دوشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۵۴۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

اوتیسمی‌ها در مصرف "لبنیات" احتیاط کنند

مسئول مرکز نگهداری از کودکان اوتیسم کرمانشاه معتقد است، کودکات اوتیسم باید در مصرف لبنیات احتیاط کنند.

الهام حیرانی به نقش تغذیه در کنترل اوتیسم اشاره کرد و افزود: اگرچه دقیقا مشخص نیست که آیا تغذیه بر بیماری اوتیسم اثرگذار است یا نه، اما گفته می‌شود مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند زمینه‌ساز این بیماری شود و یا آن را تشدید کند.

وی ادامه داد: در گذشته گفته می‌شد مصرف ماهی "سالمون" یا "آزاد" می‌تواند به دلیل وجود جیوه زمینه‌ساز بروز اوتیسم شود، اما اکنون این فرضیه رد شده و گفته می‌شود مصرف ماهی آزاد نه تنها مضر نیست، بلکه مفید هم هست.

مسئول مرکز نگهداری از کودکان اوتیسم کرمانشاه یادآوری کرد: هنوز در خصوص دو ماهی "اره‌ ماهی" و "کاشی ماهی" که البته در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، تردید وجود دارد.

حیرانی همچنین مصرف غذاهای کنسروی را نیز برای افراد مبتلا به اوتیسم مضر دانست و خاطرنشان کر: دلیل این امر وجود مواد نگهدارنده در این غذاها است.

به گفته وی، افراد مبتلا به اوتیسم باید تا حد امکان از مصرف مواد نگهدارنده و افزودنی‌های خوراکی دور باشند.

مسئول مرکز نگهداری از کودکان اوتیسم کرمانشاه با بیان اینکه در گذشته تصور بر این بود که مصرف غلات و خصوصا گندم برای افراد مبتلا به اوتیسم مضر است، تصریح کرد: دلیل این امر نیز وجود " کاروتن" در این مواد غذایی اعلام شده بود که اکنون این فرضیه نیز رد شده و گفته می‌شود غلات بری افراد مبتلا به این اختلال مفید است.

حیرانی مصرف ذرت را برای اوتیسمی‌ها توصیه کرد و یادآور شد: ذرت بو داده باید طبیعی و بدون مواد نگهدارنده و افزودنی باشد.

وی اشاره‌ای همه به مصرف لبنیات برای افراد اوتیسمی داشت و گفت: گفته می‌شود لبنیات به دلیل داشتن ماده "کازئین" برای افراد مبتلا به اوتیسم مفید نیست و باید در مصرف آن احتیاط شود.

به گفته این کارشناس، نمی‌توان مصرف لبنیات را برای اوتیسمی‌ها کاملا ممنوع کرد چون دچار کمبود کلسیم می‌شوند، اما بهتر است مصرف آن محدود شود.

وی یادآوری کرد: البته همه این باید و نبایدهای تغذیه‌ای در حد فرضیه است و ممکن است در آینده تایید و یا رد شود، اما بهتر است رعایت شود.

حیرانی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از افراد اوتیسمی دچار مشکل معده و روده و یبوست هستند، مصرف مایعات را برای آنها بسیار مفید دانست.

وی گفت: به علاوه توصیه می‌شود افراد اوتیسمی که یبوست دارند، انجیر، آلو و گوجه سبز مصرف کنند./ ایسنا
(دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها