محمود مطلبی، مجری این گردهمایی گفت: سه شنبه 28 اردیبهشت ماه، پردیس دانشگاه تهران میزبان فعالان صنعت هتلداری و رستورانداری کشور خواهد بود تا درباره «نقش تدوین استراتژی و برنامههای برندینگ در توسعه و رشد بازار رستوران و فستفودها» و همچنین «اهمیت رستورانهای ارتقادهنده سلامت در توسعه بازار و برند» هماندیشی و نقشه راه اولیهای ترسیم شود.
او معتقد است: این همایش یک جرقه کوچک برای آغاز نظاممند شدن صنعت رستورانداری در کشوری است که قصد دارد شمار گردشگرانش را افزایش دهد.
مطلبی به انگیزهای که مسبب برگزاری این گردهمایی و یا برگزاری کارگاههای آموزشی دیگری در این خصوص شده است، اشاره کرد و افزود: صنعت رستوران در ایران بسیار بکر است که برخلاف صنعت گردشگری تا کنون در آن فعالیت عملی نشده است. با آن که غذا مساله مهمی در زندگی روزمره ما ایرانیها به شمار میآید، اما نسبت به آن نوعی بی تفاوتی داریم و عمیق با این صنعت که در دنیا لوکس، متنوع و پیچیده است، برخورد نمی کنیم.
او سپس به تنوع اندک محصولات رستوران های ایرانی اشاره کرد و گفت: در ایران اگر به 50 رستوران بروید دقیقا 50 منوی مشابه مشاهده می کنید، در حالی که بعید است در ایتالیا، چین و یا سایر کشورها در دو رستوران نزدیک به هم، دو منو مشابه ببینید.
مطلبی ارتقای منو غذایی در رستوران های ایرانی، به عنوان کشوری با قدمت تمدنی و تاریخی را مهمترین هدف این گردهمایی و پنل های تخصصی آن که در ادامه برگزار خواهد شد، دانست و افزود: در حال حاضر بخشی برای تحقیق و توسعه در یکی از دانشگاه های علمی و کاربردی ایجاد شده که پژوهش بر منوهای تاریخی را آغاز کرده و به فهرستی از دسرهای هخامنشی و غذاهای صفوی دست یافته است، پیرو آن بهزودی کارگاه های آموزشی برای غذای استان سمنان و کردستان و سایر استان ها برگزار می شود تا استفاده از غذاهای بومی در محیط های رستورانی و هتلی گسترش یابد.
او در عین حال به مقاومت رستوران ها برای تغییر محتوای غذایی با توجه به برخی محدودیت ها، اشاره کرد و گفت: ما نمیتوانیم آن ها را مجبور به تغییر کنیم، برای همین موضوع تدوین استراتژی و برندینگ را در رستوران ها با طرح این چالش که «اگر میخواهید مشتری بیشتری توأم با تنوع غذایی و ارتقای خدمات و سلامت داشته باشید، چه باید کرد»، مطرح کرده ایم تا خودشان به این نتیجه برسند که اکنون وقت تغییر است.
گردهمایی و پنل تخصصی صنعت رستوران سه شنبه 28 اردیبهشتماه از ساعت 15 تا 19 با سخنرانی افرادی چون امید قاضی دکتری مدیریت کسب و کار از دانشگاه بوردو فرانسه، حامی خانی کارشناس ارشد برندینگ و مسعود مطلبی دکتری ارتقای سلامت دانشگاه شهید بهشتی و عضو مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی در موزه تاریخ علوم پزشکی پردیس دانشگاه تهران برگزار میشود./ ایسنا