شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۵۲۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برخورد های غیر علمی و تخصصی با موضوع محصولات تراریخته ممنوع

دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت، از برخورد های غیر علمی و غیر تخصصی با موضوع محصولات تراریخته انتقاد کرد.

دکتر مهرناز خیراندیش  با بیان اینکه   افراط و تفریط در این حوزه به یک اندازه می تواند اشتباه باشد اضافه کرد:  وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همواره  طرفدار برخورد عاقلانه و علمی با موضوعات تخصصی است.

وی  همچنین افزود:  نظر کارشناسی ما بر این است که در  خصوص فراورده هایی که  ایمنی آنها  مورد تایید  بوده و مفید بودن آنها نیز اثبات شده، اصرار بر جلوگیری نداشته باشیم در عوض  هر جا هنوز احتیاط هایی مطرح است از ورود و تولید آن ممانعت به عمل آوریم کما اینکه  در حال حاضر در کشور ما هنوز تولید تجاری محصولات تراریخته وجود ندارد و صرفا ممکن است در حد تحقیقات، فعالیت هایی  انجام گرفته باشد؛ دربخش  واردات هم  در حدی بسیار محدود و عمدتا در خصوص  محصولاتی چون سویا و یا دانه سویا، کنجاله و ذرت مواردی وجود دارد.

دکتر خیر اندیش با اشاره به  اینکه در عمده کشور های دنیا هم با  موضوع محصولات تراریخته برخورد برخورد سلبی و یا تاییدی مطلق نمی کنند تصریح کرد: در این خصوص در بسیاری از کشورها قوانینی  حاکم است که ما هم  مستثنی  از آنها  نیستیم جزو آنها و در این زمینه حساب و کتاب روشن است.

دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت:  تمام محصولاتی که امکان تراریختگی دارند آزمایش و بررسی می شوند و در صورت دارا بودن معیار های  تراریختگی بايد این رخداد به تایید بین المللی برسد.
(شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها