سه شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۵
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۵۱۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

مشکلات تیروئید و راههای پیشگیری از آن

پرکاری تیروئید با نام مستعار تیروئید بیش از حد فعال، با از دست دادن سریع وزن، ضربان قلب غیر معمول سریع، و اضطراب خود را نشان می‌دهد در حالی که کم کاری تیروئید می‌تواند با یبوست، افزایش وزن، خستگی شدید و ... ظاهر شود.

اگر شما مشکل تیروئید دارید، با پزشک خود درباره گزینه‌های درمانی بالقوه مشورت کنید. اما علاوه بر روش‌های درمانی، تغییراتی در شیوه زندگی می‌تواند به حفظ سلامت تیروئید کمک کند. این تغییرات عبارتند از:

 مهم‌ترین اقدام برای حفظ سلامت تیروئید یک رژیم غذایی متعادل است. هفتاد درصد سیستم خود ایمنی ما در روده؛ شناخته شده به عنوان بافت لنفاوی روده است. هنگامی که مخاط روده ملتهب می‌شود، می‌تواند پاسخ‌های ایمنی را آغاز کند. این روند روی توسعه بیماری تیروئید نقش ایفا می‌کند.

 برای کمک به کاهش التهاب، توصیه بر اتخاذ رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. هدف این رژیم چهار تا 5 وعده از سبزیجات، سه تا چهار وعده میوه در روز، همراه با مقادیر زیادی از پروتئین‌های بدون چربی، و ماهی‌های چرب مانند قزل آلا است. روغن زیتون، روغن آفتاب گردان، روغن نارگیل، مغزها، کره مغزها و آووکادو در این رژیم نقش پررنگ دارند.

 غذاهای فرآوری شده حاوی شکر و مواد نگهدارنده، رنگ‌های مصنوعی، چربی‌های ترانس و یا جایگزین‌های چربی و شکر هستند. غذاهای فرآوری شده می‌تواند منجر به التهاب روده و شعله ور شدن بیماری‌های خود ایمنی گردد.

 سبزیجاتی مانند کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکسل و ... ممکن است مواد مغذی خوب مانند ویتامین ث و فولات داشته باشند، اما خوردن خام آنها در مقادیر زیاد منجر به ایجاد مشکلات تیروئید می‌شود. کلم نپخته حاوی مواد شیمیایی طبیعی به نام goitrogens هستند که می‌تواند با سنتز هورمون تیروئید تداخل داشته باشد. دوستداران کلم باید این سبزی را به صورت پخته مصرف کنند و یا آن را بخار پز نمایند. بنابراین این افراد هنوز هم می‌توانند کلم را به عنوان یک آنتی اکسیدان ارزشمند و ضد سرطان مصرف کنند.

 احتمالاً شنیده‌اید که ارتباط قوی بین سلامت تیروئید و مصرف ید وجود دارد. ید برای سنتز هورمون تیروئید ضروری است. در سراسر جهان کمبود ید یکی از علل کم کاری غده تیروئید است. این کمبود در کشورهای توسعه یافته کم است و آن هم به علت مصرف نمک‌های ید دار و غنی کردن لبنیات و نان با ید. مصرف بیش از حد ید البته با پرکاری تیروئید در افراد مستعد همراه است بنابراین مصرف مکمل‌های ید بدون مشورت با پزشک درست نیست./گروه سلامت
(سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها