هزار هکتار از اراضی را در دستور کار داریم. جعفری آبیاری تحت فشار را در جهت بهره وری مناسب آب بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: کاهش آفات و بیماری در 5 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در دستور کار ما قرار دارد.معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سامان دهی مجتمع های گلخانه ای و دامپروری از دیگر الویت های امسال سازمان جهاد کشاورزی مازندران می باشد، تصریح کرد: بیش از 8 مجتمع دامپروری و گلخانه ای دائر کرده ایم که دولت در هر یک از این مجتمع ها بیش از 10 میلیارد ریال هزینه صرف کرده است به طوری که تاسیسات آب و برق و زیربنای در آن جا مستقر شده است. وی در مورد تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی استان گفت: در این خصوص 502 میلیارد ریال به مازندران جهت پرداخت تسهیلات ابلاغ شد که در این راستا سهم هر شهرستان معین و اعلام گردید. جعفری تسهیلات بخش گلخانه و پرورش ماهی در قفس را بدون محدودیت دانست و گفت: تا به الان 100 هکتار گلخانه احداث شده و 13 مورد موافقت اصولی و پروانه تاسیس پرورش ماهی در قفس صادر گشته ادامه این مهم را با هماهنگی سرمایه گذارها به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

 

 

(سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها